Hej! Jag har kontaktat rörmokare men får inga tydliga besked. Vi har ett avloppsrör i vårt badrum och har en duschkabin där som vi totalt avskyr. Utrymmet är cirka 147cm långt så vi överväger att sätta ett badkar där istället (140cm) alternativt en dusch med duschvägg. Självklart ska allt göras professionellt (och inte av oss) men en rörmokare som var här sa snabbt att för det skulle vi behöva göra en totalrenovering av badrum och dra om avloppssystemet, men det förstår jag mig verkligen inte på. Måste finnas ett bättre sätt, ytskiktet är ju fräscht, intakt och med kakel. Kan jag snälla få råd och hjälp om det här?

Problemet är alltså avloppsröret som syns precis bredvid duschkabinen.

PS. Är relativt nyinflyttade och ber om ursäkt för otroligt sunkig bild på smutsig brunn, vi rengjorde efter bilden togs och orkar inte flytta på duschkabinen igen för en fräsch bild
 
  • En hörndusch med glasdörrar i ett kaklat badrum med handfat och leksaker på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörnduschutrymme i badrum med tvålflaskor och vit handfat till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumshörn med kakelväggar, mörka kakelgolv, duschslang och synlig rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som drar undan ett duschdraperi för att avslöja en duschvrå med kakelväggar och ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrumsgolv med smutsiga rör och skadade väggar under handfatet. Fukt, mögel och renoveringsbehov synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kaklad yta, diskmaskin avloppsslang, ugn ansluten till gasledning, under diskbänk syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Badkar blir samma lika som idag så det är ju enklast och inget annat "behöver" ändras.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Badkar blir samma lika som idag så det är ju enklast och inget annat "behöver" ändras.
Men rörmokaren som var här (som var här pga byta vattenmätare) påstod att det på nåt vis inte får komma direkt med vatten på det synliga avloppsröret. Och då tänker jag att en dusch med duschvägg egentligen blir bättre än badkar. Men jag vet inte. Tips och råd?
 
Claes Sörmland
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Men rörmokaren som var här (som var här pga byta vattenmätare) påstod att det på nåt vis inte får komma direkt med vatten på det synliga avloppsröret. Och då tänker jag att en dusch med duschvägg egentligen blir bättre än badkar. Men jag vet inte. Tips och råd?
Han kanske tänker att det enligt dagens branschstandard inte ska komma upp avloppsrör genom golv på det sättet. Anledningen är att det finns fall där man inte har fått tätskiktet tätt kring rören och det har lett till vattenskador. D v s det säkra är att inte spruta vatten på avloppsröret med en dusch eftersom vatten kommer att följa röret ned till golvet och är det ett problem med tätskiktets anslutning där så blir det en krypläcka.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Han kanske tänker att det enligt dagens branschstandard inte ska komma upp avloppsrör genom golv på det sättet. Anledningen är att det finns fall där man inte har fått tätskiktet tätt kring rören och det har lett till vattenskador. D v s det säkra är att inte spruta vatten på avloppsröret med en dusch eftersom vatten kommer att följa röret ned till golvet och är det ett problem med tätskiktets anslutning där så blir det en krypläcka.
Hm, okej. Tack! Ja det vill man ju inte ha. Så jag skulle isåfall behöva kontrollera tätskiktet, ordentligt. Men en glasvägg som är ned till golvet borde i mitt huvud fungera bättre isåfall?
 
Claes Sörmland
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Hm, okej. Tack! Ja det vill man ju inte ha. Så jag skulle isåfall behöva kontrollera tätskiktet, ordentligt. Men en glasvägg som är ned till golvet borde i mitt huvud fungera bättre isåfall?
Om man finns oro för tätskiktet så är nog en fast duschglasvägg en bra idé.
 
S
Har det verkligen varit godkänt att ta upp avloppsrör sådär nära vägg i våtutrymme förr ens? Hade aldrig vågat ta bort duschkabinen utan att renovera badrummet och åtgärda den där genomföringen.

Det går inte att "kontrollera" tätskiktet, antingen väljer man att gambla, och ta bort duschkabinen och hoppas på det bästa. Eller så åtgärdar man problemet. Det finns ingen rimlig mellanlösning.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S SueCia skrev:
Har det verkligen varit godkänt att ta upp avloppsrör sådär nära vägg i våtutrymme förr ens? Hade aldrig vågat ta bort duschkabinen utan att renovera badrummet och åtgärda den där genomföringen.
Förr var det vanligt med avloppsstammar som gick så där längs väggen från golv till tak. Och det har säkert installerats många sådana stammar inte minst i gamla flerfamiljshus som från början saknade badrum. Tänk 70-talet. Sen kom vi på att vi skulle duscha på golv istället för i badkar inte bara i sporthallen och så började det läcka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förr var det vanligt med avloppsstammar som gick så där längs väggen från golv till tak. Och det har säkert installerats många sådana stammar inte minst i gamla flerfamiljshus som från början saknade badrum. Tänk 70-talet.
men i duschzonen? :O
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förr var det vanligt med avloppsstammar som gick så där längs väggen från golv till tak. Och det har säkert installerats många sådana stammar inte minst i gamla flerfamiljshus som från början saknade badrum. Tänk 70-talet.
Byggt 1973. ;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S SueCia skrev:
men i duschzonen? :O
Fanns ingen duschzon förr. Man badade och duschade i badkar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Oavsett badkar eller dusch med skydd mot röret är det minimal risk för vattenskada om man håller koll på läget. Om man vill går det ju att bygga in röret med tätskikt. Men då måste ni dra om lite vattenledningar samtidigt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oavsett badkar eller dusch med skydd mot röret är det minimal risk för vattenskada om man håller koll på läget. Om man vill går det ju att bygga in röret med tätskikt. Men då måste ni dra om lite vattenledningar samtidigt.
Tack så jättemycket för dina svar. Ja, jag tycker också det. Vi har t.om. lite kakel kvar så det skulle eventuellt vara en idé..
 
BirgitS
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Hm, okej. Tack! Ja det vill man ju inte ha. Så jag skulle isåfall behöva kontrollera tätskiktet, ordentligt. Men en glasvägg som är ned till golvet borde i mitt huvud fungera bättre isåfall?
Om du menar att badrummet är från 1973 så kan du ju absolut inte lita på golvets tätskikt. Det är inte gjort för att tåla så mycket vatten som det blir när man duschar direkt på golvet.
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Måste finnas ett bättre sätt, ytskiktet är ju fräscht, intakt och med kakel.
Det är inte ytskiktet som är det viktiga utan tätskiktet bakom kaklet och klinkern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oavsett badkar eller dusch med skydd mot röret är det minimal risk för vattenskada om man håller koll på läget. Om man vill går det ju att bygga in röret med tätskikt. Men då måste ni dra om lite vattenledningar samtidigt.
Det finns ju inget sätt att få det tätt mellan rörets inbyggnads tätskikt och tätskiktet i väggen och golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.