Hej,

Behöver råd då det är första gången jag bor i villa och jag har tyvärr inte lärt mig hur sånt här fungerar riktigt än.

Bor i nybyggd villa (2022) som värms upp med en Nibe F730 pump. Golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Huset är 150 m2.

Jag har ställt in värmen inomhus på 20 grader och alla element utom i sovrummet är på max. Men temperaturen inomhus är väldigt kall, pumpen visar 19 grader och på "temperaturdosorna" på väggen visar det 18 i vardagsrummet och 15(!!) i mitt kontor. Ska tilläggas att jag håller kontorsdörren stängd hela tiden.

Vad kan vara fel varför blir det inte varmare? Har nyligen luftat radiatorerna. Digital termostat visar inomhustemperatur 18.5 grader Celsius på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostatpanel som visar inomhusklimat 19°C, varmvatten 48°C med värme- och info-ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för råd.
 
H hajpådajdu skrev:
Hej,

Behöver råd då det är första gången jag bor i villa och jag har tyvärr inte lärt mig hur sånt här fungerar riktigt än.

Bor i nybyggd villa (2022) som värms upp med en Nibe F730 pump. Golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Huset är 150 m2.

Jag har ställt in värmen inomhus på 20 grader och alla element utom i sovrummet är på max. Men temperaturen inomhus är väldigt kall, pumpen visar 19 grader och på "temperaturdosorna" på väggen visar det 18 i vardagsrummet och 15(!!) i mitt kontor. Ska tilläggas att jag håller kontorsdörren stängd hela tiden.

Vad kan vara fel varför blir det inte varmare? Har nyligen luftat radiatorerna.[bild][bild]

Tack på förhand för råd.
Du har väl den inställd på 19 grader. Kan du inte prova höja till typ 21 grader.
 
Luftat . har du något tryck kvar i systemet, kolla manometern, ska vara ca 1 bar. Trycket sjunker alltid vid luftning
 
Du har ju en extra ruta på displayen. Den lilla gubben med skiftnyckel. Det är inte så enkel att han tycker att du ska gör rent filtret?
 
  • Gilla
hajpådajdu
  • Laddar…
Hej,

Tack för snabba svar.

Pumpen är inställd på 21 grader så det är inte det som är problemet.

Nu har jag tagit ut filtret och dammsugit det, samt kollat trycket som är på 1,5 vilket borde vara ok.

Värmesystemsinteriör med kopparledningar, ventiler, manometer och elektriska komponenter, täckt av plastskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lilla servicegubben på displayen säger dock "kalibrering av luftflödesgivare BS1 är inte utförd" :
Elektronisk apparat med skärm visar felmeddelande om okalibrerad luftflödesgivare, omgiven av plast och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något man vågar sig på själv att göra ?
 
V växelventil skrev:
Du har väl den inställd på 19 grader. Kan du inte prova höja till typ 21 grader.
Den är inställd på 21 grader redan....:thinking:
 
Trycket bra, men nu får nästa ta över, blir liksom stopp här på inställningarna.
 
coconut
H hajpådajdu skrev:
Hej,

Tack för snabba svar.

Pumpen är inställd på 21 grader så det är inte det som är problemet.

Nu har jag tagit ut filtret och dammsugit det, samt kollat trycket som är på 1,5 vilket borde vara ok.

[bild]
Den lilla servicegubben på displayen säger dock "kalibrering av luftflödesgivare BS1 är inte utförd" :
[bild]

Är det något man vågar sig på själv att göra ?

Låter som att man inte ställt in luftflödena korrekt. Tror man behöver ha mätverktyg för att kunna mäta in luftflöde för att fixa problemet.

kontakta de som byggt huset eller den som installerat pumpen åt dig om du beställt installationen. Så får de komma ut och justera åt dig. Då kan du även be om en genomgång kring hur du påverkar inomhustemperaturen bäst.
 
  • Gilla
hajpådajdu
  • Laddar…
Du ska ha ett flöde om minst 189 kubikmeter luft per timme i ombyte.
Vad har du för flöde om du scrollar igenom menyerna`?
 
Hmmm jag har scrollat igenom men hittar inget om flöde :thinking:

Kan det vara i denna menyn ?

Digital kontrollpanel för värmesystem, med menyval visade på svenska, modell F730, grön statusindikator aktiverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trot du måste in i operatärsmenyn/servicemenyn för at se det.
 
Översta på denna menyn då kanske ? Ursäkta men är som sagt nybörjare :geek:

Digital display visar serviceinformation, sannolikt för ett VVS-system eller liknande. Grönt ljus indikerar normal funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håll inne tillbakapilen några sekunder så kommer du in i service.
Den där kalibreringen ska installatören göra.
 
Har för mig att det är 65%hastighet som är normal hastighet. Man kan ändrar det i service menyn.
 
  • Gilla
hajpådajdu
  • Laddar…
Vad står det för beräknat börvärde samt ärvärde för framledningstemperaturen? Du hittar detta om du scrollar i service-info menyn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.