Hej,

Pluggen i handfatet på ena toaletten gick sönder och är nu i färd med att laga detta. Pluggen som satt var en fjädrande sak som öppnas och stängs genom att man trycker ner den, och således inte varianten med en spak bakom kranen.

Handfatet är från Gustavsberg och ca 5 år gammalt.

Pluggen hoppade helt sonika ut och det sprutade ut en fjäder. Kvar i ventilen sitter en liten metallkrok och efter ett försök till puzzlande drogs slutsatsen att den var sönder och inte skulle gå att få ihop.

Jag beställde en ny bottenventil (hela paketet alltså, inte bara plug) i tron att allt skulle vara av samma typ då jag inte vet exakt modell på den trasiga.

Som det ser ut nu när jag börjar skruva på det så verkar den gamla vara genomgående, dvs ett gängat rör som sticks igenom handfatet och låses med en mutter på undersidan innan man skruvar på plaströret för vattenlås etc. Den nya jag har är tvådelad, dvs ventil och packning som förs i ovanifrån och sen en underdel med en egen packning och en kort gängad stump för påkoppling av plaströr. Dessa kläms sedan ihop med en lång centrumskruv.

Bifogade bilder visar befintlig installation över och under handfat samt den nya bottenventilen.

Innan jag börjar gå loss på den gamla, kommer detta funka eller har jag köpt fel pryl?
 
  • Kökshandfatets undersida med anslutna rörledningar och flexibla slangar, sett från skåpet under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit handfat närbild, synlig avloppshål med silverring, lite smutsigt, behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartong med instruktioner, tänger, dörrhandtag på träyta, vit svart kaklad golv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll och att man kan problemlöst kan byta mellan olika typer av bottenventil.
 
Gick hur bra som helst!

Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.