Hej,
Jag funderar på att stycka av en bit mark och bygga på en stenig ås. Fin utsikt med sluttande ängsmark mot söder.
Jag kan inte se några stora stenblock i ytan men undrar vad all denna sten kan innebära i merkostnader. Jorden är morän dvs tunnt lager med organiskt material och ingen lera.
Någon med erfarenhet av gräv/schaktarbete på liknande mark?
Skogsmark med stenar, torrt gräs, lövfällande buskar och träd i bakgrunden. Det ser ut att vara höst eller vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jake68 skrev:
Hej,
Jag funderar på att stycka av en bit mark och bygga på en stenig ås. Fin utsikt med sluttande ängsmark mot söder.
Jag kan inte se några stora stenblock i ytan men undrar vad all denna sten kan innebära i merkostnader. Jorden är morän dvs tunnt lager med organiskt material och ingen lera.
Någon med erfarenhet av gräv/schaktarbete på liknande mark?
[bild]
Bygga plint eller gjuten grund ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygga plint eller gjuten grund ?
Jag tror gjuten platta på cellplast ligger närmast men inget är bestämt än.
 
Morän är utmärkt underlag för alla tänkbara former av grundläggning.
Ofta relativt självdränerande och mycket bärkraftig så länge den är ogrävd.
Första valet av underlag om du frågar mig.
Bara att schakta bort ytlagret och badda ut makadam.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Morän är utmärkt underlag för alla tänkbara former av grundläggning.
Ofta relativt självdränerande och mycket bärkraftig så länge den är ogrävd.
Första valet av underlag om du frågar mig.
Bara att schakta bort ytlagret och badda ut makadam.
Jag är lite orolig för att mängden sten ska försvåra schaktningen och grävarbeten. Vill ju inte bli ruinerad av gräv och schaktarbetet. Marken är kategoriserad som blockrik på geologisk karta. Relativt små block verkar det som.
 
Claes Sörmland
J jake68 skrev:
Jag är lite orolig för att mängden sten ska försvåra schaktningen och grävarbeten. Vill ju inte bli ruinerad av gräv och schaktarbetet. Marken är kategoriserad som blockrik på geologisk karta. Relativt små block verkar det som.
Ingen kan veta innan du har grävt vad istiden har lagt där. Men markytan ser ju lovande ut med mindre block. Och är det större saker så är det bara att spränga och den flytta på dem, inte hela världen.
 
Använd överbliven Sten till en mur
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Markera ut var huset ska stå och provgräv efter kantbalken.
Jättestora flyttblock som ligger grunt under kantbalken är ju inte önskvärt men innebär mest merarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.