O olofh skrev:
nej jag tror de flesta är överens om att ev risker inte är fukt utifrån utan just att varmt luft inniefrån möter kall yta och det bildas kondens som så kan driva mögeltillväxt i organiskt material, tex träreglarna. Den processen kan gå ganska snabbt i och med att vi har hög luftfuktighet vissa perioder av året. Sen kommer du sänka temperaturen i tegelväggen vilket ev bidrar med risk

i slutändan är det ju du själv som bestämmer. Hur mkt energi beräknar du spara på isoleringen? Något du räknat på eller mest att det känns bra att göra? (Bara nyfiken här) sen är det väl som sagt så att antingen kör du på din lösning och känner dig säker på att du kan få det ångtätt mot din nya lösning eller så går du mot mer buffrande material med ångbroms och cellulosabaserad isolering .
Jag hade nog inte byggt med träreglar utan i så fall använd metallreglar (mest pga magkänslan att inte ha trä där) alt helt mot polyuretan med slutna celler direkt mot stenmuren och bara köpt den ”argumentationen”
O olofh skrev:
nej jag tror de flesta är överens om att ev risker inte är fukt utifrån utan just att varmt luft inniefrån möter kall yta och det bildas kondens som så kan driva mögeltillväxt i organiskt material, tex träreglarna. Den processen kan gå ganska snabbt i och med att vi har hög luftfuktighet vissa perioder av året. Sen kommer du sänka temperaturen i tegelväggen vilket ev bidrar med risk

i slutändan är det ju du själv som bestämmer. Hur mkt energi beräknar du spara på isoleringen? Något du räknat på eller mest att det känns bra att göra? (Bara nyfiken här) sen är det väl som sagt så att antingen kör du på din lösning och känner dig säker på att du kan få det ångtätt mot din nya lösning eller så går du mot mer buffrande material med ångbroms och cellulosabaserad isolering .
Jag hade nog inte byggt med träreglar utan i så fall använd metallreglar (mest pga magkänslan att inte ha trä där) alt helt mot polyuretan med slutna celler direkt mot stenmuren och bara köpt den ”argumentationen”
Tack för ditt svar. Har inte räknat på det så det är nog mer känslan av att det borde vara bra att isolera. Men visst. Skulle det handla om kronor per år så spelar det nog ingen roll. Vad tror du?

Annars...skulle det t ex vara bättre att ha en luftspalt mellan teglet och isoleringen? Skulle den eventuella kondensen isf torka ut?
 
Jag tror inte heller att det fungerar. Fuktig luft inifrån kommer att kondensera mot muren eftersom plasten inte går att få tät.
Jag skulle fundera på att mura på ett lager ytong eller siporex på insidan. Det isolerar en hel del och borde inte ge fuktproblem.
 
Ingen expert ingen snickare men när jag renoverade mitt hus var nog alla överens om att jag inte skulle använda en åldersbeständig plast utan en ångbroms. Jag skulle nog också försöka få dit någon på plats som kunde hjälpa dig.. Vänd dig till de som säljer isolering som kan hjälpa dig med en lösning.
Lycka till och återkom gärna med vilken lösning det blev.
 
Jag har funderat fram och tillbaka. Nu lutar det åt att lämna utrymmer (16 cm) utan isolering
Då bör eventuell fukt kunna torka ut och jag flyttar ingen daggpunkt som med isolering mot teglet. Har svårt att se att det blir mängder med fukt/vatten. Isf är det ju inte många konstruktioner som skulle hålla känns det som. Sen sätter jag plast och en 45:a på den och sen råspont. Lägger isolering i innerväggen så blir det lite isolering.
Vad tror ni om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.