D
D Daniel 109 skrev:
Det tyck som att ingen som vill ändra på modellen har ett förslag om hur den bör ändras. Många av dem har inte ens koll på hur den fungerar. Men de är tvärsäkra på att det är fel på den. Det tycker jag är märkligt.
Jag skulle gissa att det gäller för >90% av de politiska frågor där vi ombeds ha en åsikt, genom val, så med det resonemanget får vi avsluta demokration och folkets inflytande, vi är helt enkelt för dåligt insatta i ens de enklaste frågor för att ha en åsikt. Det är väl de klassiska kommunala frågorna, vilka blommor ska vi ha i rondellen i år osv, som allmänheten kan tänkas ges inflytande över.
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
D
Kilrain Kilrain skrev:
Nej. Individen kan se att nånting inte fungerar, men sällan vilken åtgärd som behövs.

Om du betalar en firma för att leverera ett värmesystem, och det visar sig inte fungera, så kan inte firman säga ”Jaha, och hur skulle du reparera det, då?”
Det system fungerade i en överflödsmarknad utan störningar, det var när det stresstestade som blottorna blev synliga.

Mao värmesystemet fungerade bra på sommaren, det var bara på vintern det blev för kallt inomhus.
 
D djac skrev:
Jag skulle gissa att det gäller för >90% av de politiska frågor där vi ombeds ha en åsikt, genom val, så med det resonemanget får vi avsluta demokration och folkets inflytande, vi är helt enkelt för dåligt insatta i ens de enklaste frågor för att ha en åsikt. Det är väl de klassiska kommunala frågorna, vilka blommor ska vi ha i rondellen i år osv, som allmänheten kan tänkas ges inflytande över.
Jo men jovisst ska vi ha en demokrati men det måste ju vara tydligare att man ger ansvaret till våra valda.
Ett intressant dilemma är vindkraftsparker där man kan hålla på i åratal med samråd, överklaganden, kommunala självstyret osv och problemet gäller sedan all etablering av någon form av verksamhet.
Jag betvivlar att dagens politiker hittar någon lösning!
 
D
P paralun skrev:
Jo men jovisst ska vi ha en demokrati men det måste ju vara tydligare att man ger ansvaret till våra valda.
Ett intressant dilemma är vindkraftsparker där man kan hålla på i åratal med samråd, överklaganden, kommunala självstyret osv och problemet gäller sedan all etablering av någon form av verksamhet.
Jag betvivlar att dagens politiker hittar någon lösning!
Det jag syftade på var hållningen att man inte ska tala förrän man har värkt fram den fulländade lösningen och så funkar det inte på riktigt. Sverige är ett högpresterande land, stora förändringar behövs inte (även om clownen som leder nu och hans lilla gäng försökt slå i oss det), men däremot behöver man ständigt göra små justeringar för att förbättra och korriger, och fortsätta ligga steget före omvärlden. Elhandelssystemet är ett sådant som man behöver fila lite på nu när vi sett hur det kan bete sig under lite stress, det är ingen stor fråga och behöver inte vara så mycket prestige i det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det jag syftade på var hållningen att man inte ska tala förrän man har värkt fram den fulländade lösningen och så funkar det inte på riktigt. Sverige är ett högpresterande land, stora förändringar behövs inte (även om clownen som leder nu och hans lilla gäng försökt slå i oss det), men däremot behöver man ständigt göra små justeringar för att förbättra och korriger, och fortsätta ligga steget före omvärlden. Elhandelssystemet är ett sådant som man behöver fila lite på nu när vi sett hur det kan bete sig under lite stress, det är ingen stor fråga och behöver inte vara så mycket prestige i det.
Jo rättare är nog att vi var ett högpresterande land, sen är det nog ingen större skillnad på "clowner", sittande och den avsatta. Sen finns det ju mycket större "clowner" därute som vi svenskar inte rår på.
Typ att försöka ändra ett elhandelsavtal inom EU... men nu ska vi ju vara ordförandeland för EU så vem vet?
 
J jawen skrev:
Men fortfarande är elförbrukningen större vid värmedrift.
Så du menar att effekten är olika beroende på driftsfall?

Det var inte så jag tolkade.
J jawen skrev:
En luftvärmepump drar MINDRE energi för att producera kyla!
 
P paralun skrev:
För att bringa ordning i Vattenfall så serveras senaste kvartalsrapporten i länk.
Vattenfall är då ett mycket stort bolag som just nu är "vindkraftskramare".
Man kan ju fråga sig vad de gör i Holland, Tyskland och miljardinvesterar?
Sen mycket riktigt så hedgas mycket av Vattenfalls produktion men även hedgepriser skurvas ju upp men inte volatilt.
[länk]
17 miljarder första 9mån i 2022 är minst en nolla för lite för att kvalificera till ”övervinster på flera hundra miljarder”

Vi har lärt att karlmb är slarvig med sanningen tidigare. Bra att få ännu ett exempel som är lätt att verifiera.
 
Z Zodde skrev:
17 miljarder första 9mån i 2022 är minst en nolla för lite för att kvalificera till ”övervinster på flera hundra miljarder”

Vi har lärt att karlmb är slarvig med sanningen tidigare. Bra att få ännu ett exempel som är lätt att verifiera.
Jo men nu har vi fakta om Vattenfall och jag är ganska säker på att det inte behövs mer tjöt om detta.
Det intressanta med Vattenfall är deras miljardinvesteringar i utländsk vindkraft, som kanske borde ändras?
Vindkraft – vindkraftverk - Vattenfall
 
P paralun skrev:
Jo men nu har vi fakta om Vattenfall och jag är ganska säker på att det inte behövs mer tjöt om detta.
Det intressanta med Vattenfall är deras miljardinvesteringar i utländsk vindkraft, som kanske borde ändras?
Inte mer intressant än att en skribent ständigt låtsas sig veta sånt han är rudis på.
 
Z Zodde skrev:
Inte mer intressant än att en skribent ständigt låtsas sig veta sånt han är rudis på.
Jo men vi tar ju hela tiden oss framåt i debatten... ;)
 
Sittställning
Kan någon förklara för mig hur snittpris beräknas för någon med rörligt pris.

T.ex dec månad där vi i se4, det ca dyrt större delen av månaden sen trilla priset ner till 10 öre, vad betalar jag den dagen det blir 10 öre ?

Jag körde t.ex med gasol många dagar det va kallt och dyrt men jag blir osäker på när det är dags att sluta eller om jag ska fortsätta då jag inte riktigt fattat hur jag ska räkna på priset per kWh
 
Sittställning Forlowt skrev:
Kan någon förklara för mig hur snittpris beräknas för någon med rörligt pris.

T.ex dec månad där vi i se4, det ca dyrt större delen av månaden sen trilla priset ner till 10 öre, vad betalar jag den dagen det blir 10 öre ?

Jag körde t.ex med gasol många dagar det va kallt och dyrt men jag blir osäker på när det är dags att sluta eller om jag ska fortsätta då jag inte riktigt fattat hur jag ska räkna på priset per kWh
Det kan skilja mellan olika energileverantörer men ser huvudsakligen ut så här.
Man får kolla exakt hur sin leverantör gör.
https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/
 
Rörligt är ett namn som använda både för ett månadsvägt pris och timpris. Om vi utgår från att det är månads avräknat så beräknas det på samma sätt av alla leverantörer. Det blir då ett snittpris för alla kWh som förbrukas av abbonenter med rörligt avtal inom avräkningsområdet.

Nu i december blev det ca 3kr/kWh under hela månaden.
 
D
eons priser för december:
SE1 2,67kr
SE2 2,68kr
SE3 3,71kr
SE4 3,72kr
 
  • Gilla
Greger_08
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du kan bli chef för backdealingen. Dom som i efterhand alltid visste exakt vad man skulle ha gjort.
Hade du haft ett uns av kunskap hade du vetat att VF hedgar huvuddelen av sin produktion tidigt. Har gjort i alla tider.

MEN du skrev att VF gör vinst på flera hundra miljarder för 2022.
Totalt fel, verifiera please
Jag tror att vi är klara med den diskussionen. Det jag skrev var att är det pågår en monumental förmögenhetöverföring. Att den blir fördröjd pga terminskontrakt ändrar inte den saken.
Så om de inte tjänar hundratals miljarder 2022 så gör de det defintivt när det är dags att skriva nya kontrakt, eller hur?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.