kisumisu
H Hemmamekaren skrev:
Husmarknaden kommer att förändras. Vem vill köpa hus med elvärme?
Räkna på totalen. Om det tidigare var totalt 10-20kkr/månad för huslån och drift.
Ta bort dagens drift och se vad folk kan betala. Det blir huspriset.

Öven om det finns kamin så kan politikerna i ett nafs förbjuda det pga utsläppen. Om man inte kan rena.

Solpaneler vintertid? Hahahaha...
Tillbaka till oljepanna?
Problemet är att allt är pest eller kolera.

Staten är också duktiga på att ge bidrag och få folk byta. Bara på min tid som husägare har det varit pellets, luftvärmepump, luftvatten, bergvärme....men nu är även dessa "obsolete" som egelska uttrycket säger om gammal teknik.

Bilar var det etanol, diesel, hybrider, el....
Nu är jag dock glad att jag snålade in på bilen och köpte pluginhybrid. Nu är bensin billigt ;) Kul ha en bil som drar som diesel men kostar mindre än bensin i skatt(y) Så just idag verkar dem ha sämst som äger diesel eller elbil. Bensinbilsägarna slipper åtminstone den horribla dieselskatten slternativt ad blue och sånt skit :poop:
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
K kortis skrev:
Den troligen största subventionen, rent ekonomiskt, är kärnkraftens undantag från försäkringsansvar. Kärnkraftsägarna har med regeringens politik endast krav att vid en kärnkraftsolycka garantera ersättning för 1 200 miljoner euro, ca 11 miljarder kronor.
Obs jag är inte mot kärnkraft men det är nog bra med hela bilden
Är andra kraftslag belagda med försäkringsansvar?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
kisumisu
T TWX skrev:
Moms tillkommer på i stort sett allt man konsumerar tyvärr så har vi moms på energiskatten vilket kan tyckas märkligt, men som Göran Persson sa vi kan nog hitta på något nytt att beskatta vilket blev sant.
Vi borde ändra lagarna.

Idag hittas på avgifter och som sagt inte bara elbolag gör så.
Vi har så när det gäller sophämtning och var påväg bli så även med fiber (valde annat bolag).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hörni. Håll er till ämnet tack. Det börjar bli svårt att sålla bra poster från generellt snack om kärnkraft, politik och annat nonsens.

tips för att minimera elkostnaderna, för fattiglappar/folk med låg disponibel inkomst (oavsett anledning), var rubriken. ;)

kom igen. ;) vad har vi mer för bra förslag?

Själv upptäckte jag vilken jävla skillnad det är på långkalsonger och ull-långkalsonger! Särskilt när de är kurade ordentligt, vilket stöter bort smuts och fungerar lite självrengörande. Satan i gatan. Man kan sänka värmen OCH tvätta mindre ofta!!

har också märkt skillnad på tofflor och tofflor. Birkenstock har svårare att värma mina fötter än ett par foppatofflor. Varmare fötter = känns mindre kallt.

har med hjälp av mina egna tips, och många små tips från tråden kunnat dra ner tempen ut från pannan 8 grader nu. Pumpar ut 48 (mot 56 innan) grader på elementen vid -20 (bvp) och kunnat dra ner till enonomiläge utan att känna mig frusen.

stort tack alla som bidragit hittills!
 
  • Gilla
David Wallin och 9 till
  • Laddar…
Jula säljer fleece tofflor för 150 kr. De är varma :)
 
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är andra kraftslag belagda med försäkringsansvar?
Har ingen aning. vad har det med saken att göra.
Frågan var om kärnkraften hade några subventioner.
Men en killgissnig så ja absolut.
 
Vi kör elbil men jag tycker nog fortfarande inte att det är en nitlott. Energikostnad på <4 kr / mil hittills i år, och då laddar jag normalt sett i vår BRF-anläggning. Krisar det får jag köra timprisladdning på de enligt ovan diskussion fortfarande dyra men inte helt extremt superdyra natt-timmarna på mitt eget abonnemang, kostar det bara under 3 kr så kör jag för <6 kr/mil och även det är helt OK tycker jag.

Som min svärfar sa i helgen när jag förklarade vad det kostade - "Det tror jag inte på, hur kan det kosta så lite!" :)

De kör en Ford Focus-diesel som drar 0.6 liter/mil, dvs en liten "skitbil" det inte går att sitta i baksätet på om nån sitter fram och med jättelitet bagage. Ändå kostar den över det dubbla att köra..
 
K kortis skrev:
Har ingen aning. vad har det med saken att göra.
Frågan var om kärnkraften hade några subventioner.
Men en killgissnig så ja absolut.
Det har väl lika mycket med saken att göra oavsett vilket kraftslag som har subventioner,. Jag betvivlar att havsbaserad vind blir lönsam om den ska bära sina egna kostnader men betvivlar ändå inte att den kan få en viktig roll i den framtida energimixen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hörni. Håll er till ämnet tack. Det börjar bli svårt att sålla bra poster från generellt snack om kärnkraft, politik och annat nonsens.

tips för att minimera elkostnaderna, för fattiglappar/folk med låg disponibel inkomst (oavsett anledning), var rubriken. ;)

kom igen. ;) vad har vi mer för bra förslag?

Själv upptäckte jag vilken jävla skillnad det är på långkalsonger och ull-långkalsonger! Särskilt när de är kurade ordentligt, vilket stöter bort smuts och fungerar lite självrengörande. Satan i gatan. Man kan sänka värmen OCH tvätta mindre ofta!!

har också märkt skillnad på tofflor och tofflor. Birkenstock har svårare att värma mina fötter än ett par foppatofflor. Varmare fötter = känns mindre kallt.

har med hjälp av mina egna tips, och många små tips från tråden kunnat dra ner tempen ut från pannan 8 grader nu. Pumpar ut 48 (mot 56 innan) grader på elementen vid -20 (bvp) och kunnat dra ner till enonomiläge utan att känna mig frusen.

stort tack alla som bidragit hittills!
Stängde av golvvärmen i badrummet och skaffade en rejäl badrumsmatta istället.
 
  • Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det har väl lika mycket med saken att göra oavsett vilket kraftslag som har subventioner,. Jag betvivlar att havsbaserad vind blir lönsam om den ska bära sina egna kostnader men betvivlar ändå inte att den kan få en viktig roll i den framtida energimixen.
Men nu var ju frågan om kärnkraften var subventionerad el int.
Vi kan utvidga diskutionen visst och vattenkraften var subventionerad och vindkraften och solcell, många är de företag som får bidrag
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
Stort tack för tipset, det var 16 grader i huset när jag kom hem efter jag inhandlat tejpen. Ett dygn senare är det 19
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Jag fyller några petflaskor med vatten och värmer i mikron (3 - 3½ minut på högsta effekt), sen lägger jag dom i sängen en stund (helst lång) före sovdags.

Började med det här för några år sen, höst - vinter - vår i sommarstugan, långt före energikrisen. Kommer man dit när stugan stått tom ett tag är det ju rätt kallt (frysskyddsvärme). Men jag kör med flaskorna även om jag stannar några dar och huset hinner bli varmt. Mest för att jag är allmänt frusen och har särskilt dålig blodcirkulation i ben och fötter. Flaskorna gör ju att jag inte behöver värma upp hela sovrummet till den temperatur fötterna vill ha, så det kan väl räknas som spartips också.

Hyresvärden i stan var väldigt sen med att sätta igång värmen på elementen den här hösten, så jag körde med varmvattenflaskor i sängen hemma också.

Nu har jag dessutom satt silvertejp över luftintagen vid fönstren. Huset har mekanisk ventilation som vill dra mycket luft. Samtidigt som nyinflyttade får info om att inte vädra länge med en liten glipa i fönstret utan vädra rejält korta stunder. Med andra ord är huset byggt (på den tiden då energin var billig) som om vi alla hade en glipa i fönstret/fönstren dygnet runt året om. Påpekat för hyresvärden, inte fått svar än.


Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
I dag satte jag upp vintergardiner över två fönster i snickarverkstaden där det ändå knappt kommer in något ljus. Jag hade hittar gamla slitna trasmattor i en sopkontainer och hängde upp dem så de täcker de två onödiga fönstren.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I dag satte jag upp vintergardiner över två fönster i snickarverkstaden där det ändå knappt kommer in något ljus. Jag hade hittar gamla slitna trasmattor i en sopkontainer och hängde upp dem så de täcker de två onödiga fönstren.

Ooh det där är ju en bra idé.
har några fönster i källaren man kan täcka för
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Byt tejp, den billiga målartejp du använt kommer att torka fast och lämna fula märken väldigt snart.
Det finns speciella klisterremsor för äldre fönster, de lämnar inga spår även om de sitter i flera år. Appliceras och tas bort med hjälp av fuktig svamp.


Vintern ör slut
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.