P PurreP skrev:
Med tanke på att jakten inbringar 400-600 SEK per Ha (via arrende på en mark på några hundra Ha) och år så bör det ju ha en viss inverkan...

Fast om man betalat 150 000 per Ha så är det ju inte jättemycket...
Här i krokarna får man 23 SEK per hektar så det varierar med tillgång och efterfrågan.

/ATW
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Här i krokarna får man 23 SEK per hektar så det varierar med tillgång och efterfrågan.

/ATW
Jo, skulle förstås lagt till att det gäller runt våra storstäder i söder.... Kanske 1,5 timmes radie runt varje...
 
P PurreP skrev:
Med tanke på att jakten inbringar 400-600 SEK per Ha (via arrende på en mark på några hundra Ha) och år så bör det ju ha en viss inverkan...

Fast om man betalat 150 000 per Ha så är det ju inte jättemycket...
Ja, fast då tänker du som en skogsägare som säljer jakt som extra inkomst. Inte som en (storstadsrik) jägare som också kan tänka sig att gå liiiite plus på skogen. Eller iaf inte så mycket minus.
 
P PurreP skrev:
Med tanke på att jakten inbringar 400-600 SEK per Ha (via arrende på en mark på några hundra Ha) och år så bör det ju ha en viss inverkan...

Fast om man betalat 150 000 per Ha så är det ju inte jättemycket...
...Här får man 100-150 kr per hektar, så intäkterna på jaktarrenden vill jag se som försumbara...

Den "vanligaste" skogsbonden (inte gods, inte bolag) i södra delen av landet, har kanske 25-50 hektar skog i sin fastighet. Jaktarrendet är inget man blir fet av, bättre att jaga själv...
 

Bästa svaret

Vi köpte till litet på 4 hektar skog och 0,3 hektar åker bakom tomten och det är en mycket bra investering men återbetalningstiden är lång. Det går inte särskilt bra att driva kommersiellt kalhyggesbruk på så liten areal men eftersom vi satsar på att producera endast sågstock med brännved som biprodukt genom kontinuerligt skogsbruk så blir det ändå en hygglig lönsamhet. Vi har ved att elda med och virke att bygga av. Det sparar både tid och pengar att bara gå till skogs och fälla några lämpliga träd och lasta på traktorkärran och köra till någon blocksåg i närheten i stället för att jaga land och rike runt efter virket man behöver eller betala sig sjuk för det. Det är också en påtaglig fördel att ha råd med värme i bostaden hur marknadspriserna på energi än svänger. 4 hektar täcker inte hela vårt vedbehov men vi brukar komma överens med andra skogsägare om att ta vara på vindfällen eller röja någonting för att dryga ut.
Det krävs ett intresse för småskaligt skogsbruk och mycket arbete i skogen och på vedbacken på kvällar och helger men det är ett lönsamt extraknäck sett på längre sikt.
Fast just nu är det ett smärre helsike med motorhaveri på den 50 år gamla traktorn.......

Jaktarrendet är obefintligt på så liten areal men det lönar sig att vara god bekant med jaktlaget. Någon gång kan det stanna en bil och så får man en blodig köttbit levererad direkt i näven och så blir det kalasmat.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vi köpte till litet på 4 hektar skog och 0,3 hektar åker bakom tomten och det är en mycket bra investering men återbetalningstiden är lång. Det går inte särskilt bra att driva kommersiellt kalhyggesbruk på så liten areal men eftersom vi satsar på att producera endast sågstock med brännved som biprodukt genom kontinuerligt skogsbruk så blir det ändå en hygglig lönsamhet. Vi har ved att elda med och virke att bygga av. Det sparar både tid och pengar att bara gå till skogs och fälla några lämpliga träd och lasta på traktorkärran och köra till någon blocksåg i närheten i stället för att jaga land och rike runt efter virket man behöver eller betala sig sjuk för det. Det är också en påtaglig fördel att ha råd med värme i bostaden hur marknadspriserna på energi än svänger. 4 hektar täcker inte hela vårt vedbehov men vi brukar komma överens med andra skogsägare om att ta vara på vindfällen eller röja någonting för att dryga ut.
Det krävs ett intresse för småskaligt skogsbruk och mycket arbete i skogen och på vedbacken på kvällar och helger men det är ett lönsamt extraknäck sett på längre sikt.
Fast just nu är det ett smärre helsike med motorhaveri på den 50 år gamla traktorn.......

Jaktarrendet är obefintligt på så liten areal men det lönar sig att vara god bekant med jaktlaget. Någon gång kan det stanna en bil och så får man en blodig köttbit levererad direkt i näven och så blir det kalasmat.
Tack! Markerade detta som "bästa svar". Inte för att det nödvändigtvis ger ett kronor och öre-svar på frågeställningen, utan för att det så perfekt prickar in de känslorna jag. Uppvuxen i storstaden, lantis sedan femton år och drömmer om exakt det du beskriver. 100%!
 
Här i Finland och i synnerhet i Österbotten så är den där sortens småskogsbruk vanligt och myndigheterna motarbetar inte oss.

I Sverige har staten gått en annan väg och anser att skog skall ägas av skrivbordsskogsägare som skall vara tillräckligt stora för att kunna leja på själva skogsarbetet och ändå gå med företagsmässig vinst. Därför försöker lantmäteriet hindra att man bildar mindre skogsfastigheter i Sverige.
Det beror på hus bokstavstrogna de är på ditt lokala lantmäterikontor men enligt lag skall det gå att bilda en mindre skogsfastighet med motiveringen att man eldar med ved. Problemet tycks vara att många lantmäteritjänstemän i Sverige likväl vägrar att bilda mindre skogsfastigheter och de fogliga rikssvenskarna bara accepterar och lyder och är välanpassade. Ett ett läga när dyngkärrorna skulle börja rulla och regeringen skulle ställas till svars om någon skulle försöka någonting liknande i Österbotten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Sverige har drygt 300 000 skogsägare och genomsnittsarealen är under 50ha såvitt jag vet
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
En ha nyss avverkad mark av dålig "kvalitet" och dåligt läge, kan man få för ca 20-30 kkr.
En ha mark med bra läge, bra "kvalitet" samt ett stort virkesförråd ligger på ca 200-300 kkr.
Så någonstans däremellan i vanliga fall. Sen finns det naturligtvis exstremfall av allting, vilket inte är intressant i denna fråga.
 
S
Intressant tråd. Jag måste passa på att fråga om någon har erfarenhet av vad som är en "minsta" hästgård idag 2022?

Jag har varit i kontakt med Sveaskog för att stycka av en potentiell hästgård på 2 ha. Det var inte möjligt enligt dem. Gården måste vara så stor att den ska kunna bära sina egna utgifter. Men det låter ju orimligt? Då behöver man 10-20 ha minst?

Är det någon här som har erfarenhet eller hört något om vad som är den minsta möjliga hästgården man kan stycka av?
 
S Stigur-Olafur skrev:
Intressant tråd. Jag måste passa på att fråga om någon har erfarenhet av vad som är en "minsta" hästgård idag 2022?

Jag har varit i kontakt med Sveaskog för att stycka av en potentiell hästgård på 2 ha. Det var inte möjligt enligt dem. Gården måste vara så stor att den ska kunna bära sina egna utgifter. Men det låter ju orimligt? Då behöver man 10-20 ha minst?

Är det någon här som har erfarenhet eller hört något om vad som är den minsta möjliga hästgården man kan stycka av?
Ställ frågan till lantmäteriet, det är ju de som bestämmer.
 
S Stigur-Olafur skrev:
Intressant tråd. Jag måste passa på att fråga om någon har erfarenhet av vad som är en "minsta" hästgård idag 2022?

Jag har varit i kontakt med Sveaskog för att stycka av en potentiell hästgård på 2 ha. Det var inte möjligt enligt dem. Gården måste vara så stor att den ska kunna bära sina egna utgifter. Men det låter ju orimligt? Då behöver man 10-20 ha minst?

Är det någon här som har erfarenhet eller hört något om vad som är den minsta möjliga hästgården man kan stycka av?
Om deras krav är att gården skall bära sina kostnader skulle jag föreslå att du talar om vedskog för vedeldning. Inte om hästgård. 4 eller 5 hektar vedskog räcker långt för det egna behovet och bär sina omkostnader.
En hästgård bär ytterst sällan sina egna kostnader hur stor den än är.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Ställ frågan till lantmäteriet, det är ju de som bestämmer.
Det är precis vad jag gjort. Jag har fått svaret "det går inte att svara på" "det är olika från fall till fall" osv. Reglerna verkar tolkas och appliceras på olika sätt beroende på vem som vill stycka av. Jag har svårt att förstå varför vi ens har ett Lantmäteri i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.