Jag håller på att göra en kostnadskalkyl för att kolla om det är värt att skaffa ett hembatteri. Jag har koll på hur själva kalkylen ska göras, men jag är osäker på vilka kostnader som gäller när man köper/säljer el. Framför allt har jag inte koll på hur momsen och energiskatten funkar. Kan nån kolla om följande stämmer, och berätta vad man ska betala moms på? Tack!

Om jag köper en kWh kostar det: (spotpris) + (elbolagets påslag) + (elnätsföretagets överföringsavgift) + (energiskatt på 45 öre)

Om jag säljer en kWh får jag: (spotpris) + ("nätnytta" av elnätsbolaget)
 
Du får inte använda grönt avdrag för den användningen av batteriet.
 
D Daniel 109 skrev:
Du får inte använda grönt avdrag för den användningen av batteriet.
Varför säger du så?

Det beror på förutsättningarna för installationen om grön teknik kan nyttjas eller ej.
 
D Daniel 109 skrev:
Du får inte använda grönt avdrag för den användningen av batteriet.
vad jag har sett på nätet så får man även göra grönt avdrag om man har batteri så länge som man är kopplad mot nätet.
 
  • Gilla
kreator
  • Laddar…
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html

Skattereduktion för grön teknik ges för:
  1. Installation av nätanslutet solcellssystem.
    Skattereduktion ges med 15 procent av kostnaden för arbete och material.
  2. Installation av
    Skattereduktion för grön teknik ges för lagring av egenproducerad elenergi.
    Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
  3. Installation av laddningspunkt till elfordon.
    Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
 

Bästa svaret

Osäker på om det är skatt (moms) på skatt när det gäller energiskatten. Men annars är det 25% moms på hela rasket du köper.

Sen får du såklart inte glömma att räkna på batteriets kostnad och att det har en livslängd i laddcykler. Siffror jag sett som verkar rimliga men inte har något sätt att bekräfta är att om man använder 80% av batterikapaciteten (Depth of Discharge) och ca 200 laddcykler per år så ska batteriet hålla för ca 6000 cykler. Belastar man det hårdare, speciellt större DoD så minskar livslängden kraftigt.
 
  • Gilla
  • Arg
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[länk]

Skattereduktion för grön teknik ges för:
  1. Installation av nätanslutet solcellssystem.
    Skattereduktion ges med 15 procent av kostnaden för arbete och material.
  2. Installation av
    Skattereduktion för grön teknik ges för lagring av egenproducerad elenergi.
    Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
  3. Installation av laddningspunkt till elfordon.
    Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.

Det räcker väl att man sätter upp en 100-Watts solpanel samtidigt som batteriet?
 
A Anaii skrev:
Osäker på om det är skatt (moms) på skatt när det gäller energiskatten. Men annars är det 25% moms på hela rasket du köper.

Sen får du såklart inte glömma att räkna på batteriets kostnad och att det har en livslängd i laddcykler. Siffror jag sett som verkar rimliga men inte har något sätt att bekräfta är att om man använder 80% av batterikapaciteten (Depth of Discharge) och ca 200 laddcykler per år så ska batteriet hålla för ca 6000 cykler. Belastar man det hårdare, speciellt större DoD så minskar livslängden kraftigt.
Tack.
Kan man kvitta momsen på det man säljer? Alltså om jag skulle köpa och sälja en kWh för samma spotpris, går jag back då med avseende på momsen?
 
A.n.d.e.r.s A.n.d.e.r.s skrev:
Tack.
Kan man kvitta momsen på det man säljer? Alltså om jag skulle köpa och sälja en kWh för samma spotpris, går jag back då med avseende på momsen?
Kräver väl att du är momsregistrerad till att börja med.
 
G gnilrub skrev:
Kräver väl att du är momsregistrerad till att börja med.
Det är inte så att man bara kvittar priset man betalt för köpta kWh mot priset man fått för sålda kWh och betalar moms på skillnaden?
 
Har du tänkt använda batteriet för att köpa el när det är "billigt" och sälja när det är "dyrt"?

Har svårt att se att det blir någon ekonomi i det med dagens batteripriser och frågan är också om man får göra det om man inte själv producerar elen?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Har du tänkt använda batteriet för att köpa el när det är "billigt" och sälja när det är "dyrt"?

Har svårt att se att det blir någon ekonomi i det med dagens batteripriser och frågan är också om man får göra det om man inte själv producerar elen?

/Krille
Med dagens elpriser är det ju väldigt lätt att se ekonomi i det. Visste man att det skulle se ut så här för all framtid så skulle man ju inte behöva jobba. Det skulle lätt gå att leva på att köpa och sälja el. Men det vänder väl någon gång får man hoppas.
 
K Krille4 skrev:
Har du tänkt använda batteriet för att köpa el när det är "billigt" och sälja när det är "dyrt"?

Har svårt att se att det blir någon ekonomi i det med dagens batteripriser och frågan är också om man får göra det om man inte själv producerar elen?

/Krille
det kan ju ge ett mindre bidrag till kalkylen, et annat som är minst lika viktigt är intäkten från balanstjänster. Den marknaden är riktigt intressant.
 
G gnilrub skrev:
Med dagens elpriser är det ju väldigt lätt att se ekonomi i det. Visste man att det skulle se ut så här för all framtid så skulle man ju inte behöva jobba. Det skulle lätt gå att leva på att köpa och sälja el. Men det vänder väl någon gång får man hoppas.
Hur ser kalkylen ut när du ser ekonomi i det om du räknar med kostnaden för batteriet?

Ett normalt "hemmabatteri" har en lagringskapacitet 5-10 kWh och måste man då inte ha väldigt hög marginal på varje kWh om man lätt ska lyckas leva på det?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Hur ser kalkylen ut när du ser ekonomi i det om du räknar med kostnaden för batteriet?

Ett normalt "hemmabatteri" har en lagringskapacitet 5-10 kWh och måste man då inte ha väldigt hög marginal på varje kWh om man lätt ska lyckas leva på det?

/Krille
Om man med 100 procent säkerhet visste att dagens elpriser skulle hålla i sig i typ 40 år skulle man ju skaffa mycket större batteri, flera hundra kwh.
Men det vet man ju inte så det är ju dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.