Vi hade runt trettio döda möss i proppskåpet, i olika stadier av förruttnelse och en del rena skelett, det luktade pyton länge innan vi hittade dem. Bakom element hittade vi också en del!
kanske en hund kan hjälpa till att hitta döda möss?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Om det finns möss i väggarna som kissar i isoleringen så kan det, vad jag fått höra, börja lukta väldigt starkt.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Noterade nu att lukten "flyttat sig" och där jag rödmarkerade på bilden är svagare men cirka 2 meter mot matplatsen luktar det piss.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Köpte musfällor och la i vinden så får vi se om något fastnar där eller om vi kan utesluta möss.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K
M Mjolnir skrev:
Köpte musfällor och la i vinden så får vi se om något fastnar där eller om vi kan utesluta möss.
Skicka upp grannens katt i en vecka, inte en rådis är kvar sen. :geek:
Men faktum är, efter att vi blev med katt så har inte ett enda muskadaver legat i våra väggar och luktat illa.
Mössen försvann.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
lab.
Jag har en Airthing apparat som mäter VOC men oklart hur trovärdigt resultat den ger. Antar att någon fackman ska anlitas här i stället. Det är det jag tänker får utredas av dolda fel försäkringen.
Ja oklart. Den mäter då TVOC och det kan ju då vara en indikering om värdet är högt. Men man vill mäta de enskilda komponenterna för att om något ämne sticker ut. Analysen av en sådan mätning görs på ett lab.

Ni var nyinflyttade. Har den gamla ägaren nyligen renoverat något men nya material?
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja oklart. Den mäter då TVOC och det kan ju då vara en indikering om värdet är högt. Men man vill mäta de enskilda komponenterna för att om något ämne sticker ut. Analysen av en sådan mätning görs på ett lab.

Ni var nyinflyttade. Har den gamla ägaren nyligen renoverat något men nya material?
Nej de har inte renoverat något senaste åren.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nu på morgonen är lukten HELT borta, men är säker att det kommer tillbaks. Men kan den här variationen i lukten säga en nått?
 
M Mjolnir skrev:
Nu på morgonen är lukten HELT borta, men är säker att det kommer tillbaks. Men kan den här variationen i lukten säga en nått?
Den borde den kunna göra.

-Ventilationen går hela tiden (om det finns någon)?
-Vind, riktning och styrka?
-Luktsinnet kan bli avtrubbat i en konstant lukt
-Elvis has left the building?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Den borde den kunna göra.

-Ventilationen går hela tiden (om det finns någon)?
-Vind, riktning och styrka?
-Luktsinnet kan bli avtrubbat i en konstant lukt
-Elvis has left the building?
Ventilation finns, går hela tiden.
Elvis seem to be in the building, en av två musfällor har utlösts uppe på vinden. Lite blodstänk runt fällan men ingen fångst. Om lukten är från pisset lämnar jag osagt men vi är nått på spåren.

Vad är effektivast för att få bot på de små gnagarna?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Såg nu att det ingår skadedjursförsäkring via hemförsäkringen, blir att ringa de imorgon då.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Såg nu att det ingår skadedjursförsäkring via hemförsäkringen, blir att ringa de imorgon då.
Låter bra. Ett fall för Anticimex . Kan vara svårt men arsenalen sträcker sig från allt mellan ultraljud och kärnvapen!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Låter bra. Ett fall för Anticimex . Kan vara svårt men arsenalen sträcker sig från allt mellan ultraljud och kärnvapen!
Min hemförsäkring har samarbete med Nomor. Vad använder de för metoder normalt och hur förebygger man skadedjur bäst sen? Förutom katt :crysmile:. Någon med erfarenhet av musskrämmare?
 
M Mjolnir skrev:
Min hemförsäkring har samarbete med Nomor. Vad använder de för metoder normalt och hur förebygger man skadedjur bäst sen? Förutom katt :crysmile:. Någon med erfarenhet av musskrämmare?
Musskrämmare fungerar inte.

Fällor, gift kanske gas i ett begränsat utrymme.

Nr 1,2 och 3 är sedan att få huset tätt. Inte så enkelt alla gånger...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Musskrämmare fungerar inte.

Fällor, gift kanske gas i ett begränsat utrymme.

Nr 1,2 och 3 är sedan att få huset tätt. Inte så enkelt alla gånger...
Läste att en mus inte behöver mer än 7 mm för att ta sig igenom, låter osannolikt men har ingen källa till det. Måste ju vara omöjligt att täta huset då :rofl:. Någon med länk till hur man tätar huset i det syftet?
 
  • Gilla
Holmsborgarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.