Fairlane Fairlane skrev:
Det är trist förstås att det inte går att diskutera med värden, men juridiskt kan du nog inte kräva att få använda ett uttag bara för att det finns ett.

Hyresvärden har behov av eluttag för egen del, men måste inte låna ut dem.
Ja det är nog tyvärr så. Får väl inse att denna hyresvärd blivit skit och sluta vara tillmötesgående själv ifall tillfället kommer.
 
T TheLastNinja skrev:
Ja här är ingen som drar kors och tvärs. Hur man än gör så måste man ju använda en förlängningssladd som är antingen kort eller längre. I detta fallet lite extra svårt eftersom det ej finns något uttag längs med just denna sidan av ett 100+ plats garage.
Klart det var extra svårt eftersom det aldrig var mening att du skulle använd det ;)
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Klart det var extra svårt eftersom det aldrig var mening att du skulle använd det ;)
Jag tror faktiskt det var meningen och alldeles självklart när det byggdes att uttagen var för hyresgästerna, men med tiden så har vi fått knepiga människor i ledningen.
 
  • Gilla
Mpk80
  • Laddar…
T TheLastNinja skrev:
Jag tror faktiskt det var meningen och alldeles självklart när det byggdes att uttagen var för hyresgästerna, men med tiden så har vi fått knepiga människor i ledningen.
Det är väl just det som problemet bottnar i. Du har bara agerat på vad du tror och på antaganden som du gjort.
Som sagt läs i kontraktet. Där framgår vilka krav du kan ställa på hyresvärden.
Står det ingenting så kan man väl börja med att fråga snällt. Du kan dock inte bli sur på värden för att dina förväntningar är off.
 
  • Gilla
Thomas59 och 6 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
När det gäller juridik så är det alltid enklast att utgå ifrån det kontrakt som är skrivet.
Byggregler blir nog inte relevant ändå så länge du inte hyr ett helt garage/lokal.
Jag gissar att du har ett avtal där du bara hyr en P-plats i ett garage. Dvs mer att likställa med en tjänst än ett garage. Du hyr möjligtheten att ställa din bil under tak. Ska det ingå fler saker så som elluttag, värme, vatten mm så lär det ju behöva specificeras i hyreskontraktet.
Finns massa saker som det inte står om i ett hyresavtal, t.ex. att jag ska ha golv, tak, väggar, en toalett, osv, osv. En hel får man ändå antingen för att det är reglerat, praxis eller bara sunt förnuft.

El till en bil i ett garage är åtminstone sunt förnuft och praxis så vitt jag vet.
 
S Stuff skrev:
Det är väl just det som problemet bottnar i. Du har bara agerat på vad du tror och på antaganden som du gjort.
Som sagt läs i kontraktet. Där framgår vilka krav du kan ställa på hyresvärden.
Står det ingenting så kan man väl börja med att fråga snällt. Du kan dock inte bli sur på värden för att dina förväntningar är off.
Samhället blir sjukt tråkigt med din attityd. Allting ska vara kontrakt och absoluta minimum som uppnår kontraktsnivån. Fyfan att vara gift med dig alltså...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane
Med informationen om att det var 100+ platser i garaget så förstår jag ännu mer hyresvärden. Man skulle kunna tillåta användande med sunt förnuft, men då alldeles för många saknar det är det enklare att förbjuda det helt. Annars kommer det ligga förlängningar, grenuttag överallt för att ladda startbatterier, ladda elbilar/hybridbilar, för kupevärmare etc. Det går ju inte administrativt att hantera att fakturera. Man får nog ta med sig sitt batteri till annan plats och ladda.
 
  • Gilla
katho75 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Med informationen om att det var 100+ platser i garaget så förstår jag ännu mer hyresvärden. Man skulle kunna tillåta användande med sunt förnuft, men då alldeles för många saknar det är det enklare att förbjuda det helt. Annars kommer det ligga förlängningar, grenuttag överallt för att ladda startbatterier, ladda elbilar/hybridbilar, för kupevärmare etc. Det går ju inte administrativt att hantera att fakturera. Man får nog ta med sig sitt batteri till annan plats och ladda.
Ja det är väl skillnaden på att vara serviceminded eller bara göra det så enkelt som möjligt för sig själv. Jag är i förstnämnda kategorin och försöker alltid hjälpa människor så långt jag kan i yrket och förutsätter det bästa om människor. Har svårt att förstå folk som istället lever livet och bara slappar sig igenom på absolut minimum glidarnivå.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
O
T TheLastNinja skrev:
Hej!

Har ännu ett problem med min hyresvärd. Det finns eluttag i garaget men deras inställning är att dessa inte får användas av hyresgästerna. Behövde det själv tillfälligt för att ladda mitt startbatteri som krånglade men det är visst inte tillåtet fick jag reda på.

Finns där inga regler kring sådant här? Verkar som att min hyresvärd verkligen går på absoluta minimum av servicenivå. Står det inte i lagen så kommer de inte lyfta ett finger.

Någon som vet?

God jul
Det här är ju ett ”klassiskt” problem. Ges tillåtelse så tar det en millisekund innan någon missköter sig. ”Dammsuga bilen” är snabbt ”underhållsladda bilbatteriet hela vintern”.

HFAB (bostadsbolag i Halmstad) hade oerhörda problem med att deras hyresgäster installerade kyl/frys i sina garage ”för det satt ju ändå ett uttag där”. Detta var strängt förbjudet bland annat pga brandskyddet. HFAB informerade hyresgästerna flera gånger om att de måste ta bort allt förutom bilen. Till slut löste HFAB det med att stänga av strömmen utanför arbetstid. Tror ni det blev uppror bland hyresgästerna? Ja, det blev det. Det skulle polisanmälas o fan och hans moster..

I annat fall jag hört om är det hyresgäster som använder eluttagen för att köra motorvärmarna. Lycka till med 5-6 motorvärmare på en 10 A-säkring..

Säger hyresvärden och ägaren att du inte får använda uttaget. Då får du inte det och du gör bäst i att respektera det. Skulle något hända när du laddar så är risken stor att du blir ersättningsskyldig och det kan bli rätt stora belopp.
 
  • Gilla
katho75 och 6 till
  • Laddar…
T TheLastNinja skrev:
Samhället blir sjukt tråkigt med din attityd. Allting ska vara kontrakt och absoluta minimum som uppnår kontraktsnivån. Fyfan att vara gift med dig alltså...
Och samhället skulle vara ännu mer fyllt av konfliker och dispyter med din attityd.
Syftet med kontrakt är ju att båda parter ska vara överens om omfattningen när man köper en vara eller tjänst. Det är tydligt avgränsat och kopplat till en viss summa.
Hur ska man kunna komma överens om någon över huvud taget om det inte fins nån annan begränsning än parternas fantasi?

För övrigt så verkar min fru vara lycklig. Hon arbetar inom inköp hos ett stort Svenskt byggbolag så hon sätter också stort värde vid kontrakt och avtal.

Är det inte dags att du lägger ner nu förresten? Din fantasi hade nog målat upp bilden av att alla här skulle hålla med dig, men nu när du fick verkligheten i ansiktet så börjar du bli otrevlig.
 
  • Gilla
Thomas59 och 7 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det här är ju ett ”klassiskt” problem. Ges tillåtelse så tar det en millisekund innan någon missköter sig. ”Dammsuga bilen” är snabbt ”underhållsladda bilbatteriet hela vintern”.

HFAB (bostadsbolag i Halmstad) hade oerhörda problem med att deras hyresgäster installerade kyl/frys i sina garage ”för det satt ju ändå ett uttag där”. Detta var strängt förbjudet bland annat pga brandskyddet. HFAB informerade hyresgästerna flera gånger om att de måste ta bort allt förutom bilen. Till slut löste HFAB det med att stänga av strömmen utanför arbetstid. Tror ni det blev uppror bland hyresgästerna? Ja, det blev det. Det skulle polisanmälas o fan och hans moster..

I annat fall jag hört om är det hyresgäster som använder eluttagen för att köra motorvärmarna. Lycka till med 5-6 motorvärmare på en 10 A-säkring..

Säger hyresvärden och ägaren att du inte får använda uttaget. Då får du inte det och du gör bäst i att respektera det. Skulle något hända när du laddar så är risken stor att du blir ersättningsskyldig och det kan bli rätt stora belopp.
Jag tror inte man ska ta en sån svart eller vitt attityd och jämföra med det värsta exemplet där det mer låter som att garaget blev någonslags blandning mellan skrotupplag och campingplats. Vi pratar endast om väldigt enkel, befogad användning, precis så som regelverket är skrivet för många garage.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Och samhället skulle vara ännu mer fyllt av konfliker och dispyter med din attityd.
Syftet med kontrakt är ju att båda parter ska vara överens om omfattningen när man köper en vara eller tjänst. Det är tydligt avgränsat och kopplat till en viss summa.
Hur ska man kunna komma överens om någon över huvud taget om det inte fins nån annan begränsning än parternas fantasi?

För övrigt så verkar min fru vara lycklig. Hon arbetar inom inköp hos ett stort Svenskt byggbolag så hon sätter också stort värde vid kontrakt och avtal.

Är det inte dags att du lägger ner nu förresten? Din fantasi hade nog målat upp bilden av att alla här skulle hålla med dig, men nu när du fick verkligheten i ansiktet så börjar du bli otrevlig.
Nu går du lite för långt utanför tråden, så jag lämnar det spåret. Tack ändå för medverkan och har noterat dina åsikter.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
T TheLastNinja skrev:
Vi pratar endast om väldigt enkel, befogad användning, precis så som regelverket är skrivet för många garage.
Det är möjligt, men inte ditt.

Vad som händer på andra platser i andra tider är inte intressant. Du har fått ett tydligt besked från hyresvärden. Acceptera det. Vad du tycker och känner borde vara rätt är helt ovidkommande.
 
  • Gilla
katho75 och 9 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är möjligt, men inte ditt.

Vad som händer på andra platser i andra tider är inte intressant. Du har fått ett tydligt besked från hyresvärden. Acceptera det. Vad du tycker och känner borde vara rätt är helt ovidkommande.
Nej?
 
Alternativet är väl att lossa batteriet, bära upp det till lägenheten och ladda det där?
 
  • Gilla
katho75 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.