Hej! Har en läckande ventil på elementet i garaget som jag antagligen behöver byta.

Eller går det att täta den på nytt?

hur vet jag vad jag ska köpa för grejer?

Röret efter ventilen är 15mm och det innan 22mm.

tacksam för hjälp!
 
  • En rostig, gammal vattenkran med blå plasthandtag monterad på en trävägg med synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrörskoppling med tejp, korrosion och spindelnät, mot en rödbrun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenkran med rost och spindelväv mot en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggeratt, ska nog vara ett vred som en krok orginal. Det sitter en stor mutter där och det är troligen en bricka med fjäder innanför. Vrid så den är stängd, ta bort vredet om det går, lossa muttern peta ut fjäder och bricka. Det är säkert en gammal tätning som ska bort. Rulla lin som en korv och peta in, gärna då med Unipack mellan varven och i linet. Sätt tillbaka ev bricka och fjäder, dra till måttligt på muttern. Kan komma någon/ra droppar innan linet svällt.
 
  • Gilla
Daniel Rautiainen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hembyggeratt, ska nog vara ett vred som en krok orginal. Det sitter en stor mutter där och det är troligen en bricka med fjäder innanför. Vrid så den är stängd, ta bort vredet om det går, lossa muttern peta ut fjäder och bricka. Det är säkert en gammal tätning som ska bort. Rulla lin som en korv och peta in, gärna då med Unipack mellan varven och i linet. Sätt tillbaka ev bricka och fjäder, dra till måttligt på muttern. Kan komma någon/ra droppar innan linet svällt.
J jonaserik skrev:
Hembyggeratt, ska nog vara ett vred som en krok orginal. Det sitter en stor mutter där och det är troligen en bricka med fjäder innanför. Vrid så den är stängd, ta bort vredet om det går, lossa muttern peta ut fjäder och bricka. Det är säkert en gammal tätning som ska bort. Rulla lin som en korv och peta in, gärna då med Unipack mellan varven och i linet. Sätt tillbaka ev bricka och fjäder, dra till måttligt på muttern. Kan komma någon/ra droppar innan linet svällt.
Tack för svar!

Jag har skruvat av själva vredet innan jag tog bilden.

sitter ett sånt som på bilden nedan.

Jag måste tömma ur systemet tänker jag? Sen bara ta isär och täta om som du beskriver?

Tack återigen :)
 
  • Metallisk T-koppling med grå plastventil, troligen del av ett rörsystem. Otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skruvar på den så ser du kanske att hela axeln går in eller ut. Då vrider du in den och gör som jag skrev tidigare. Skaffa grejer innan du börjar
 
  • Gilla
Daniel Rautiainen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du skruvar på den så ser du kanske att hela axeln går in eller ut. Då vrider du in den och gör som jag skrev tidigare. Skaffa grejer innan du börjar

Funkar det även fast det läcker ännu mer när jag har den stängd jämfört när jag har den öppen?
 
OK är det ett element som sitter högst i huset. Då finns det nog inget annat att göra, vrida ut till fullt öppet, stänga av cirkpumpen, tappa ur tryck till noll på manometern sedan lossa muttern och packa om. Axeln som går in löper bara i tätningen så det går att packa om, Och fylla upp igen till ca 1 bar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.