S SueCia skrev:
4500 kronor :O
Det är ju en helt normal elräkning..
Vad som är normalt varierar tydligen, per kvartal har jag kanske haft nått sådant, nu värmer jag med ved för sånna eller för den delen 16 000kr elräkningar passar inte min budget.
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
Rådet till TS är att bebo ett något mindre rum, stänga dörrarna och flytta aktiviteterna dit för hela familjen just under denna kyla. Är man fler i rummet blir det varmare. Jag har visserligen varm pelletskamin så mitt vardagsrum är mycket lämpligt. Hänger en matta i den öppna trappan. Drar ner rullgardinerna när det blir mörkt. Slösar med stearinljus. Plockat fram ylleplädar. Och när glada barn/barnbarn besökte mig över helgen blev det betydligt varmare!

Jag vill inte heller få ruggigt hög elräkning!
 
  • Gilla
JockeHX och 10 till
  • Laddar…
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Ja, verkligen.
Hur kan dom ha underhåll på reaktorerna nu .
Med planering kunde det gjorts i somras.
Nu behövs ju el.
Vem ska bo i alla villor som människor har tvingats flytta ifrån pga. Elekonomin?
Det var ett fel som behövde åtgärdas, inte ett planerat underhåll.
 
  • Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Vad som är normalt varierar tydligen, per kvartal har jag kanske haft nått sådant, nu värmer jag med ved för sånna eller för den delen 16 000kr elräkningar passar inte min budget.
Nej hade jag haft vedpanna hade det varit ved här med... Men med rörligt pris och 4500 i elräkning hade jag varit överlycklig i dagens läge.
 
  • Gilla
dlskeep och 2 till
  • Laddar…
Eldar ved så innetemperaturen är som vanligt, kollade när de var -20 så drog huset drygt 15 kw(räknat på förbrukning i tanken), blåser det går de fort de dubbla. Köksgolvet fryser när vi skurar om de är kallt, farstun är konstant minusgrader på vintern trots ett gigantiskt element som dundrar på i 70C. Hade vi haft eluppvärmt hade de varit åtgärdat för länge sen. Men tycker de är rätt trevligt att känna att det är vinter fast farstun hade gärna fått vara varm. Bra panna så inte särskilt besvärligt att elda trots förbrukningen.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Några rum kallställda. Elpannans kurva förskjuten så den inte startar alls. Får hålla koll på kallställda rum så de inte sjunker under 0 grader så elementen fryser.

18 grader på pumparna ger 16-17 inne beroende på vart man är, är det mer än 15 minus ute är man nere på 14-15 grader. Vill man ha extravärme kör vi gasvärmare. Nackdelen är den extrafukten den tillför så rutorna blir våta och det hänger istappar utanför ftx aggregaten. Kör decentralicerad ftx som eliminerade fukt problemen...men med gasen dom tillbaka. Köper gas på lösvikt så det är billigare än el. Ca 2.50kr per kwh enligt gaskillen.
 
  • Gilla
Huddingehemul
  • Laddar…
Nissens
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Det mesta har jag sparat genom att flytta förbrukningen till lågkosttaxa. Hamnar på 4-5 tkr för dec ser det ut som. Stödeldar lite på dagen. Villa på 170kvm byggd -04 med kombinerad flvp och bvp.
 
  • Gilla
Anton Fremling och 2 till
  • Laddar…
Det är vanskligt att jämföra inomhustemperaturen. Jag vill gärna ha 19 grader på sommaren och 22 på vintern. Jag kan tänka mig att jag inte skulle behöva 22 grader inomhus om det inte vore -27 grader utomhus såsom det var igår. Vi får känna oss väldigt välsignad att vi gav pengarna till Paroc istället så att vi inte vinner så mycket på att minska komforten i huset. Som tur betalar jag hittills "bara" 170 öre per kWh och därmed endast 1200,: mer än inkalkylerad. De pengarna går att spara på annat håll. Bör vi känna oss dåliga för att vi inte sparar på el så att Jämtkraft kan tjäna mer på att föra över till andra elområde?
Jag tycker inte det och har 22 grader inomhus för om alla hushåll skulle använda lika lite el som vi då skulle det inte finnas någon brist på el.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
En så här kall månad sparar man kanske några tusen på att ha 15 C inne men elkostnaden blir ändå över 10K för normalvillan.

Det är nog bättre att hålla 18 C inne för hälsan och humöret.
För ”normalvillan”?
Jag hamnar på typ hälften av det och har en riktigt normal villa… och håller hyfsad komfort.
 
  • Ledsen
  • Gilla
SixtenBra och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Varför så kallt om de ändå har ved?
Hon har inte råd med hur mycket ved som helst och måste snåla på den så det räcker resten av vintern.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
4500 kronor :O
Det är ju en helt normal elräkning..
För vissa kanske, men för henne är den mångdubbelt så dyr som hon är van vid pga. de ökade elpriserna.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
B
Alltså jag förstår att elräkningen är en utmaning - men finns det inte risk att man gör något värre här i sparivern? Cornucopia skriver att en del villaförsäkringar slutar gälla om man har under en viss temperatur i ett rum? Har ni alla koll på era villaförsäkringar? Mest så att inte utgifterna blir ännu större pga någon skada på huset pga för låg temp som då försäkringsbolaget vägrar ersätta… :(
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Undrar hur Öppna-Upp-Till-Nock gänget hanterar detta? Höga hängmattor eller takfläkt?
 
  • Gilla
  • Haha
pontuskarlsson och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Henrik Vinge (SD) blåljuger, inte en chans att han har 15 grader (och kallare i sovrummet), hans termometer är trasig.
Ganska vanligt att man har termometern stående i fönstret, och då visar den just temperaturen i fönstret med kallras och allt och inte rumstemperaturen.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
Det får väl vara någon måtta på sparivern. Har man 9.5 grader hemma som någon ovan är det nog inte bra för hälsan. Jag tycker att någonstans vid 14-15 grader börjar det bli svårt med vardagliga göromål. Dessutom känns det som man inte värms upp när man kommer in från kylan utifrån.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.