jag ska lägga lösull i mitt mellanbjälklag innan jag lägger pågolvspånet.

jag tänkte köra med Parocs sten ull lösull SLT1

någon som har erfarenhet?

är det svårt att kratta ut?

tips?

gissaratt man ska använda kratta av järn så att "piggarna" inte viker sig?

annat?
 
Det bästa är att ha en maskin som blåser ut lösullen, du får då mest luft i isoleringen. Det går att kratta ut, men det blir aldrig lika bra som om du blåser ut det. Fast i ditt fall är det ett mellanbjälklag o då är det inte lika noga.

Annars kan jag inte säga att det är speciellt svårt. Överarbeta det inte för att det tenderar att bli sämre o sämre ju mer man håller på.
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Det är inga som helst problem att kratta ut lösullen. Det är bara att kratta på. Det ställer inga speciella krav på krattorna heller. Det går bra även med plasträfsor. Har du några olika krattor kan du ju prova dig fram.
 
Hej

Jag har grävt upp och återutlagt glasull (vit) med hjälp av en spade (typ liten snöskyffel). Jag skyfflar upp lösullen på spaden, sen lägger jag ut den genom att vicka på spaden snabbt. Det blir mycket bra (luftigt och bra). Jag har försökt med kratta men jag tycker man trycker ihop lösullen för mycket.

Jag kan definitivt hålla med om att ju mer man håller på desto sämre blir det. Min erfarenhet är att om man tryckt ihop lösullen av misstag så är det bara att gräva upp den och lägga ut den igen.

/Klein
 
Jag har provat att kratta ut lösull direkt från förpackningen (ett par olika fabrikat) och i inget av fallen har volymen blivit riktigt, dvs det är för lite luft i isoleringen.

Däremot är det inget problem att kratta runt isolering som en gång blivit utblåst med blåsmaskin (tvärtom blir det faktiskt FÖR mycket luft med maskinen.... man får platta till lite)....
 
om man främst vill ha ljudisolering i mellanbjälklaget ska man då pressa ihop lösullen eller göra den fluffig?
 
JanneSjo skrev:
om man främst vill ha ljudisolering i mellanbjälklaget ska man då pressa ihop lösullen eller göra den fluffig?
Sätta upp ett extra lager gips i taket?
 
Hårda & tunga skivor (fibercementskivor??) dämpar bäst ljud i form av tal, musik & sånna ljud som inte fortplantar sig i byggnaden.. Själva isoleringen dämpar inte så mycket..

Så har iallfall jag fattat att det funkar..
 
PÅ tal om hårda/tunga gipsskivor var jag och hämtade ett överblivet parti gipsskivor av en snickarkompis, dessa var av typen Protect F:
http://www.gyproc.se/gyproc/product...E7E366CC2256D79003D422E?OpenDocument&m=mmmbme

De var tuunga så de har nog en bättre ljuddämpande effekt än vanliga - jag tänkte skruva upp dessa i taket mot mellanbjälklaget och sedan ett lager vanlig gips. Det borde borga för bra ljud(brand) -dämpning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.