T tanker skrev:
Enklaste åtgärden på kort sikt är att installera en luft/luftvärmepump som stödvärme, antingen en i hallen nere eller en med dubbla innedelar en uppe en nere. Billigaste kostar 12-18' inkl installation.
-En till sak att tänka på är varmvattnet, om värmen och varmvatten har en enda stor gemensam panna (vanligt i gamla hus) så innebär det att pannan måste gå bara för varmvatten på sommaren, då läcker det värme ut i radiatorerna också. Löses emkelt med en mindre eldriven varmvattenberedare för några tusenlappar.
-Ju mindre beredare desto bättre, då blir duschvanorna hos dem i familjen med långt hår betydligt effektivare ;-)

Ps. En bättre gamindator med lite tillbehör förbrukar lätt 700kWh på en månad om "gamern" är för lat att stänga av den då den går till skolan!
Jag hakar på denna kommentar (gillar)
Kompletterar idén med vv-beredare med en fördel till. Beredaren kan du köra på timer så den enbart tillåts att gasa på natten, billig el då. En ny beredare har bra isolering så varmvattnet håller till nästa natt, såvida man inte duschar för länge.

Fundera också på om ni kan stänga några rum som inte behöver ha 20 grader på vintern.
 
Magnus E K
Fast om det är något som kan gå sönder när som helst utan större konsekvenser så är det en elpanna. För man kan ju då alltid värma med värmefläktar som kostar någon hundralapp styck utan att det ökar energikostnaden.

Men håller med om att det snabbaste och billigaste sättet att minska uppvärmningskostnaden är att sätta in en luft/luft-värmepump.
 
G Niklas Anders skrev:
Om jag hittat rätt objekt kan jag nu komplettera med den fakta du själv inte angivit.

Energiklass för fastigheten är F och energiprestanda är 211 kWh/m2 och år. Det vill säga näst sämsta energiklassen, vilket är extremt med tanke på att det handlar om ett mellanliggande radhus som egentligen bara har uppvärmningsbehov åt två väderstreck!

Angiven förbrukning är ca 14000 kWh per helår (2021).

Om vi utgår från energimarknadsbyråns årsfördelning av elförbrukning ([länk]) får vi fram följande siffror

Juli: 14000*(1023/20000)=716 kWh
Oktober: 14000*(2784/20000)=1948 kWh

Dessa matchar ganska väl dina angivna siffror om 700-800 vs 1700 kWh.

Använder vi samma data för januari som brukar vara den kallaste månaden landar vi på en prognostiserad förbrukning om 14000*(4886/20000)=3420 kWh. Också i linje med vad du själv räknat ut.

I energideklarationen står också ett förslag på förbättring. Jag citerar; ”Installation av luft/luftvärmepump”.

Allt detta var tillgängligt vid köp av fastigheten, även att pannan var från 1973 (49 år gammal!) och kan gå sönder vilken kall lördagkväll som helst fanns garanterat noterat i prospektet.

Vad du kan göra nu är:
a) Sänka inomhustemperaturen från lyxiga 22,5 till energisparande 17-18 och gilla läget.
b) Installera luft/luftvärmepump för ca 20’ och dra ner elpannan till ett minimum (en vettig installatör hjälper till med detta i samband med installationen av luft/luft).
c) Byta ut elpannan till annan uppvärmningsmetod (luft/vatten, fjärrvärme, bergvärme). Kostnad 100-200’ beroende på förutsättningar.
Tack för svar.

Ja, mina beräkningar och uppskattningar litar jag på. Infon du hittat om energiprestandan stämmer väl. Tanken har ju varit att köpa och uppdatera energiprestandan, men omvärlden har gjort att det inte blir så enkelt, vad gäller att lösa finansiering för nytt energisystem samt långa ledtider för att få tag i produkterna. Jag drog ned vredet på pannan (vet inte som sagt om detta styr värmen på vattnet i systemet eller hur ycket vatten som matas ut till elementen) direkt när jag fick fakturan, nere på 19 grader idag, ca 5 dagar efter att jag sänkt, snål som man är :D Men kollar jag elmätaren så ligger dagsförbrukningen denna vecka precis lika högt som förra. Är förvisso lite kallare denna vecka med mer vind.

Det jag undrar är om man installerar en LLVP, kan man sedan utnyttja denna om man vill installera LVVP? Eller kan man förkasta LLVP då luft-vatten är på plats? Kan man använda luftvärmepumpen som en komponent i luvt-vatten systemet eller är det två separata produkter/komponenter? Isåfall känns det ju dumt att installera LLVP nu för att inom något år installera LVVP och sedan inte nyttja LLVP igen.. Förvisso kanske man sparar in dessa pengar denna vinter, men det vet man ju inte heller. Hade man kunnat bygga på luft-vatten på den installerade luft-luft pumpen så är det definitivt en lösning att titta på.

För övrigt har jag fast elpris över vinterhalvåret och rörligt resterande. Så att köra saker på natten eller liknande spelar ingen roll, då jag ändå har ett snittpris på förbrukningen.

Tack!
 
  • Gilla
Agynna och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
LLVP är även trevligt för att kunna kyla ner huset på sommaren, den funktionen får man inte med LVVP. Det är separata produkter så det behöver förstås finnas plats för båda utedelarna (men snurrar bara en i taget blir det inget extra buller i alla fall).

Om vintern blir kall och dyr är det inte osannolikt att en LLVP som utnyttjas fullt ut kan betala sig på en vinter. Halverad förbrukning i december-mars kan ge en minskning med säg 7000 kWh. Snittpris på 2 kr/kWh plus moms, energiskatt och överföring ger total kostnad en bra bit över 20 000 för den elen. (Med fast lågt avtal eller mild vinter blir kalkylen förstås sämre.)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
LLVP är även trevligt för att kunna kyla ner huset på sommaren, den funktionen får man inte med LVVP. Det är separata produkter så det behöver förstås finnas plats för båda utedelarna (men snurrar bara en i taget blir det inget extra buller i alla fall).

Om vintern blir kall och dyr är det inte osannolikt att en LLVP som utnyttjas fullt ut kan betala sig på en vinter. Halverad förbrukning i december-mars kan ge en minskning med säg 7000 kWh. Snittpris på 2 kr/kWh plus moms, energiskatt och överföring ger total kostnad en bra bit över 20 000 för den elen. (Med fast lågt avtal eller mild vinter blir kalkylen förstås sämre.)
LVVP funkar med kyla också, men då krävs normalt en fläktkonvektor likt innedelen till en LLVP, som kan kosta en halv LLVP.
 
N Neni91 skrev:
Tack för svar.

Ja, mina beräkningar och uppskattningar litar jag på. Infon du hittat om energiprestandan stämmer väl. Tanken har ju varit att köpa och uppdatera energiprestandan, men omvärlden har gjort att det inte blir så enkelt, vad gäller att lösa finansiering för nytt energisystem samt långa ledtider för att få tag i produkterna. Jag drog ned vredet på pannan (vet inte som sagt om detta styr värmen på vattnet i systemet eller hur ycket vatten som matas ut till elementen) direkt när jag fick fakturan, nere på 19 grader idag, ca 5 dagar efter att jag sänkt, snål som man är :D Men kollar jag elmätaren så ligger dagsförbrukningen denna vecka precis lika högt som förra. Är förvisso lite kallare denna vecka med mer vind.

Det jag undrar är om man installerar en LLVP, kan man sedan utnyttja denna om man vill installera LVVP? Eller kan man förkasta LLVP då luft-vatten är på plats? Kan man använda luftvärmepumpen som en komponent i luvt-vatten systemet eller är det två separata produkter/komponenter? Isåfall känns det ju dumt att installera LLVP nu för att inom något år installera LVVP och sedan inte nyttja LLVP igen.. Förvisso kanske man sparar in dessa pengar denna vinter, men det vet man ju inte heller. Hade man kunnat bygga på luft-vatten på den installerade luft-luft pumpen så är det definitivt en lösning att titta på.

För övrigt har jag fast elpris över vinterhalvåret och rörligt resterande. Så att köra saker på natten eller liknande spelar ingen roll, då jag ändå har ett snittpris på förbrukningen.

Tack!
LLVP och LVVP är uppbyggda lite olika och det är inget att bygga vidare på så helt separata system.

Ta in en lokal bra entreprenörer som jobbar med flera olika värmepumpsystem. Då får du förklarat. Får lite olika offerter att fundera över.

Tänker mig att även en frånluftsvärmepump skulle kunna vara ett alternativ
 
N Neni91 skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!
Redan dina sommarmånader låter dyra. Jag bor själv i radhus 140m2 och ligger runt 300 kWh på sommartid. En dag då vi inte är i huset drar ca 6-7 kWh. Kolla vad du har för lägsta nivå och vad som då ingår. Vad har du för ventilationssystem?
 
Mats-S
Verkar som om ingen har tänkt på vindens effekt, speciellt på äldre hus. Nu säger jag inte att det är så i det här fallet, men man bör alltid tänka på den effekten om man tycket att man måste dra på mycket värme trots att det inte är svinkallt ute
 
N Neni91 skrev:
Tips upskattas!
Har du kollat med dina grannar i radhusområdet hur de värmer sina hus?
Jag är sedan ganska säker att det finns fler som har kvar samma elpanna som du.
På sista bilden ser man ett handtag som troligen är till en lucka vad finns därunder?
Det måste finnas en reglercentral någonstans, sen måste det finnas ett typskylt.
Men jag skulle börja med grannarna om tips eller förra ägaren.
(sen är troligen en luft-vattenvärmepump lösningen men kylan kommer ju nu!)
 
G Niklas Anders skrev:
Känns ju som en felaktig tolkning. Förbrukning är ju inga personuppgifter. Mätarid är ju könslöst så att säga.

Jag fick ut tre år direkt via mail så sent som i våras från nätägaren.

Går inte detta att få ut, är det energideklarationen som gäller. Något som garanterat finns tillgängligt och har en årsförbrukning angiven på sig.
Om du skulle ha problem att få ut siffrorna från elbolaget så hör med någon av grannarna om du kan få se deras förbrukningssiffror. De bör vara ganska lika med era. Är de inte de så får du i alla fall ett uppslag om varför era är högre eller mindre.
 
F Fikadags skrev:
Redan dina sommarmånader låter dyra. Jag bor själv i radhus 140m2 och ligger runt 300 kWh på sommartid. En dag då vi inte är i huset drar ca 6-7 kWh. Kolla vad du har för lägsta nivå och vad som då ingår. Vad har du för ventilationssystem?
Har du endast vattenburet system som värms av elpanna eller även värmepump? Om ni har 6-7kwh nä ni inte är hemma misstänker jag att pannan är avstängd och även så pump och allt övrigt. I princip går bara wifi och kyl och frys hos er då?

Vi har självdragsventilation.
 
N Neni91 skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!
Hej.
Det är helt rimligt.
Det du kan göra är att låta installera en luft-luft-värmepump, kostar c:a 16.000kr, lite olika beroende på förutsättningar på plats och fabrikat samt storlek.
 
N Neni91 skrev:
Har du endast vattenburet system som värms av elpanna eller även värmepump? Om ni har 6-7kwh nä ni inte är hemma misstänker jag att pannan är avstängd och även så pump och allt övrigt. I princip går bara wifi och kyl och frys hos er då?

Vi har självdragsventilation.
Ja, stämmer. 6-7 är minimum. Bra att veta vad det är så inget okänt drar ström.
 
N Neni91 skrev:
Tack för alla svar.

Här kommer bilder på interfacet på elpannan idag. Jag har som sagt ingen info om pannan eller manualer till den. Men på vredet står CTC så jag skulle tippa på att det är en av deras produkter från 70-talet. Enda texten som står där är "CTC Type a2x2 B-541349". Jag skulle gärna vilja veta hur interfacet funkar. Dvs om jag vrider på vredet - vad händer då? Styr jag frammatningen av vattnet eller temperaturen på vattnet? Om jag trycker igång en till effektknapp, vad händer då? Jag vet hur en elpanna funkar tekniskt, men jag vet inte hur denna panna beters sig beroende på vilka ändringar man gör i interfacet.. Finns någon annan där ute med samma panna? :D

Jag är väl medveten om att man bör energieffektivisera vårt radhus. Jag själv är inne på luft-vatten pump just för att nyttja befintliga vattenrör och element men är medveten om ledtiderna för detta och kostnaden. Frågade banken idag om man kunde utöka bolånet för att finansiera ett nytt energisystem och fick som svar nej, eftersom vår bostad gått ned i marknadsvärde sedan vi köpte den (köpte som sagt i februari, innan inflationen, energin och kriget fick snedspel). Jag räknar med ca 150K för investeringen. Kontanter för detta finns inte på plats så då återstår finansiering via blancolån. Med dagens räntelägen kommer blanco bli extremt dyrt på kanske 10 års avbetalningsplan.. Så jag är väldigt kluven på hur man ska gå vidare.

Om man skulle installera en luftvärmepump denna vinter, kan detta system användas för att bygga på luft-vatten pump senare? Eller är luft-luft bortkastat om man sen vill sätta in luft-vatten? Vad är ledtiderna för luftvärmepumpar idag? Vet att de i vintras/våras var runt 1 år...

Tack för all input.
N Neni91 skrev:
Tack för alla svar.

Här kommer bilder på interfacet på elpannan idag. Jag har som sagt ingen info om pannan eller manualer till den. Men på vredet står CTC så jag skulle tippa på att det är en av deras produkter från 70-talet. Enda texten som står där är "CTC Type a2x2 B-541349". Jag skulle gärna vilja veta hur interfacet funkar. Dvs om jag vrider på vredet - vad händer då? Styr jag frammatningen av vattnet eller temperaturen på vattnet? Om jag trycker igång en till effektknapp, vad händer då? Jag vet hur en elpanna funkar tekniskt, men jag vet inte hur denna panna beters sig beroende på vilka ändringar man gör i interfacet.. Finns någon annan där ute med samma panna? :D

Jag är väl medveten om att man bör energieffektivisera vårt radhus. Jag själv är inne på luft-vatten pump just för att nyttja befintliga vattenrör och element men är medveten om ledtiderna för detta och kostnaden. Frågade banken idag om man kunde utöka bolånet för att finansiera ett nytt energisystem och fick som svar nej, eftersom vår bostad gått ned i marknadsvärde sedan vi köpte den (köpte som sagt i februari, innan inflationen, energin och kriget fick snedspel). Jag räknar med ca 150K för investeringen. Kontanter för detta finns inte på plats så då återstår finansiering via blancolån. Med dagens räntelägen kommer blanco bli extremt dyrt på kanske 10 års avbetalningsplan.. Så jag är väldigt kluven på hur man ska gå vidare.

Om man skulle installera en luftvärmepump denna vinter, kan detta system användas för att bygga på luft-vatten pump senare? Eller är luft-luft bortkastat om man sen vill sätta in luft-vatten? Vad är ledtiderna för luftvärmepumpar idag? Vet att de i vintras/våras var runt 1 år...

Tack för all input.
Räkna på hur mycket ni skulle kunna spara per år om ni byter till luft/vatten. En halvering av uppvärmningskostnaden är inte orimlig. Jämför det sedan med vad blancolånet kan kosta per år. Det är inte säkert att det lönar sig att byta värmesystem på blancolån, man får rätt mycket el för dom pengarna. Det beror såklart på hur elpriset utvecklas.

Och skaffa ylletofflor. Seriöst, de räddar oss i vår dåligt isolerade gamla kåk som skulle kosta skjortan att hålla på 22 grader på vintern trots bergvärme. Är man varm om fötterna blir 19-20 grader betydligt mer uthärdligt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Räkna på hur mycket ni skulle kunna spara per år om ni byter till luft/vatten. En halvering av uppvärmningskostnaden är inte orimlig. Jämför det sedan med vad blancolånet kan kosta per år. Det är inte säkert att det lönar sig att byta värmesystem på blancolån, man får rätt mycket el för dom pengarna. Det beror såklart på hur elpriset utvecklas.

Och skaffa ylletofflor. Seriöst, de räddar oss i vår dåligt isolerade gamla kåk som skulle kosta skjortan att hålla på 22 grader på vintern trots bergvärme. Är man varm om fötterna blir 19-20 grader betydligt mer uthärdligt.
Har ca 21 på golvet o 22.5 i luften o tycker det är kallt... tar jag på mig ylletofflor MÅSTE jag sänka till 20 - 21 i luften annars får jag värmeslag ;)
Men iom att jag både har fast pris o ny LVVP som jag vill se hur den presterar så håller jag mina 22.5C denna vinter.
Ylletofflor är den billigaste värme investeringen man kan göra. Ut med några hundra o tvingas sänka värmen :crysmile::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.