Alfredo Alfredo skrev:
Detta går att läsa som att du anser att räntan har nått otänkbara nivåer. Jag kan dock inte hålla med om detta utan anser att vi fortfarande har låga räntenivåer. Sen kanske du inte menar det min bokstavliga tolkning säger.
Jag har inte påstått att räntan nått otänkbara nivåer. Du får läsa vad jag skrev en gång till, jag skrev att det är politikernas uppgift att den inte hamnar på orimliga nivåer.

Just räntan är väl det som skötts någorlunda bra kan jag tycka. Bankerna har, under den här tiden när vi haft väldigt låga räntor, räknat på långt högre räntor för att bevilja lån. Så människor med små marginaler har inte fått låna till dyra bostäder.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
X
P Paxman skrev:
Och vad tycker du att alla de som sedan många år energioptimerat sina hus och leverne ska göra i det här läget? Eller de som köpt ett (energioptimerat) hus för något/några år sedan och räknat ut boendeekonomin efter normala elpriser inklusive en vettig marginal. En marginal som nu ätits upp och passerats med flera tusentals kronor per månad.

Jag skulle tro att just dessa husägare är i majoritet, medan "slappon" och "bror duktig"-typerna är minoriteter. Det är naivt och/eller elitistiskt att tro att om bara folk ändrar sina beteenden så klarar de ekonomin. Jag är övertygad om att de allra flesta gör så gott de kan. Med det menas att man kikar på vad man har för inkomster och anpassar sedan sina utgifter efter det. Då krävs dock att saker och ting har ett realistiskt skeende. Att elpriserna skulle hamna där de är idag var inte ett realistiskt scenario för några år sedan.

Det skrivs ibland saker i stil med: "Har man inte marginaler för höjda kostnader så ska man inte köpa hus". Det är en oförskämd inställning som bara innehas av folk med mycket pengar och en von Oben-attityd, som dessutom är totalt felaktig. Skulle man ha marginaler för alla tänkbara och otänkbara kostnadsökningar så skulle ingen kunna köpa en bostad, någonsin. Någonstans går gränsen för vilka marginaler man behöver och det är politikernas uppgift att se till att de otänkbara kostnadsökningarna inte sker. Dit räknas inflation, räntor och el/bränslepriser in. Vi befinner oss i en situation som beror på ett monumentalt misslyckande från politiker i Sverige och övriga världen. Det är inte vi konsumenter som orsakat situationen, men det är vi som får betala för den.
Vi hade en gång i tiden ränta på 500 procent.

Folk HAR köpt på sig alldeles för mycket, och INTE sparat tillräckliga marginaler.
Vet själv när jag varit på visningar att helvete vad det dragit iväg.
Hade jag haft råd att köpa?
Javisst.
Men det har inte varit värt det. Dels på grund av hur dyrt det varit men också för att marginalerna faktiskt minskar.

Vad skall man göra?
Ja, vad kan man göra?
Se till att minska sina utgifter i första hand.

Innebär det att man kanske skall laga sina kläder i stället för att köpa nytt direkt?
Eller vara mer ekonomisk med maten?
En genoomsnittlig barnfamilj slänger mat för 3-6000 per år (innan prishöjningarna kan tilläggas).
Sluta prenumerera på massa streamingtjänster och kanaler.
Dra ner kostnaden på mobiltelefoni.
Hushåll med elektriciteten Nu ingår värmen i vår hyra men hushållselen har jag minskat med 20-30 procent mot förra året, mätt månad för månad.
Tänk smart med matlagning och råvaror.

Det finns många saker man kan göra (och borde gjort innan såklart men det man borde gjort är försent nu, men så är det bara... ).

Har jag ekonomiska bekymmer?
Nej.
Tjänar jag multum?
Verkligen inte.

Vi jobbar totalt, på två personer, cirka 105 procent och har barn med särskilda behov. Har gjort så i flera år.
Men vi har inte så stora omkostnader heller. Och det innebär att vi faktiskt ändå går plus varje månad.

Att sitta och gnälla i båten när den läcker löser INGA problem. Man måste ro och täta så gott det går.

Hur stor sparbuffert har du för hushållet?
En månadslön? Två? Tre? Mer?.(per arbetande vuxen)
Hur stor sparbuffert har du för bostaden? En rekommendation jag sett är åtminstone 10 kronor per kvadratmeter och månad.
Hur hög ränta har du räknat med? 5 procent? 10? Mer? Mindre?

Som i klassiska lyxfällan:
Notera ner ALLA utgifter. ALLA. Sedan är det bara att börja minska detta. Vilket som sagt borde gjorts långt tidigare...

Ja, det låter hemskt men, det är ju åter igen så: Läcker båten så ro och täta. Sitta och gnälla hjälper inte. Det har aldrig hjälpt.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
X
MathiasS MathiasS skrev:
Nej detta var dumprat från början till slut.

Du verkar inte förstå hur knepigt många har det med dessa prisnivåer och även när man gjort allt som går att göra är det mycket pengar som ska ut om man inte har marginaler i ekonomin.

Så nej, det är inte bra att elpriset är 5kr per kwh.
Jo, det finns positiva sidor med höga elpriser. Och det finns negativa sidor.
Det finns positiva sidor med krig, som det i Ukraina.
Och det finns negativa.

Att sitta och gnälla gör ingenting bättre. Ingenting.

Och det kommer en framtid, hela tiden. Allt från och med nu är framtid. Hur tänker vi om tio år om det händer igen, eller fortsätter såhär? Om tjugo år? Skall vi inte minska risken för bekymmer tills dess?
 
Xanthopteryx,

Din bild av vanligt folk verkar inte ha så stor förankring i verkligheten.

Problemet, som du verkar ducka för hela tiden, är att de allra flesta köpt sig en stadig och bra båt (för att använda din liknelse) som de har råd med, inklusive en viss marginal för normalt löpande underhåll. Sen har dåliga politiska beslut dragit upp stora revor i vattenlinjen på båten. Folk öser och tätar så gott det går, och politikerna har öst ur några hinkar vatten (elkompensationerna), men vattnet fortsätter att forsa in.

Du som kanske är stark och frisk och haft tätningsmaterial i mängder klarar dig utmärkt, men de allra flesta har levt ett normalt liv med förväntningar på normala prisvariationer. När man dock tätat så långt man mäktar med, och båten fortfarande läcker, då sjunker den till slut. Om detta händer väldigt många så kommer hela ekonomin raseras...och då kommer även du drabbas hårt. Det finns också många gamla och sjuka som levt på marginalen långt innan allt det här hänt, som inte har en chans att täcka upp de höjda omkostnaderna genom ytterligare besparingar. Så lite ödmjukhet vore klädsamt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Sjukt hur det blivit, men som man bäddar får man ligga. Majoriteten av svenska folket har valt/röstat på inkompetenta ledare som tagit beslut efter sin förmåga, sådana beslut där ideologisk hemvist varit det viktigaste (ibland det enda som haft betydelse)

Nu är vi där vi är, ett Sverige där vi hörde våra mor och farföräldrar prata om hur kallt de hade hemma och hur de fick frysa på vintrarna när de var små, ransonera med veden osv.
Nu kommer det istället vara vi som för våra barn/barnbarn med nostalgi i blicken berättar hur vi INTE behövde frysa hemma på vintrarna när vi var små, den tiden då el och värme inte var en lyxvara berättigad de som hade råd.

Ville inte tro på det när jag hörde det första gången men mer och mer börjar jag tro att det kommer stämma, våra barn ÄR den första generationen som kommer ha det sämre än sina föräldrar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Paxman och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Lite virrigt att följa långa trådar, även för mig ibland.
Eftersom vi enligt dig har haft en synnerligen gynnsam utveckling beträffande energiproduktion kontra förbrukning med stort överskott av el:thinking:.
Förmodligen har vi ett "slukhål" någonstans i vårt system eftersom det dagliga budskapet är att elen inte räcker, sänk temperaturen annars riskerar vi avstängd el periodvis.
Din fråga:
Mitt budskap var att politiska beslut taget av S-regering sittandes i knä på MP har reducerat vår förmåga att producera el NÄR DEN BEHÖVS.
(Planerbar), detta faktum har orsakat en kostnadsutveckling på el som kan vara katastrof för familjer med tidigare god ekonomi. Har inget att göra med om vi kan exportera el en solig sommardag när vinden blåser.
Har jag en fot i en hink fylld med is och andra foten i en hink med kokande vatten kanske det i genomsnitt blir behagligt. Jag har inte provat men det kan vara en tanke.
Det bli ju intressant att se hur mycket det gör på energipriset när Ringhals 4 startar sin planerbara energi. Enl en del ska ju priset sänkas rejält med en ny reaktor.
Jag är inte mot kärnkraft men den är behäftad med stora problem och ny ligger ju iaf 20-30 år framåt eller kanske 50 år. Men svenk byggteknik kommer väl att slå oss med häpnad de kanske t.o.m. kan följa en ritning då
 
R Rkarlsson skrev:
Fan duschar man inte bara på jul och badar i sjöar på midsommar? Det blir så gojsigt efter en arbetsdag och nån timmes träning, synd och duscha bort det juuuuuu
Nu duschar man int man badar och först far och sedan mor därefter ungarna och det i samma vatten, någon jävla ordning får det allt vara
 
E el-maco skrev:
Sjukt hur det blivit, men som man bäddar får man ligga. Majoriteten av svenska folket har valt/röstat på inkompetenta ledare som tagit beslut efter sin förmåga, sådana beslut där ideologisk hemvist varit det viktigaste (ibland det enda som haft betydelse)

Nu är vi där vi är, ett Sverige där vi hörde våra mor och farföräldrar prata om hur kallt de hade hemma och hur de fick frysa på vintrarna när de var små, ransonera med veden osv.
Nu kommer det istället vara vi som för våra barn/barnbarn med nostalgi i blicken berättar hur vi INTE behövde frysa hemma på vintrarna när vi var små, den tiden då el och värme inte var en lyxvara berättigad de som hade råd.

Ville inte tro på det när jag hörde det första gången men mer och mer börjar jag tro att det kommer stämma, våra barn ÄR den första generationen som kommer ha det sämre än sina föräldrar.
Nu ska du inte gnälla på FifflaUffe och dammsugar Ebba de gör så gott de kan,
 
X Xanthopteryx skrev:
Priset: Njae, du missar en sak där. Det är marginalprissättning.
Alltså har priset inget att göra med brist rent krasst.
Du kan tillverka 99,9 procent av all el för 5 öre/kWh. Resterande 0,1% kräver dock tillverkning som kostar 5 kr/kWh. Då kommer all el kosta... 5 kronor.
Det som har hänt under de senaste 1-2 åren är bland annat (många faktorer påverkar men vi förenklar gruvligt här):
Utökad exportkapacitet (1,4 GW!) från Norge till Storbritannien. Alltså utökar vi marknaden. Ju mer marknaden sitter ihop, desto jämnare blir priset sett till marknaden.
Utökad exportkapacitet från Norge till Tyskland (tror man ligger på totalt 1,4 GW där nu också).
En EXTREM prisutveckling uppåt för olja, kol och framförallt Gas. Gas har varit jättebilligt.En icke försumbar del av all el i Europa,bland annat Tyskland, kommer från Gas.
Kom ihåg nu igen: Marginalprissättning.

Notera exempelvis att vi i Sverige i förrgår morse exporterade drygt 5,5 GW. Det är sjukt mycket! Det är lika mycket som samtliga(!) sex stängda kärnkraftverk i Sverige.

Priset?
Cirka 2+ kronor per kWh.
I Sverige.
I Norge.
I Tyskland.
I Finland.
I...

Just nu exporterar vi cirka 1,8 MW.
Pris?
2+ kronor/kWh.
I Sverige.
I Norge.
I Tyskland.
I Finland.
I...

I går på kvällen exporterade vi cirka 300 MW.
Pris?
2+ kronor/kWh.
I Sverige.
I Norge.
I Tyskland.
I Finland.
I...

(2+ kronor = ungefär kring 2-2:50).

Så, samma pris, trots att exporten varierar med motsvarande samtliga stängda kärnkraftverk.
"Alltså har priset inget att göra med brist rent krasst."
Jo de har det. För om priset går upp extremt mycket betyder de att man måste ta till effekt reserven vilket kostar med pengar. Typiskt med direktverkande gasturbiner som är väldigt dyra och köra, och inte speciellt miljövänliga.

Och de är inte heller kostnaden av produktionen som sätter priset, utan budet. Vilket kan bara både över och under kostnaden

"En EXTREM prisutveckling uppåt för olja, kol och framförallt Gas"
Nej det är bara gasen som gått upp. Kolet och oljan har inte förändrats speciellt mycket., Brent ligger på 80 nu, vilket är något över 60-70 som de pendlade före pandemin, men ingen direkt stor ökning
Kol har gått upp mer än olja, men i princip bara som respons till Gas.

Orsaken att gas gått upp må på extremt kort sikt vara att vi sluta köpa från Ryssland, men på medellång sikt beror de på ökad förbrukning. Sista 10 åren har förbrukningen nästan dubblats.

"Kom ihåg nu igen: Marginalprissättning."
Du kanske ska lära dig vad de är själv innan du försöker läxa upp andra.

"Notera exempelvis att vi i Sverige i förrgår morse exporterade drygt 5,5 GW. Det är sjukt mycket! Det är lika mycket som samtliga(!) sex stängda kärnkraftverk i Sverige."

Totalt meningslöst påstående. Om man tittar närmare på det så är alla 5.5GW intermittenta och vattenkraften ströps med 3.5GW utöver det. 15 timmar senare gick vattenkraften för fulla muggar, och exporten var nere på 0GW. och de var inte heller på Morgonen, utan på natten. Kl 00:30 är inte på morgonen. Kl 7 hade exporten minskat till 2.7GW, ett tapp på ungefär lika mycket. Samtidigt gick vattenkraften upp med 2GW.

"Priset? Cirka 2+ kronor per kWh"

Nej de var det inte. I natten till i går kl 00:30 var priset ca 60 öre (61,5 för att vara exakt). Detta dessutom totalt ignorerar de faktorerna att vattenkraften behöver gå av och på hela dagarna för att följa vindkraften vilket utmattar vår vatten reserv. 7 timmar senare när landet vaknat till liv och vindkraften tappat 2GW, var elpriset uppe i 265öre.

Skillnaden är extremt stor. Dessutom skiljer de lite beroende på om vi exporterar till Litauen, Polen eller Tyskland.

Sedan ditt exempel på att all el utom 0.01% skulle "kosta" en viss summa är både absurd och felaktig. Många kraftverk kör till förlust för att inte stängas av, och en del kraftverk, så som vindkraft, kör mot förlust för att få bidrag.

Kolet kostar mindre än gasen. Men de hela görs svårare av att de finns 4 fraktioner av kol, alla kostar olika mycket, är olika effektiva att elda med och tar olika lång tid att starta pannorna med. De finns bara en typ av gas, men tre huvudkategorier av gaskraftverk. De olika typerna är väldigt mycket tripp trapp trull med den bästa på 60-64% (+fjärrvärme), mellan kategorin på 40-50% och sämsta kategorin på 34-38%. Detta ger en nästan jämn stege på tillförd energi. Nästan alla operatörer budar dessutom mot förlust. Om deras bud är de slutgiltiga får de äta förlusten, men om de inte är det har de chans att gå med vinst.

Ett stort problem är på och avkraftning för last följning. För i tiden hanterades detta nästan enbart med vattenkraft och i frankrike med kärnkraft). Tyskland lånade kapacitet från sina grannländer (Inte bara Sverige utan Tjeckien, Slovakien, Österrike, Schweiz och Frankrike) Problemet vi har nu är att sol och vindkraft inför en extra dimension av lastföljning som inte fanns tidigare. Detta betyder att kraftverk behöver krafta av och på mer än tidigare, vilket drar mer bränsle vilket kostar mer pengar. Denna kostnad kommer tas ut av kund på ett eller annat sätt. Resultatet blir att buden blir högre och att priset på gas ökar.

Om du tittar på grafen jag bifogat innan så kan man se att den tidigare i veckan när de var kallt gick mellan två ganska specifika värden. Ca 600 öre och ca 250öre. Detta berodde i princip på om peakerna var igång eller inte. Tittar vi på de två senaste dagarna har de gått mellan ca 250öre och ett lägre pris strax under 100 öre. Detta beror på om gas baskraftverken (normalt CCGT turbiner) och övrig kraft varit budgivande och även till viss grad vilka länder vi exporterat till. Man kan även ana sig till att prisbilden överlag gått ner något, vilket beror på att priset på gas gått ner från ca 140öre till ca 115öre.

Huvudproblemet i europas elnät idag är primärt en brist på kapacitet som inte är gas. Dvs kärnkraft. och sekundärt de problem vind och solkraft ställer till med när de kräver mer lastföljning än vad vi har i nätet. Detta behöver idag ske med gas, vilket är dyrt.

De ~24 timmar de blåste inte bara i Sverige utan hela Europa sänkte priset på gas i Europa från €122/Mwh till €108/Mwh. Tittar vi några dagar till bakåt när kölden släppte gick priset från 136 till 125 inom loppet av några timmar. Tittar vi ytterligare några dagar åter runt den 6, 7 och 8, ungefär då prognonsen kom in och de börja bli väldigt kalt, gick priset på gas upp från 135 till 157 på 2 dagar.

Sedan vi bröt anslutningen till ryssland får vi in en specifik mängd gas i systemet varje dag. Om vi förbrukar mer (eller förväntas förbruka mer), så går priset upp, om vi förbrukar mindre, så går priset ner.

Vi använder mer el, vi behöver mer gas, priset på gas går upp, priset på el går upp vi behöver betala mer el.

När vindkraften går för fullt går priset ner, när de stannar går priset upp.

Skillnaden är att om vi skulle haft kärnkraft i stället för vindkraft, skulle effekten från kraftverk inte gå upp och ner utan priserna skulle relativt fort stabilisera sig på en rimlig nivå


Mobilskärm med graf över elpriser, prisindikation, snittpris, datum- och tidsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kortis skrev:
Nu ska du inte gnälla på FifflaUffe och dammsugar Ebba de gör så gott de kan,
Nej det gör jag inte heller, den här situationen har vi hamnat pga. idiotiska politiska beslut fattade av både höger och vänsterregeringar under lång tid.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och framförallt, vilket de flesta personer här i tråden som kombinerar gnället om att elpriset är högt och allmänt klagande på att S +MP lagt ner kärnkraftverk undviker att svara på, vem ska betala när (inte om) priset visar sig högre än det man tycker är dyrt?

Från december 2021 tom idag ligger mitt snittpris på 1,5 kr/kWh, vilket bara är lite över beräknad lägstakostnad för ny kärnkraft i västland.

"Från december 2021 tom idag ligger mitt snittpris på 1,5 kr/kWh, vilket bara är lite över beräknad lägstakostnad för ny kärnkraft i västland"
Var fick du den siffran från? gissa du till dig? OL3 ser elen ut att kosta €46/Mwh, bra mycket lägre än vad elen kostat sista tiden.

har du någon referens eller gissa du till dig siffran?
Tabell med jämförelse av kostnader och andra faktorer för solkraft, vindkraft och kärnkraft i olika scenarion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X
P Paxman skrev:
Xanthopteryx,

Din bild av vanligt folk verkar inte ha så stor förankring i verkligheten.

Problemet, som du verkar ducka för hela tiden, är att de allra flesta köpt sig en stadig och bra båt (för att använda din liknelse) som de har råd med, inklusive en viss marginal för normalt löpande underhåll. Sen har dåliga politiska beslut dragit upp stora revor i vattenlinjen på båten. Folk öser och tätar så gott det går, och politikerna har öst ur några hinkar vatten (elkompensationerna), men vattnet fortsätter att forsa in.

Du som kanske är stark och frisk och haft tätningsmaterial i mängder klarar dig utmärkt, men de allra flesta har levt ett normalt liv med förväntningar på normala prisvariationer. När man dock tätat så långt man mäktar med, och båten fortfarande läcker, då sjunker den till slut. Om detta händer väldigt många så kommer hela ekonomin raseras...och då kommer även du drabbas hårt. Det finns också många gamla och sjuka som levt på marginalen långt innan allt det här hänt, som inte har en chans att täcka upp de höjda omkostnaderna genom ytterligare besparingar. Så lite ödmjukhet vore klädsamt.
Har de haft råd då med andra ord?
Har funderat länge på det faktiskt.
En villa på 90 kvadrat i plan, entreplan och inredd källare. Okej skick. 500 kvadratmeter tom. Villaområde.
Över 10.000.000 kronor.
Helt jäkla sinnessjukt.

Sundsvall, 100 kvadratmeter villa, byggd 1940, 6,5 miljon kronor i utgångspris. Sex och en halv miljon kronor!
På riktigt?! GÅr vi in i storstäderna så bleknar ju allt annat av jämförelse.
Låt säga att den går för 7 (tills nyligen gick den säkert för 8).
Kontantinsatsen(!) en miljon(!) kronor.
Månadskostnad på tre procent samt amortering på två: 25.000. Bara för bostaden, utan el, vatten, sopor, renoveringar, mat med mera.
Dubbla räntan och du hamnar på 40.000 per månad.
Medianlönen i sverige är lite över 32.000 kronor.
Före skatt.

Läs och begrunda:
https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2022/

Detta är INTE et tecken på att folk har råd med det man köper.

Förra året var svenska folkets samlade skulder i storleksordningen 5.000.000.000.000 kronor.

Folk har spenderat som f--n på bostäder. Och renoverat ihjäl sig. Och köper dyra stora lyxiga bilar. Och lånen ökar, och ökar.

För övrigt beror inte elpriserna på dåliga politiska beslut, eller, ja, förvisso så... Putin tog ju ett slags politiskt beslut så, på så sätt stämmer det ju.
Lite virus och lite krig och här är vi.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
E el-maco skrev:
Nej det gör jag inte heller, den här situationen har vi hamnat pga. idiotiska politiska beslut fattade av både höger och vänsterregeringar under lång tid.
Och inte fanns det en Regering Reinfeldt/Borg
Och inte var det heller en moderat vid namn Odenberg som var chef över Svenska kraftnät som för övrigt försvarade sin prismodell på energi
 
X
K kortis skrev:
Det bli ju intressant att se hur mycket det gör på energipriset när Ringhals 4 startar sin planerbara energi. Enl en del ska ju priset sänkas rejält med en ny reaktor.
Jag är inte mot kärnkraft men den är behäftad med stora problem och ny ligger ju iaf 20-30 år framåt eller kanske 50 år. Men svenk byggteknik kommer väl att slå oss med häpnad de kanske t.o.m. kan följa en ritning då
Det lär inte påverkas nämnvärt utan andra faktorer har större påverkan. Som att det då... börjar bli vår. Till exempel. Och förhoppningsvis har Putte givit upp eller försvunnit ut genom ett fönster.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
X
E el-maco skrev:
Sjukt hur det blivit, men som man bäddar får man ligga. Majoriteten av svenska folket har valt/röstat på inkompetenta ledare som tagit beslut efter sin förmåga, sådana beslut där ideologisk hemvist varit det viktigaste (ibland det enda som haft betydelse)

Nu är vi där vi är, ett Sverige där vi hörde våra mor och farföräldrar prata om hur kallt de hade hemma och hur de fick frysa på vintrarna när de var små, ransonera med veden osv.
Nu kommer det istället vara vi som för våra barn/barnbarn med nostalgi i blicken berättar hur vi INTE behövde frysa hemma på vintrarna när vi var små, den tiden då el och värme inte var en lyxvara berättigad de som hade råd.

Ville inte tro på det när jag hörde det första gången men mer och mer börjar jag tro att det kommer stämma, våra barn ÄR den första generationen som kommer ha det sämre än sina föräldrar.
Vilka beslut tänker du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.