Ny på bergvärme (Thermia Diplomat Duo Optimum) och har inte fattat hur jag optimerar elförbrukningen då pumpen går. Kan någon förklara? Manualen är skrattretande usel.

Värmekurvan går att justera upp och ned. Jag antar att om jag sänker den då går inte pumpen lika ofta och strömförbrukningen minskar. Stämmer det?

Men sen kan man ju också ställa max och min värme separat. Se bild där de är ställda på 42 och 23.
Hur är de kopplade till kurvan och hur justerar jag dessa för att minska energiåtgången? Ändras kurvan om jag ändrar dessa två? Och tvärtom. Om jag ändrar kurvan vid noll grader (= 42 enligt bild) ändras då max och min-värdena?

Och hur funkar framledning och returledning? Antar att det är temp som går ut till elementen och temp på vattnet som går tillbaks (?). Stämmer det? Hur funkar det här med fram och retur egentligen?
Kan jag påverka elförbrukningen (pumpen) genom att justera dessa? I så fall hur.
 
  • LCD-display som visar temperaturvärden för olika komponenter, sannolikt för uppvärmningssystem. Text på svenska, blå bakgrundsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturdata, möjligen från en värmepump eller termostat, med diverse inställningar och värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display, temperaturkurva, värmeutveckling, ökning mot stabilisering, blå bakgrund, teknisk, fyrtiotvå grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm med text: "INFORMATION", "DRIFT AUTO", "VÄRMEKURVA", "TEMPERATUR", "DRIFTTID", "SPRÅK".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollpanel visar rumstemperatur 18 grader, auto driftläge och startindikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bumbibär112
  • Laddar…
Sänker du kurvan så blir det kallare inne och energiförbrukningen minskar. Det finns inget magiskt sätt att minska energiförbrukningen med bibehållen komfort.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
Om värmesystem och vp är rätt intrimmat ska du inte röra annan inställning än rumstemp. Där ökar och minskar du er inomhustemp och med det energiförbrukning.
Vill du göra mera ska du tänka helhet, dvs hur värmesystemet är injusterat och det tillsammans med vp.
 
  • Gilla
Miicro
  • Laddar…
H hellborg skrev:
Ny på bergvärme (Thermia Diplomat Duo Optimum) och har inte fattat hur jag optimerar elförbrukningen då pumpen går. Kan någon förklara? Manualen är skrattretande usel.

Värmekurvan går att justera upp och ned. Jag antar att om jag sänker den då går inte pumpen lika ofta och strömförbrukningen minskar. Stämmer det?

Men sen kan man ju också ställa max och min värme separat. Se bild där de är ställda på 42 och 23.
Hur är de kopplade till kurvan och hur justerar jag dessa för att minska energiåtgången? Ändras kurvan om jag ändrar dessa två? Och tvärtom. Om jag ändrar kurvan vid noll grader (= 42 enligt bild) ändras då max och min-värdena?

Och hur funkar framledning och returledning? Antar att det är temp som går ut till elementen och temp på vattnet som går tillbaks (?). Stämmer det? Hur funkar det här med fram och retur egentligen?
Kan jag påverka elförbrukningen (pumpen) genom att justera dessa? I så fall hur.
Dom menyerna som bilderna visar är grundinställningarna du har men för att kunna justera vissa saker kan du gå in i servicemenyn.Om du tittar på bilden kurva 42 så har du en graf men för att följa dina starter och stopp måste du gå in i servicemenyn.
1,Håll vänsterknappen intryckt i ca 5sekunder så kommer du in i servicemenyn.
2.Om du pilar ner till installation så ser du loggtid och misstänker att det står 1 där så ändra det till 3.
3.Nu kommer din graf visa en tid på 1,20 minuter ca och trycker du på +eller -så kan du se hur lång tid din kompressor går eller vilar.
4,För att gå ur servicemenyn tryck vänsterknappen 2 gånger.

i servicemenyn kan du göra änringar på exempel om du vill ändra tillslaget för el-patron eller när din värmepump ska starta (integralminuter -60)så du kan ändra på ganska många saker
 
V växelventil skrev:
2.Om du pilar ner till installation så ser du loggtid och misstänker att det står 1 där så ändra det till 3.
3.Nu kommer din graf visa en tid på 1,20 minuter ca och trycker du på +eller -så kan du se hur lång tid din kompressor går eller vilar.
Jag ändrade till 3. Men kan du förklara lite mer. Vilken graf menar du? Den som kallas "Värmekurva" i bilden ovan? Dvs menar du den som visar 42 grader vid noll?

Den visar inte någon historik kring när kompressorn går. Jag kan inte hitta något ställe där man ser när kompressorn har slagit till/från.
 
Redigerat:
H hellborg skrev:
Jag ändrade till 3. Men dan du förklara lite mer. Vilken graf menar du? Den som kallas "Värmekurva" i bilden ovan? Dvs menar du den som visar 42 grader vid noll?

Den visar inte någon historik kring när kompressorn går.
Om du går in på "temperaturer"och framledning och trycker på högerknappen kommer en graf på dina kurvor.Trycker du sedan på + steg så mellan topparna ser du hur länge kompressorn har varit i drift.
 
V växelventil skrev:
Om du går in på "temperaturer"och framledning och trycker på högerknappen kommer en graf på dina kurvor.Trycker du sedan på + steg så mellan topparna ser du hur länge kompressorn har varit i drift.
Ok, tack. Den verkar köra ungefär lika ofta som den inte är igång (kurvan liknar en fyrkantsvåg med lite brus på). Se bild.

Man skulle kanske vilja korta av pulsbredden för när den kör så att säga. Bara med 5-10 procent eller så. Ska jag sänka max temp då för att få den att slå av tidigare? Eller justerar man integral-värdet? Eller något annat. Går det överhuvudtaget med bibehållen temp som syns på start-sidan, den är satt till 18 grader, se bild ovan.
 
  • Digital skärm med graf, troligtvis blodsockernivåer, märkt "FRAMLEDNING", tidsstämpel och temperaturvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Misstänker att du har standard inställning och för att ändra starter.
1,Gå in i servicemenyn och och gå in på "värmepump" och där det står A1 -60 är när din värmepump ska starta.
2,Om du vill ha färre starter så kan du höja värdet A1 till -80 och då kommer du få längre gångtider och längre vilotider.
3,Man vill helst inte ha fler starter mer än 25/dygn men samtidigt om du ändrar till -80 så finns risk att den vilar för länge så du får kyligt men man får prova sig fram.
 
V växelventil skrev:
Misstänker att du har standard inställning och för att ändra starter.
1,Gå in i servicemenyn och och gå in på "värmepump" och där det står A1 -60 är när din värmepump ska starta.
2,Om du vill ha färre starter så kan du höja värdet A1 till -80 och då kommer du få längre gångtider och längre vilotider.
3,Man vill helst inte ha fler starter mer än 25/dygn men samtidigt om du ändrar till -80 så finns risk att den vilar för länge så du får kyligt men man får prova sig fram.
Fast om man ökar både gångtid och vilotid så har man väl inte vunnit så mycket?

Tänkte att man kanske kunde minska gångtiden bara lite grann i förhållande till vilotiden. Eller är det så att en start i sig drar el och att man genom att ha färre starter men längre gångtid skulle ha vunnit något?

Allt ur el-förbrukningssynvinkel förstås.
 
Vilket problem är du du vill lösa? Minskar andelen gångtid gör du genom att sänka temperaturen inne vilket såklart minskar elförbrukningen.
Om huset för närvarande kräver värmepumpens halva uteffekt så kommer det att bli lika långa gång- som vilotider hur mycket du än försöker förlänga den ena eller den andra.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
C
H hellborg skrev:
Fast om man ökar både gångtid och vilotid så har man väl inte vunnit så mycket?
Man kan, väldigt enkelt uttryckt, säga att kompressorns livslängd mäts i antal starter. Så det är det det handlar om.
 
H hellborg skrev:
Fast om man ökar både gångtid och vilotid så har man väl inte vunnit så mycket?

Tänkte att man kanske kunde minska gångtiden bara lite grann i förhållande till vilotiden. Eller är det så att en start i sig drar el och att man genom att ha färre starter men längre gångtid skulle ha vunnit något?

Allt ur el-förbrukningssynvinkel förstås.
Nej sådan styrning finns inte men det man bör ha lite koll på att den räknar ner till 0 på integralen så den inte bryter tidigare. Annars är det nog sänka temperaturen och sätta på sig lite varmare kläder.Men har du mycket tillskott på drifttiden?
 
C cpalm skrev:
Man kan, väldigt enkelt uttryckt, säga att kompressorns livslängd mäts i antal starter. Så det är det det handlar om.
Bra poäng där.
 
V växelventil skrev:
Nej sådan styrning finns inte men det man bör ha lite koll på att den räknar ner till 0 på integralen så den inte bryter tidigare. Annars är det nog sänka temperaturen och sätta på sig lite varmare kläder.Men har du mycket tillskott på drifttiden?
Eldar i kaminen, men i källaren så vill vi inte ha för kallt. Har nya element i källaren och rumstemp på bergvärmepumpen är 18 grader.

Daglig förbrukning av el är ca 70 kWh nu när det är ca -11 grader ute.

Trevåningshus (källare/gillestuga, bottenplan och övervåning) om ca 135 kvm med ett extra hus intill med två rum om ca 50 kvm (som också värms upp med bergvärmen).

Kanske svårt att optimera mer än att man drar ner temp lite i extrahuset och justerar kyl/frys, apparater m.m.
 
Jag har precis idag börjat försöka sätta mig in i allt detta och hamnade tack och lov här och undrar om jag får sticka in med lite följdfrågor till er. Vi har en Thermia Diplomat Optimum (kör jordvärme) som fyllde 5 år i dagarna. Den har så vitt jag nu förstått inte justerats in alls i samband med installationen. På dessa 5 år har vi följande värden vad det gäller drifttid:

Värmepump 12596 H
Tillsats 1 47 H
Tillsats 2 117 H
Varmvatten 2986 H

Är det rimligt att Tillsats 2 ska ha gått mer än 1?

För att inte riskera att tillsatsen slår till och kör 6kW vid eltoppar så har vi nu haft rum bör sänkt rejält. Vi har under vintrarna upplevt att vi fått springa och justera rum bör i tid och otid så idag har jag utifrån er diskussion här, och lite annan läsning, valt att justera värmekurvan. Installerade H66 (från Husdata) igår för att kunna styra värmen även utifrån elpris då vi hellre vill att det skjutsar på värme nattetid (fortfarande marginellt billigare) och så får tempen sänkas vid de värsta topparna. Har framtill idag haft rum bör satt på 16 vilket gett runt 17-18 grader inne som sedan lite eldning i kamin har stötta upp. Nu har jag sänkt värmekurvan till 30 grader och ställt rum bör på 20 grader igen - har jag tänkt fel nu i alla fall? Skulle jag sänkt på Kurva -5? Eller både och? Under tiden vi haft sänkt rum bör så har tillsatsen endast gått vid toppvärmning av varmvattnet, vi vill gärna att det fortsätter så så länge som möjligt så jag hoppas jag inte gjort något dumt nu (det är ju lite dyrt att experimentera just idag kanske men jag hade tid idag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.