Hej!
Håller på att installera en L/V värmepump, 16kw monoblock här hemma.
Är RP 1 1/4 utvändig gänga som anslutningar till värmepumpen och jag skall beställa anslutningsslang.

Från L/V tänkte jag rak/rak, 32 (1 1/4") 6210 Heacoflex som kommer in till teknikrummet som nu är byggt.
Men, jag behöver sedan 90° böj och sedan få ihop det med bufferttanken 1" och sedan kopparrör 22x1.
Jag behöver tips på övergångar som skulle fungera för att få ned det till rätt dimension, har pressverktyg.

Även hållare/fäste för anslutningarna som kommer in (R32) vore trevligt.

MVH
Rudin
 
Redigerat:
Skulle även vilja veta hur ni ser på om jag kopplar allt enligt bild.
 
  • Diagram över värmesystem med bufferttank, blandare/pump, och flödeslinjer för stigande och återförande vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog skriva lite utförligare vad det är för grejer.
Vad är det för pump?
Har den inbyggd laddpump, styrning?
Bilden ser ut att ge exempel på inkoppling mot en vvb slingberedare och radiatorer. Vad har du för tank/beredare du skall koppla mot?
Du nämner 22 kopparrör, i laddkretsen? Det är oerhört viktigt att ha bra flöde ut till maskinen så du skall nog aldrig få under 1 tum mot tanken. Eller är det mot slingan i tanken?
 
Rudin_1 Rudin_1 skrev:
Skulle även vilja veta hur ni ser på om jag kopplar allt enligt bild.
Din skiss är intressant, men det är väl inte meningen att mata in värmen i toppen av tanken? Eller är det jag som inte förstår schemat?

Jag går i liknande tankar, funderar på om det går att docka en pump in i min befintliga 750 l ackumulatortank, med ett par trevägsventiler för att kunna växla till befintlig solfångare under det varmare halvåret. Även jag har 22 mm anslutning till laddslingan i tanken och de pumpar jag tittat på har entumsanslutningar (32 mm).

En tekniker från en värmepumpstillverkare dömer ut hela idén, bättre att riva ut hela solfångaranläggningen inkl tank och installera en av deras splitpumpar (utom- resp inomhusdel), ny ackumulatortank och dessutom lägga till solceller. Jag tror att ett sånt kalas går på 3-400.000 kr, går aldrig att räkna hem.
 
Vad har du för tank? Jag kör själv en 500l som jag dockade en CTC pump förra året mot. Jag kör sen tidigare solfångare mot den (solslinga). Men du skall def ha 1 tum mot tanken från vp om den är av något större model då ofta flödet kräver det.
Vad har du för tank och hur är solfångarna kopplade?
 
G guggen skrev:
Vad har du för tank? Jag kör själv en 500l som jag dockade en CTC pump förra året mot. Jag kör sen tidigare solfångare mot den (solslinga). Men du skall def ha 1 tum mot tanken från vp om den är av något större model då ofta flödet kräver det.
Vad har du för tank och hur är solfångarna kopplade?
Du svarade förmodligen på Rudins fråga. Men dina erfarenheter är ändå intressanta. Har du entumsrör mot tanken och har kopplat VP:n mot solslingan eller går den rätt in i tanken bara?
 
K Kjell-Anders skrev:
Du svarade förmodligen på Rudins fråga. Men dina erfarenheter är ändå intressanta. Har du entumsrör mot tanken och har kopplat VP:n mot solslingan eller går den rätt in i tanken bara?
Nej jag svarade och frågade dig.
Jag har kopplat flera sådana system.
Normalt kopplar man vp mot tanken och sol på slingan. Har du en vp över 7-8 kW så kräver de ofta flöden som gör att du bör ha 1 tum ut mot dem. Det är iaf önskvärt.
I ts fall har hen en märklig skiss där vi kopplas mot raddar och sen en solslinga, det går såklart, men enda anledningen är väl då att man har någon billigare pump som ej är konstruerad för norden och behöver ha sprit/glykol i systemet. Eller såklart att det är ngn form av vvb och inte systemtank.
 
G guggen skrev:
Nej jag svarade och frågade dig.
Jag har kopplat flera sådana system.
Normalt kopplar man vp mot tanken och sol på slingan. Har du en vp över 7-8 kW så kräver de ofta flöden som gör att du bör ha 1 tum ut mot dem. Det är iaf önskvärt.
I ts fall har hen en märklig skiss där vi kopplas mot raddar och sen en solslinga, det går såklart, men enda anledningen är väl då att man har någon billigare pump som ej är konstruerad för norden och behöver ha sprit/glykol i systemet. Eller såklart att det är ngn form av vvb och inte systemtank.
Tack för snabbt svar!
Jag har en 750 liters tank med solfångarslinga i botten. För varmvatten har tanken dels en lågt placerad förvärmningsslinga och dels en övre slutslinga. Alla slingorna är s k kamflänsrör, med extra stor yta mot omgivningen.
Elpatron i toppen av tanken går in om solen är otillräcklig.

Jag har dockat värmesystemet ungefär mitt i tanken, returen från radiatorerna kommer in i ena änden och i andra änden går uppvärmt vatten ut (via en elkassett för spetsvärme) till radiatorsystemet.

Det är mer än 20 år sedan jag byggde systemet med instruktioner från en äldre man som är medförfattare till en handbok om solfångarbygge.

Jag skulle gärna ansluta en värmepump till tanken. Det finns flera pluggade anslutningar på den om man skulle köra in en värmepump, men jag trodde att det blev bättre värmeöverföring om man anslöt till en slinga. Slingan har dock 22 mm, vilket väl är åtminstone halva arean mot entum.
Se min enkla Handritad skiss av ett värmesystem med radiator, solfångare, ackumulatortank, och elektriskt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skiss
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.