N
S sunqan skrev:
Du ska nog diskutera offerten med firman.
Hyffsat mycket koppar 73+73+30 löpmeter, plus diverse beslag antar jag., men koppar har väl ett relativt högt skrotvärde också?
Sen ser det ut som att de räknar med 18 veckor (4 månader?) ca för jobbet. Och sen tillkommer servicebil med 300 spänn i timmen - 216000??? Eller behövs den bara ibland?
Är arbetsledningen inkluderad i de 455000 i arbetskostnad?
Råspont utöver de 10% de budgeterat för, dtygt 800 spänn per m2, är det inklusive arbete? Sen står det att det gäller för det som överstiger 10m2, är taket bara på 100m2?
Ser ingen timkostnad för plåtslagarna.
Vad kostat ytterligare takpannor? Leveranstid?
Behöver du bygglov för något? (Byte av takfönster t.ex)
Man kan ju tycka att en offert på 1,4 mille+ för en takrenovering skulle behöva vara lite mer detaljerad.
Du ska ha stort tack som läser offerten så noggrant och du ger oss bra frågor. Vi är inte kunniga på tak själva så det är guld värt för oss. Jag vet inte om vi kommer kämpa för att få ner denna offert då vi känner att vi tappat förtroendet för företaget i sig. Jag har tyvärr inte svar på dina frågor utan att kontakta dem igen. Återkommer om jag får svar alls. Men vi tar med oss frågeställningarna i framtida kontakt med andra företag!
 
Fint hus, kör förbi det dagligen! :)

Som andra skrivit är det en fullständigt hutlös offert. Jag hade inte bemödat mig att ens diskutera den vidare med firman.

Ta kontakt med några fler företag och kolla gärna med Svenska Byggnadsvårdsföreningen, där kan du kanske hitta några fler seriösa företag att kontakta.

Vi bytte ett betydligt större tak för 2 år sedan för 160', där de återanvände teglet. Dock ingen koppar utan "standardplåt", men två kupor och två skorstenar. Förstår än i dag inte hur de fick ihop uträkningen. Blev inte helt bra heller, eftersom entreprenören gick in i väggen innan det blev helt klart...

Tipset är att kontakta välrenommerade lokala firmor, och om ni har marginalerna kanske överväga att ta det på löpande räkning då gamla tak kan bjuda på överraskningar och då slipper entreprenören ta till i överkant.

Lycka till!
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Som jämförelse har vi precis fått taket omlagt. Är ett brant sadeltak med två frontespiser och två skorstenar. Vår prislapp var på ca 450kkr (exkl rot) inkl arbete, fotränna, takavvattning i zinkmag (vattenkupor, skarprör), vittingetegel, underlagsduk, läkt, plåtning av skorstenar, ombyggnad av takfot, taksäkerhet, ny vindslucka, byte av viss råspont, bortforsling av material, ställning, resekostnad mm. Huset är byggt 1917 och på 260+150kvm, dock ej någon kulturmärkning eller koppar.

Låter som den offert du fått är rejält saltad, även om den kanske skulle vara lite högre än i vårt fall med tanke på vinklar, material och genomföringar.
 
  • Gilla
AnnaPannaKanna
  • Laddar…
klosp11
Känner ni till JO's tak i Halmstad?Förmodligen värt att kontakta.
 
N
O Oaklake skrev:
Fint hus, kör förbi det dagligen! :)

Som andra skrivit är det en fullständigt hutlös offert. Jag hade inte bemödat mig att ens diskutera den vidare med firman.

Ta kontakt med några fler företag och kolla gärna med Svenska Byggnadsvårdsföreningen, där kan du kanske hitta några fler seriösa företag att kontakta.

Vi bytte ett betydligt större tak för 2 år sedan för 160', där de återanvände teglet. Dock ingen koppar utan "standardplåt", men två kupor och två skorstenar. Förstår än i dag inte hur de fick ihop uträkningen. Blev inte helt bra heller, eftersom entreprenören gick in i väggen innan det blev helt klart...

Tipset är att kontakta välrenommerade lokala firmor, och om ni har marginalerna kanske överväga att ta det på löpande räkning då gamla tak kan bjuda på överraskningar och då slipper entreprenören ta till i överkant.

Lycka till!
Vad kul att du känner till huset! ☺️ tack för tips! Blev genast medlem i byggnadsvårdsföreningen och har mailat dem nu.
 
N
G Gräsand skrev:
Som jämförelse har vi precis fått taket omlagt. Är ett brant sadeltak med två frontespiser och två skorstenar. Vår prislapp var på ca 450kkr (exkl rot) inkl arbete, fotränna, takavvattning i zinkmag (vattenkupor, skarprör), vittingetegel, underlagsduk, läkt, plåtning av skorstenar, ombyggnad av takfot, taksäkerhet, ny vindslucka, byte av viss råspont, bortforsling av material, ställning, resekostnad mm. Huset är byggt 1917 och på 260+150kvm, dock ej någon kulturmärkning eller koppar.

Låter som den offert du fått är rejält saltad, även om den kanske skulle vara lite högre än i vårt fall med tanke på vinklar, material och genomföringar.

Tack! Sånt här är nyttigt för oss att få info om. Vi har tänkt i lite samma banor vad gäller pris men som du också säger så tillkommer lite extra på vårt pga olika omständigheter så vi hade tänkt att vi bör landa kring 500’ upp till kanske 700’ Max.
 
N
klosp11 klosp11 skrev:
Känner ni till JO's tak i Halmstad?Förmodligen värt att kontakta.
Jag kollade deras hemsida nu, verkar bra! Tack!
 
Varför skickar företag så otydliga offerter?
Priset är tydligt men inte exakt vad som ingår i den. I offerter vill jag veta om allt befästningsmaterial ingår eller om de tänkt salta ännu mer i efterhand. Som vanlig privatperson vet man inte vad som naturligtvis ingår och inte.

Alltför ofta läser man om kunder som får saltade fakturor för "det stod inte med i offerten, sånt tillkommer, det är sen gammalt"...

En gång fick jag en offert där det stod ungefär: "ingår: allt nödvändigt inkl. Arbete, Spik, skruv etc för ett färdigt resultat". Det blev den jag accepterade. Det går ju inte att tolka olika. Färdigt är färdigt.

Några andra offerter såg ut som din. Det gillade jag inte.

Jag kanske tänker fel men finns det tolkningsutrymme så är det inte bra.

Snyggt hus förresten!
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att de har dragit en liten chansning. Ett sådant fint gammalt kulturmärkt hus kan ha en ägare med mycket pengar och dålig koll. Hade rätt (fel?) person varit ägare till huset hade denna kanske tänkt "ja vafan, det kostar väl så mycket att byta tak" och slagit till direkt.
 
Det är ju inte bara huset som är nice, läget i stan skojar man inte heller bort, bara att gratulera till det köpet!
Här finns ju ett par firmor till i stan, borde gå att ha is i magen och få in ett par offerter till.
Tror de som är nere och tycker 4-500 är lite låga men upp emot 6-700 tycker jag hade varit ganska okej.
Är det en enkupig slottsmöllan-panna så får du säga till har ett par hundra liggande bakom garaget, om det skulle behövas
 
N
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Varför skickar företag så otydliga offerter?
Priset är tydligt men inte exakt vad som ingår i den. I offerter vill jag veta om allt befästningsmaterial ingår eller om de tänkt salta ännu mer i efterhand. Som vanlig privatperson vet man inte vad som naturligtvis ingår och inte.

Alltför ofta läser man om kunder som får saltade fakturor för "det stod inte med i offerten, sånt tillkommer, det är sen gammalt"...

En gång fick jag en offert där det stod ungefär: "ingår: allt nödvändigt inkl. Arbete, Spik, skruv etc för ett färdigt resultat". Det blev den jag accepterade. Det går ju inte att tolka olika. Färdigt är färdigt.

Några andra offerter såg ut som din. Det gillade jag inte.

Jag kanske tänker fel men finns det tolkningsutrymme så är det inte bra.

Snyggt hus förresten!
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Jag tror att de har dragit en liten chansning. Ett sådant fint gammalt kulturmärkt hus kan ha en ägare med mycket pengar och dålig koll. Hade rätt (fel?) person varit ägare till huset hade denna kanske tänkt "ja vafan, det kostar väl så mycket att byta tak" och slagit till direkt.
Så kanske det kan vara. Det är ju hemskt i så fall!
 
N
S Svanteman skrev:
Det är ju inte bara huset som är nice, läget i stan skojar man inte heller bort, bara att gratulera till det köpet!
Här finns ju ett par firmor till i stan, borde gå att ha is i magen och få in ett par offerter till.
Tror de som är nere och tycker 4-500 är lite låga men upp emot 6-700 tycker jag hade varit ganska okej.
Är det en enkupig slottsmöllan-panna så får du säga till har ett par hundra liggande bakom garaget, om det skulle behövas
Tack för fina ord, vi älskar både hus och läge!

Om jag inte missminner mig så är det faktiskt enkupiga pannor (samt slottsmöllan) så de där pannorna du har är vi intresserade av. Jag skickar PM!
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
N Naiv entusiast skrev:
Det som är koppar är hängrännorna och stuprören. De runda rören är fönster men de är av röd plåt, samma sak med skorstenen som också har röd plåt.

jag bifogar de övriga två sidorna. Jag har strykt över företagets namn så jag inte trampar någon på tårna om de brukar vara i detta forum.

Jag hoppas innerligt att det inte tillkommer arbetskostnad haha.

SERVICEBIL 300kr/tim HAHA va fan e det här för hitte-på?!
På en heltidsvecka ska alltså du bli debiterad 12 000kr för att de överhuvudtaget har en bil. Som de kanske bara använder till och från bygget & när de ska på lunch.
Kör de över halva landet varje dag för att komma till er???
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
N Naiv entusiast skrev:
Du ska ha stort tack som läser offerten så noggrant och du ger oss bra frågor. Vi är inte kunniga på tak själva så det är guld värt för oss. Jag vet inte om vi kommer kämpa för att få ner denna offert då vi känner att vi tappat förtroendet för företaget i sig. Jag har tyvärr inte svar på dina frågor utan att kontakta dem igen. Återkommer om jag får svar alls. Men vi tar med oss frågeställningarna i framtida kontakt med andra företag!

För bövelen, försök inte få ner fakturan en krona. Gå vidare bara. Släpp det.

Har de sådana fantasiofferter så vete tusan vad som kommer härnäst om du mot förmodan hade anlitat dem…
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
N
K Kjohan skrev:
För bövelen, försök inte få ner fakturan en krona. Gå vidare bara. Släpp det.

Har de sådana fantasiofferter så vete tusan vad som kommer härnäst om du mot förmodan hade anlitat dem…
K Kjohan skrev:
För bövelen, försök inte få ner fakturan en krona. Gå vidare bara. Släpp det.

Har de sådana fantasiofferter så vete tusan vad som kommer härnäst om du mot förmodan hade anlitat dem…
Ja detta företag släpper vi! Har fortfarande inte släppt chocken från när jag öppnade mailet haha. Men vi har fått bra tips på vad man ska söka efter i en offert!
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.