Kan man driva fjärrvärmecentralen med ett bilbatteri? Hur länge räcker ett batteri på 100Ah
 
Ja, du kan driva cirkulationspumpen och reglersystemet med bilbatteri och en konverter som ger 230V sinusvåg.

Hur länge 100Ah räcker beror på flera faktorer, bl.a. hur effektiv konvertern är, vilken effekt cirkulationspumpen är på.


Transformatorn till vårt reglersystem är märkt 23V 20VA, vår cirkulationspump drar upp till 25W 230V.

(20+25)/12=0,33 det drar 0,33A vid 12V
Sen kan man inte plocka ut alla dessa 100Ah ur ett batteri.

Teoretisk om man skulle kunna använda all 100Ah och att konvertern inte har några förluster så skulle man kunna driva systemet i 300 timmar, 12,5 dygn, men det är enorma glädjesiffror.
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du kan driva cirkulationspumpen och reglersystemet med bilbatteri och en konverter som ger 230V sinusvåg.

Hur länge 100Ah räcker beror på flera faktorer, bl.a. hur effektiv konvertern är, vilken effekt cirkulationspumpen är på.


Transformatorn till vårt reglersystem är märkt 23V 20VA, vår cirkulationspump drar upp till 25W 230V.

(20+25)/12=0,33 det drar 0,33A vid 12V
Sen kan man inte plocka ut alla dessa 100Ah ur ett batteri.

Teoretisk om man skulle kunna använda all 100Ah och att konvertern inte har några förluster så skulle man kunna driva systemet i 300 timmar, 12,5 dygn, men det är enorma glädjesiffror.
Hej och tack för ditt svar. Nu har jag ett par frågor till:
Hur många watt bör konvertern vara på och ska det vara ren sinusvåg?
 
T Tommy_I skrev:
Hej och tack för ditt svar. Nu har jag ett par frågor till:
Hur många watt bör konvertern vara på och ska det vara ren sinusvåg?
För att svara exakt måste du veta pumpen effekt och reglersystemets. Men 100 watt täcker sannolikt de flesta behoven.
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du kan driva cirkulationspumpen och reglersystemet med bilbatteri och en konverter som ger 230V sinusvåg.

Hur länge 100Ah räcker beror på flera faktorer, bl.a. hur effektiv konvertern är, vilken effekt cirkulationspumpen är på.


Transformatorn till vårt reglersystem är märkt 23V 20VA, vår cirkulationspump drar upp till 25W 230V.

(20+25)/12=0,33 det drar 0,33A vid 12V
Sen kan man inte plocka ut alla dessa 100Ah ur ett batteri.

Teoretisk om man skulle kunna använda all 100Ah och att konvertern inte har några förluster så skulle man kunna driva systemet i 300 timmar, 12,5 dygn, men det är enorma glädjesiffror.

Jag får det till typ 24 timmar...
 
  • Älska
  • Gilla
Tommy_I och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag får det till typ 24 timmar...
Ja, det stämmer.
Måste ha räknat fel på något sätt.

(20+25)/12=45/12=3,75A
100/3,75=26,67h

Så alltså max ett dygn på 100Ah batteri.
 
  • Gilla
Tommy_I och 1 till
  • Laddar…
Finns det egentligen något behov?
När jag konverterade mitt hus till vattenburna element och drog in fjärrvärme så "fungerade" elementen innan elektrikern kom och installerade uttaget till den, varför det fungerade utan pumpen kan jag inte förklara... Men det blev då varmt som fan innan vi drog ner värmen på varje element...

Varmvatten är väl självreglerade också som jag förstår...

Kanske inte blir optimal förbrukning av fjärrvärmem utan el men för mig verkade den fungera iaf
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
E Emil_L skrev:
Finns det egentligen något behov?
När jag konverterade mitt hus till vattenburna element och drog in fjärrvärme så "fungerade" elementen innan elektrikern kom och installerade uttaget till den, varför det fungerade utan pumpen kan jag inte förklara... Men det blev då varmt som fan innan vi drog ner värmen på varje element...

Varmvatten är väl självreglerade också som jag förstår...

Kanske inte blir optimal förbrukning av fjärrvärmem utan el men för mig verkade den fungera iaf
Jo det gör det vanligtvis. Främst behöver cirkulationspumpen snurra för att få ut värme. Styrventiler kan ofta ställas för hand om man inte har för stora krav på temperaturen och är lite händigt lagd.
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det gör det vanligtvis. Främst behöver cirkulationspumpen snurra för att få ut värme. Styrventiler kan ofta ställas för hand om man inte har för stora krav på temperaturen och är lite händigt lagd.
Okej, mycket skumt att det blev varmt utan pumpen för mig då

Men sen blir ju inte elementen iskalla direkt, så är inte strömavbrottet 2 dagar eller mer bör det inte vara någon fara för själva huset tänker jag
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
E Emil_L skrev:
Okej, mycket skumt att det blev varmt utan pumpen för mig då

Men sen blir ju inte elementen iskalla direkt, så är inte strömavbrottet 2 dagar eller mer bör det inte vara någon fara för själva huset tänker jag
Det finns en möjlighet att det kan bli självcirkulation på vattnet, du verkar ju ha det!

Förr i tiden byggde man så men så uppfanns pumpen av nått snille och då kunde man göra rören betydligt mindre.
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
T Tommy_I skrev:
Kan man driva fjärrvärmecentralen med ett bilbatteri? Hur länge räcker ett batteri på 100Ah
Hej Tommy_I

Om din fjärrvärme skall fungera krävs att vattnet i fjärrvärmenätet är varmt och flödar men även att vattnet, (kopplat till en fjärrvärmecentral i ditt hus) cirkulerar.

Det finns bl.a. en värmeväxlare, en reglerutrustning, en reglerventil och en cirkulationspump i den fjärrvärmecentral du har.

Om reglerventilen (som bestämmer flödet efter ditt värmebehov) är tillräckligt öppen så kan vissa hus ha självcirkulation vid strömavbrott. Men normalt så behöver du 230 V både till cirkulationspump och reglercentralen för att det skall fungera.

Jag har inte fjärrvärme hemma så när jag studerade frågan gällande att klara strömavbrott så hittade jag i ett examensarbete uppgifter om ett effektbehov (vid 230V) till reglercentralen på 60 W.

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-32#post-4653259

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-57#post-4947393

Ett 12 V 100Ah bilbatteri innehåller maximalt 12x100 Wh = 1200Wh och kan alltså maximalt lämna 60W i 1200/60 h = 20 h

För att omvandla 12V till 230V behöver du en inverter som rimligen har ca 90% verkningsgrad och du bör inte tömma batteriet till mer än 50% om du vill ha lång livslängd på ett bilbatteri.

Det innebär en rimlig driftstid på (20 x 0,9 x 0,5) h = 9 h.
 
  • Gilla
Tommy_I och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Tommy_I

Om din fjärrvärme skall fungera krävs att vattnet i fjärrvärmenätet är varmt och flödar men även att vattnet, (kopplat till en fjärrvärmecentral i ditt hus) cirkulerar.

Det finns bl.a. en värmeväxlare, en reglerutrustning, en reglerventil och en cirkulationspump i den fjärrvärmecentral du har.

Om reglerventilen (som bestämmer flödet efter ditt värmebehov) är tillräckligt öppen så kan vissa hus ha självcirkulation vid strömavbrott. Men normalt så behöver du 230 V både till cirkulationspump och reglercentralen för att det skall fungera.

Jag har inte fjärrvärme hemma så när jag studerade frågan gällande att klara strömavbrott så hittade jag i ett examensarbete uppgifter om ett effektbehov (vid 230V) till reglercentralen på 60 W.

[länk]

[länk]

Ett 12 V 100Ah bilbatteri innehåller maximalt 12x100 Wh = 1200Wh och kan alltså maximalt lämna 60W i 1200/60 h = 20 h

För att omvandla 12V till 230V behöver du en inverter som rimligen har ca 90% verkningsgrad och du bör inte tömma batteriet till mer än 50% om du vill ha lång livslängd på ett bilbatteri.

Det innebär en rimlig driftstid på (20 x 0,9 x 0,5) h = 9 h.
'

Låter gott och väl men jag tror det är lika bra att offra batteriet om det behövs. Eller så skaffa man ett LIFEPH batteri som kan tömmas mer.

I en krissituation är det också smartare att köra systemet intermittent några gånger per dygn. Då kan man värmehålla huset längre tid vid ett avbrott
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Låter gott och väl men jag tror det är lika bra att offra batteriet om det behövs. Eller så skaffa man ett LIFEPH batteri som kan tömmas mer.

I en krissituation är det också smartare att köra systemet intermittent några gånger per dygn. Då kan man värmehålla huset längre tid vid ett avbrott
Hej Ulltand

Att köra systemet intermittent sparar batterikapacitet. Kom ihåg att huset blir ju dessutom inte kallt direkt. Följer du länken, nedan, så hittar du lite uppgifter om hur fort ett hus svalnar.

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-32#post-4653259
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
Scenariot är intressant om man vill "preppa" litet. För min del har jag redan ett batteri och lämplig inverter redo så bara att köra. Men: i scenariot av en lokal nedsläckning, finns det verkligen tryck i fjärrmärmeledningarna? körs detta på någon typ av system drivet av fjärrvärmecentralerna själva eller kommer även detta av omfattas av en lokal nedsläckning av elsystemet?
 
  • Gilla
Tommy_I
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Scenariot är intressant om man vill "preppa" litet. För min del har jag redan ett batteri och lämplig inverter redo så bara att köra. Men: i scenariot av en lokal nedsläckning, finns det verkligen tryck i fjärrmärmeledningarna? körs detta på någon typ av system drivet av fjärrvärmecentralerna själva eller kommer även detta av omfattas av en lokal nedsläckning av elsystemet?
Hej Harald Blåtumme

För att det skall finnas tryck i fjärrvärmeledningarna så måste naturligtvis det företag som driver fjärrvärmen ordnar så. Det har Pite energi gjort.

I en artikel i Piteå- tidningen den 19 mars 2022 står rubriken; ”Pite energi är förberedda vid kris”
https://pt.se/bli-prenumerant/artikel/jp7z3m7j/pt-bd-0kr-dp_week

”När det gäller Pite energis leverans av fjärrvärme är krisberedskapen bättre. Det kommunala energibolaget har genomfört en översyn och stärkt sin reservkraft. – Det var redan för flera år sedan som Pite energi gjorde en kraftsamling runt alla våra krisplaner. En del av arbetet är att vi har anskaffat reservkraftsanläggningar för att trygga fjärrvärmeleveranser vid elavbrott, säger Jörgen Andersson Strand, vd på Pite energi.

Det Pite energi har gjort handlar om, att de reservkraftmatar produktionen och cirkulationen av fjärrvärme i sitt fjärrvärmenät

”Men även om Pite energi kan leverera fjärrvärme vid ett strömavbrott så fungerar inte cirkulationspumpen i villans fjärrvärmecentral om kunden också är utan elektricitet. För att vara säker på att värmen kommer ut på elementet behövs någon form av reserkraft. – Det är något du i så fall får köpa själv. Det finns olika kit som vissa har medbatterier och omformare. Det är ingen avancerad utrustning, säger Daniel Eriksson.”

Det behövs ca 60 W (eller mindre) för att driva fjärrvärmecentralen i en villa. Piteå energi har berättat att de kan driva fjärrvärmenätet vid strömavbrott, villorna får då se till att de kan driva sina fjärrvärmecentraler med egen reservkraft.

Som reservkraftkälla skulle den egna elbilen kunna duga. Många elbilar har idag ett uttag på 230 V växelström som tar sin ström från elbilens batteri. En effekt på 60 W under en vecka (ca 10 kWh) motsvarar ungefär det en elbil behöver för att köra 5 mil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.