D Daniel 109 skrev:
Det är större sannolikhet att råka ut för avbrott av andra orsaker.
Absolut och tur är det.

Europas dåliga energiförsörjning och svenska och tyska politikers oförmåga att fatta beslut som gynnar ny baskraftsproduktion lär visa sig i höga energipriser även i december, en sån här november helg är vi svenskar knappast vana vid elpriser över 200 EUR/MW men det kommer vi ju få vänja oss vid om ny baskraft inte byggs och vi ska fortsätta med värmepumpar och annan elbaserad uppvärmning.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är lika dant med luftkonditionering som på våra breddgrader är helt onödigt men nämner man det i en diskussion med MP då blir det tyst helt ljudlöst
Kommenterar mig själv.
Det blir lika tyst här för då drabbar det ju helt plötsligt den egna bekvämligheten.
Kan ni inte oxå ha långkallingar vi skrivbordet o 18gr. Ajaj
För är det något som slukar energi så är det uppvärmning men luftkonditionering är tre ggr så dyrt
 
K kortis skrev:
Kommenterar mig själv.
Det blir lika tyst här för då drabbar det ju helt plötsligt den egna bekvämligheten.
Kan ni inte oxå ha långkallingar vi skrivbordet o 18gr. Ajaj
För är det något som slukar energi så är det uppvärmning men luftkonditionering är tre ggr så dyrt
Tror inte det känns aktuellt att diskutera kylning av luft, när vintern äntligen är här.. Kom tillbaka till sommaren...
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att bygga kraftproduktion som behövs var tionde år blir extremt dyrt.
Inte alls, resten av tiden så exporterar man elen som blir över. Tyskland lär väl aldrig bli fullmatat i alla fall.

Och har vi riktig baskraft så kan man sluta bygga idiotisk slumpkraft. Win-win.
 
  • Gilla
Martin_ och 3 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Inte alls, resten av tiden så exporterar man elen som blir över. Tyskland lär väl aldrig bli fullmatat i alla fall.

Och har vi riktig baskraft så kan man sluta bygga idiotisk slumpkraft. Win-win.
Det blir billigt att bygga en överproduktion med 10 ggr? Förklara gärna hur...
Det går ju inte att exportera mer än kablarna klarar, och jag trodde kablarna och "slumpkraften" var lika illa?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det blir billigt att bygga en överproduktion med 10 ggr? Förklara gärna hur...
Det går ju inte att exportera mer än kablarna klarar, och jag trodde kablarna och "slumpkraften" var lika illa?
Var får du dina siffror från? Tio gånger?

Fyller vi kablarna så kan du nog själv räkna ut vad som händer... nya kablar kommer till, det är ju ändå marknaden som styr.
 
V videopac skrev:
Var får du dina siffror från? Tio gånger?

Fyller vi kablarna så kan du nog själv räkna ut vad som händer... nya kablar kommer till, det är ju ändå marknaden som styr.
Jag gjorde som seden är i de här elpristrådarna, jag drog den ur röven...
Ska vi täcka alla eventuella framtida behov så låter väl 10 bra?

Men för övrigt spelar det ju ingen roll, "marknaden" kommer inte bygga överproduktion, eftersom det inte är lönsamt...
 
  • Haha
  • Gilla
arasmus och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men för övrigt spelar det ju ingen roll, "marknaden" kommer inte bygga överproduktion, eftersom det inte är lönsamt...
Menar du att det inte är lönsamt att bygga ny kraftproduktion om det inte är brist?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror inte det känns aktuellt att diskutera kylning av luft, när vintern äntligen är här.. Kom tillbaka till sommaren...
Det funkade inte i somras heller men bilåkning gick bra och ändå så är den bara en bråkdel av energianvändningen jämfört med luftkonditionering per kapita
 
F fribygg skrev:
Menar du att det inte är lönsamt att bygga ny kraftproduktion om det inte är brist?
Det är klart det är lönsamt att bygga ny kraftproduktion så länge energibolagen fritt kan göra vilka pålagor de vill och hur mycket vi skattebetalare ska subventionera, den enda bromsen är ju konsumenternas tillgång på pengar.
 
K kortis skrev:
Det är klart det är lönsamt att bygga ny kraftproduktion så länge energibolagen fritt kan göra vilka pålagor de vill och hur mycket vi skattebetalare ska subventionera, den enda bromsen är ju konsumenternas tillgång på pengar.
Det har byggts rätt mycket kraftproduktion mellan Skellefte och Pite, det har skett på marknadsmässiga grunder och vindkrafts parken är ju placerad i ett elområde med större produktion än konsumtion men @Dan_Johansson kanske avser att det endast är vissa produktionssätt som är olönsamma?
 
F fribygg skrev:
Det har byggts rätt mycket kraftproduktion mellan Skellefte och Pite, det har skett på marknadsmässiga grunder och vindkrafts parken är ju placerad i ett elområde med större produktion än konsumtion men @Dan_Johansson kanske avser att det endast är vissa produktionssätt som är olönsamma?
Ja och så är ju oxå fasta avgifterna en påtaglig del och vi skattebetalare står ju för en del av notan den vägen oxå medan energibolagen blir rika som troll
 
Vilka skattemedel går dit menar du?
Om det inte gick att tjäna pengar skulle ingen investera. Marknadsekonomi har visat sig fungera bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka skattemedel går dit menar du?
Om det inte gick att tjäna pengar skulle ingen investera. Marknadsekonomi har visat sig fungera bra.
Är det marknadsekonomi om företagen får bidrag av skattebetalare, jag trodde det var blandekonomi?
 
K kortis skrev:
Är det marknadsekonomi om företagen får bidrag av skattebetalare, jag trodde det var blandekonomi?
Ja, men vilka skattemedel menar ni att de får? Jag känner inte till några.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.