Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I detta fall gällande elnätsavgifter och elpriser behövs nog mer än att klistra fast sig på motorvägen. Tufft jobb för dom som försöker bromsa sig in i framtiden...
Man skall aldrig sitta tyst om sina åsikter men känner väl spontant att argumentation, även om det bara är onlineforum, är aningens mer civiliserat motstånd än att hindra andra människor i sin vardag (som fartguppen på motorvägarna gör)

Edit: min framtidsvision är inte att begränsa vardagen så min broms ligger i att motverka sådana tendenser.
 
Redigerat:
A alfista skrev:
Nej, men det är just det de har, kan du inse att vi inte enbart hakat upp oss på ett enstaka mail. Det står svart på vitt i senaste fakturan. I mailet står för övrigt:"Hej N N. Du har idag ett elavtal med timpris" så det är definitivt ingen allmän orientering.

Kunder hos vattenfall som har haft månadsrörligt i åratal har utan egen åtgärd flyttats till timprisavtal. Samma mätare, inga fullmakter inskickade eller liknande, från en månad till nästa är det bytt utan någon föregående avisering. Det är såvitt jag kan se enligt avtalsvillkoren så formellt är det säkert OK, men definitivt inte enligt god sed.
Fast något sådant dokument har du inte visat. Är ju inte lätt att ge råd när du inte visar relevant fakta.
 
Men har vi någon aning om varför (elhandelsbolaget) Vattenfall låter mätmetoden styra avtalsformen? De riskerar förlora kunder - vad är grejen? Är det hela för att slippa ändra nån gammal COBOL-rutin i någon gammal stordator?
 
  • Gilla
sjoberga och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Men har vi någon aning om varför (elhandelsbolaget) Vattenfall låter mätmetoden styra avtalsformen? De riskerar förlora kunder - vad är grejen? Är det hela för att slippa ändra nån gammal COBOL-rutin i någon gammal stordator?
Ren chansning, men dom var kanske lite ivriga på avtryckaren.. alla elbolag kommer med detta så fort alla nya mätare är utrullade till hushållen.
 
Eriksgatan
L Leif i Skåne skrev:
Då kan man debitera effekt-pris = månadens högsta effektuttag bestämmer priset :crysmile:
Menar du effekttariff? Hur ser den ut för Vattenfall? Det brukar vara nätägaren som kan ta ut sådan. Har du Vattenfall som nätägare? Tror du cyklar utomhus när det gäller TS fråga.
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Ren chansning, men dom var kanske lite ivriga på avtryckaren.. alla elbolag kommer med detta så fort alla nya mätare är utrullade till hushållen.
Varför tror du det? Vad skulle dom vinna på det?
 
MaxHugo
D Dayangel skrev:
Ren chansning, men dom var kanske lite ivriga på avtryckaren.. alla elbolag kommer med detta så fort alla nya mätare är utrullade till hushållen.
Jag får inte häller ihop de. Vilka elnätsbolag läser bara ut timpris på elmätaren? Jag har Vattenfall som leverantör och Eon som nät och haft ny mätare i snart ett år, men kör fortfarande per månad.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Obs teknade ett RÖRLIGT elavtal 2018 och har ej bytt / ändrat ngt från min sida .
Notera återigen att redan 2017, så stod det, ungefär lika tydligt som idag, att Vattenfalls rörliga pris innebär månadsmedel eller timpris baserat på hur din el mäts (från https://web.archive.org/web/2017072...attenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/ ):
  • Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.
  • Om din el mäts timme för timme utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med profilen på din uppmätta elanvändning timme för timme, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.
Däremot så redovisade din elnätsleverantör uppenbarligen inte siffror med timspecifikation då, åtminstone inte för dig.

Nu har jag inte koll på reglerna för vad nätbolagen måste uppfylla, men jag misstänker att de inte är förbjudna att tillhandahålla timbaserad redovisning utan din tillåtelse, och att det snarare kommer bli krav på att de gör det. Samtidigt, som andra påpekat, så kan ju elhandelsbolaget erbjuda månadsmedel ändå, och det är Energimarknadsinspektionen tydliga med också: https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/framtiden-for-manadsavlasning/
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Varför tror du det? Vad skulle dom vinna på det?
Som många redan har nämnt, det är billigare att ändra kundernas förbrukningsbeteende än att bygga ut/reparera elnätet efter rådande och kommande behov. Initialt lockas kunder som frivilligt går över av billigare pris men sen är alla är där så kan man rätt effektfullt (pun intended) kontrollera stabiliteten på nätet med att göra kritiska perioder så jäkla dyra att ingen kommer vilja konsumera el. Styrmedel 1a i skolboken.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
Eftersom vi inte längre kan importera el under vintern (SE4), så får vi turas om att använda ugnen efter jobb. Timpris är det ända som kommer få alla att tänka till gällande elförbrukningen.
 
S Skopan skrev:
Men har vi någon aning om varför (elhandelsbolaget) Vattenfall låter mätmetoden styra avtalsformen? De riskerar förlora kunder - vad är grejen? Är det hela för att slippa ändra nån gammal COBOL-rutin i någon gammal stordator?
Om du någon gång har tänkt byta bort ditt COBOL-tröskverk innan utvecklarnas barnbarn har hunnit gå i pension, så är det väl ett tillfälle så gott som något att sortera månadsrapporteringarna till COBOL-programmet och timbaserade mätningar till det nya, fina system man faktiskt vill bygga vidare på.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Eftersom vi inte längre kan importera el under vintern (SE4), så får vi turas om att använda ugnen efter jobb. Timpris är det ända som kommer få alla att tänka till gällande elförbrukningen.
Typ så. Inte långt från smygfascism.. varsågod, du får om du vill men det kostar att inte tänka till. Liberaler borde rimligtvis vara galna över utvecklingen.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
R
D Dayangel skrev:
Typ så. Inte långt från smygfascism.. varsågod, du får om du vill men det kostar att inte tänka till. Liberaler borde rimligtvis vara galna över utvecklingen.
Varför skulle det ha med fascism att göra att betala sin faktiska elkostnad? Och varför skulle liberaler bli upprörda över det?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ingen, men vem vill betala efter en förbrukningsprofil som är mycket värre än den egna? De som söker sig till den typen av avtal är ju de som har en riktigt dålig förbrukningsprofil.
Eller de som hellre spenderar sin ork på annat än att ständigt kolla elpriset så att man inte råkar slå på torktumlaren när det är som dyrast.

Jag föredrar "utsmetat" rörligt pris framför timpris just för att jag slipper kolla precis hela tiden. Det betyder inte att jag har noll koll.Jag försöker köra maskiner som torktumlare när spotpriset är lågt. Bara för att man väljer rörligt pris betyder det inte att man skiter i elpriset. Det betyder inte att jag "förlorar på det", utan jag ser det som att jag vinner på det; sinnesro kallas det.

Ungefär som att välja försäkringsnivå till bilen, en del väljer trafikförsäkring, vissa väljer halvförsäkring, medans andra väljer helförsäkring. Alla väljer efter tycke och smak och vad de anser blir bra. Att bli påtvingad något, eller hela tiden bli skuldbelagd av någon som anser sig veta bättre, är grymt irriterande.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
det är ingen som förväntar sig att priserna varierar över dygn eller innestående månad utan det sätts ett statiskt pris som marknaden hinner acceptera. Tror ingen vill spela lotto med vad morgondagens jobblunch kostar dag efter dag liksom.
Fast spela lotto med vad elen kostar är just vad man gör om man kör månadsrörligt. Man köper ju en massa el utan att veta vad det kostar eftersom elpriset inte bestäms förrän när månaden är slut. När man laddar bilen med 100kWh den 1 augusti så har man med månadsrörligt ingen aning om det kostar 122 kr eller 305 kr.

Och exemplet är just vad det kostade att ladda 100 kWh i SE4 den sista juli respektive första augusti, men att priset blev tre gånger så högt från och med den första augusti fick man inte veta då utan först långt senare.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.