S
Är ute efter om det finns någon produkt på marknaden som kan användas för att så att säga växla mellan den fasta (E.ON) elen och en enklare solcellslösning. :geek:

I den aktuella kåken på landet finns det sedan tidigare en liten off grid lösning vilken på sätt och vis kommer att bli helt ersatt av en framtida E.ON-installation. Det känns samtidigt såklart som slöseri och motvilligt att ”kasta solcellsanläggningen på sophögen”, att plocka bort den.
Dels utifrån möjligheten att i stället kunna få några riktigt billiga kWh då och då - och kanske inte minst för att den borde kunna fungera som backup vid framtida strömavbrott i det fasta nätet.
Solcellsanläggningen innefattar alltså även batteri.

Bland er som är riktigt el-kunniga… Finns det överhuvudtaget någon ”växlare”/lösning för att hantera en sådan kombo, med fast nät respektive enkel off grid batteri/solcellsanläggning? :thinking:
 
B
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
B BSOD skrev:
Tror du letar efter en reservkraftsomkopplare. Manuella är väl överkomliga i pris.

[länk]

Finns billiga med tveksam kvalitet(laglighet), på amazon med flera sidor. Undvik dem.

Alt 2. Är väl att titta på en hybridinverter, men det är sannolikt en dyrare lösning.
Tackar, det låter defintivt som en sådan yes.
Elektrikern jag talade med tidigare verkade inte ha någon erfarenhet av lösningar för behovet som jag beskriver (månne var jag otydlig) men då vet jag vad jag skall tipsa :geek: honom om.
Antar att det inte rör sig om några andra större merkostnader (installation) och vad jag förstår (och uttryckt på enkel svenska) så kopplas sådan reservomkopplare då in mellan mätarskåpet och säkringsskåpet i huset. :thinking:

Än mer smutt hade ju varit att det sköttes med automatik (och allra smuttast i så fall även tvärtom, att solcellsanläggningen per automatik alltid vore den som levererar ström så länge batteriet inte är ”för” tomt) men det är väl det du benämner hybridinverter - och helt andra pengar.
 
Hur mycket vill du betala? Jag är inte insatt i utbudet, men det lär idag finnas växelriktare som automatiskt växlar mellan nätdrift och ö-drift. Det finns också en enklare variant som har ett schukouttag på växelriktaren som ger ström vid nätbortfall. Då får man manuellt plugga in kylskåpet där när nätet går ned. Men för att få koppla in dina solceller mot nätet kanske effekten behöver höjas, dvs fler solcellsmoduler - jag tror det finns en lägsta gräns på 3-4 kWp trefas.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns också en enklare variant som har ett schukouttag på växelriktaren som ger ström vid nätbortfall. Då får man manuellt plugga in kylskåpet där när nätet går ned. Men för att få koppla in dina solceller mot nätet kanske effekten behöver höjas, dvs fler solcellsmoduler - jag tror det finns en lägsta gräns på 3-4 kWp trefas.
Den Hagermodell som BSOD länkade till ovan verkar vara en bra (inte minst prisvärd, 1715 kr) lösning. Om då ”bara” manuell.

Not: ”… för att koppla in dina solceller mot nätet…”. Det är inte möjligheten att också kunna sälja el som jag är ute efter, om det var det du avsåg där. :)
 
Ja, då så, det lät i #3 som du sökte en mer automatisk lösning.
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, då så, det lät i #3 som du sökte en mer automatisk lösning.
Kommentaren om att Hager-förslaget verkade bra (så som manuell lösning) var vs det alternativ du bollade upp (tack) med anslutningsmöjlighet av kylskåp i uttag.
Finns det länk/förslag på produkt även för en mer automatisk lösning så kan det fortsatt vara intressant.:) Även om jag misstänker att det då skenar iväg i helt andra pengar. (Nä jag har ännu inte spikat ngn budget/limit för detta.)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
B BSOD skrev:
Tror du letar efter en reservkraftsomkopplare. Manuella är väl överkomliga i pris.

[länk]

Finns billiga med tveksam kvalitet(laglighet), på amazon med flera sidor. Undvik dem.

Alt 2. Är väl att titta på en hybridinverter, men det är sannolikt en dyrare lösning.
Ur produktinfon på Elbutik.se-sidan:

I utförande om 40A, 63A och 80A i både 3-poliga och 4-poliga omkopplare.

Vad betyder det… t ex att den största är 80A? (Kan man inte använda den om man har t ex totalt 12 säkringar á 10A i sitt säkriingsskåp/kåk då, eller…?) :geek:
 
I princip ja, förutsatt att du verkligen belastar dina 12 dvärgar till max, och att du har en matningskälla som orkar driva 12x10 A. Verkligheten är inte så. Du har antagligen en huvudsäkring och en växelriktare som är begränsade, som likt mätarsäkringen används för att dimensionera t ex JFB och andra brytare som en reservkraftsomkopplare. Att man har ett visst antal grupper i elcentralen betyder inte att man kan eller ska kunna använda samtliga grupper samtidigt. Man får dimensionera matningen och reservkraftsomkopplaren efter hur mycket ström man vill kunna ta ut.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I princip ja, förutsatt att du verkligen belastar dina 12 dvärgar till max, och att du har en matningskälla som orkar driva 12x10 A. Verkligheten är inte så. Du har antagligen en huvudsäkring och en växelriktare som är begränsade, som likt mätarsäkringen används för att dimensionera t ex JFB och andra brytare som en reservkraftsomkopplare. Att man har ett visst antal grupper i elcentralen betyder inte att man kan eller ska kunna använda samtliga grupper samtidigt. Man får dimensionera matningen och reservkraftsomkopplaren efter hur mycket ström man vill kunna ta ut.
Aha.
Har inte koll på vad vår (lilla) solcellsanläggning med bateri orkar mata/driva, inte heller dito för E.ONs kommande ”vanliga” anslutning (detta skall givetvis elektrikern veta - när han är åter från semestern, hehe).
Det blir väl siffran för den senare (E.ON) som avgör storleken på reservkraftsomkopplaren, antar jag.

Skiljer enbart en femhundring mellan den största (80A) och den minsta (40A) ser jag.

Å det här med 3- eller 4-polig variant?
 
En normal villa har inte högre mätarsäkringar än 25 A så du behöver ingen kraftigare reservkraftsomkopplare än så.

Och du ska ha en fyrpolig. Jag förutsätter att din växelriktare har ett fungerande överlastskydd och jordfelsskydd, dvs ett skyddsjordat schukouttag. Den lär ju inte ha kraft nog att lösa de säkringar du har i elcentralen, så det gäller att växelriktaren säger ifrån. Har du en JFB i centralen så kommer den att fungera, annars måste växelriktaren ha en motsvarande JFB.

Detta förutsätter också att du kan placera reservkraftsomkopplaren där du har TN-S vilket normalt är vid centralen. Det är också bra om du kan ordna ett enkelt jordtag som ansluts till denna elcentral.
 
S
Har nu fått info om att ”Strömmen från E.ON är 3-fas, medan det i/för din solcellsanläggning är 1-fas som gäller” och att detta innebär svårigheter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Håller på att installera utrustning för att få mig från elnätet. Har installerat 33Kw batterier, 3st MultiPlus II 48/3000 anslutna i 3 faser och 30st 400w solceller. Använder gas till spishäll och värmer upp med en oljepanna med blå låga som nästan producerar olja.

Elenergi, inverterare, batterier, kablar, kontrollenhet, elektrisk anläggning, teknisk utrustning, väggmonterad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
pallipilot pallipilot skrev:
Håller på att installera utrustning för att få mig från elnätet. Har installerat 33Kw batterier, 3st MultiPlus II 48/3000 anslutna i 3 faser och 30st 400w solceller. Använder gas till spishäll och värmer upp med en oljepanna med blå låga som nästan producerar olja.

[bild]
Intressant, berätta mer! Vad kostar en sådan setup? Var i Sverige bor du? Räknar du med att solkraft räcker även vintertid? :surprised:
 
A ati skrev:
Intressant, berätta mer! Vad kostar en sådan setup? Var i Sverige bor du? Räknar du med att solkraft räcker även vintertid? :surprised:
Komponenter kommer på cirka 250 tusen. Jag värmer med Kabola KB40 och vintertid är förbrukningen ca 3 liter om dagen för att hålla 20 grader på 140 kvadratmeter. Kokplattan är gas så jag använder inte så mycket el, det räcker att solpanelerna ger 10% vintertid för att hålla huset igång. MultiPlus II har ett program att sälja till elnätet och kan programmeras för tid, batteristatus och mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.