Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har hunnit med 2 laddningar sen jag fick timavtal

laddning 1
29 kWh =8 kr (exkl eons avgifter)
Motsvarande;
På eons laddare 72,5 kr.
Jämfört med septembers rörliga pris (vet det blir fel men för att jämföra en betald månad 162,4 kr

Laddning 2
41Kwh =21 kr (exkl eons avgifter)
På eons stolpe 102,5
Rörligt (septembers pris inkl allt) 229,6 kronor

Vill ni har inkl allt på timpriset får ni själva räkna, jag har 20A säkring.

Men säg att jag inte sparar på detta tack. Största förbrukaren är bilen.

Och till Matte, jag låg inte vaken, jag stoppa in laddhandsken när jag kom hem från jobbet kl 17 och "laddboxen" styrde laddningen till det billigaste priset från 17-06, 100% laddad och varm bil när jag gick ut 0600.
 
R Rkarlsson skrev:
Har hunnit med 2 laddningar sen jag fick timavtal

laddning 1
29 kWh =8 kr (exkl eons avgifter)
Motsvarande;
På eons laddare 72,5 kr.
Jämfört med septembers rörliga pris (vet det blir fel men för att jämföra en betald månad 162,4 kr

Laddning 2
41Kwh =21 kr (exkl eons avgifter)
På eons stolpe 102,5
Rörligt (septembers pris inkl allt) 229,6 kronor

Vill ni har inkl allt på timpriset får ni själva räkna, jag har 20A säkring.

Men säg att jag inte sparar på detta tack. Största förbrukaren är bilen.

Och till Matte, jag låg inte vaken, jag stoppa in laddhandsken när jag kom hem från jobbet kl 17 och "laddboxen" styrde laddningen till det billigaste priset från 17-06, 100% laddad och varm bil när jag gick ut 0600.

Du lär ju inte tjäna på det när det blir minus 15 grader och du ska ha värme, defroster och stereon igång. Då måste du ladda 2 ggr per dag. En gång när det är billigt men andra kommer ske mitt på dagen med skyhögt pris för timavtals-kunder.
 
Mikael_L
Nu är det tredje dagen med timpris, jag måste nog börja ta tag i detta lite nu, och kolla vad för roliga saker jag kan göra.
Än så länge har denna avtalsform bara nyttjats till att ladda bilen på nätter (som förut), så besparingen är inte på något alls sätt injusterad. Tidur på uppvärmningen återstår att montera in.
 
Mikael_L
Saker på todo-listan.
Sätta upp easee-laddaren som ligger här och samlar damm.
Den kommer automatisera allt vad gäller laddningen, men jag ska i samma veva byta ut elcentralen i garaget, den nuvarande är lite liten, och det blir väl solpaneler snart, så då behöver jag ännu mer plats.

Tidur i FLVP, men jag velar på om jag ska bara koppla bort elpatron under dyrtid, eller även kompressorn, det blir ju fler kompressorstarter då. Och blir resultatet att kompressorn står för stor andel av dygnet så krävs det sen mer elpatron för att "hinna ikapp värmebehovet".
Och stänger jag av kompressor så borde jag ju även stänga av fläkten, annars missar jag återvinning av energi från frånluften.

En massa svåra val här - men det måste bli automagiskt, jag är inte intresserad av att hålla på och pillra, det ska bli en göm och glöm-lösning.

Om något år säger kristallkulan min att nya värmepumpar kommer ha smart styrning inbyggt, som snackar med tibber, nordpool och sånt, och sköter allt helt automagiskt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R
M Matte Bygg skrev:
Senaste nytt:

Elförbrukningen minskar i Sverige! (-4%)

[länk]

Editerar med: Att elförbrukningen minskar gör det extra förmånligt med RÖRLIGT elavtal blir än mer fördelaktigt!
Lägg av nu. Det är två dagar sedan du bad någon "förklara skillnaden mellan RÖRLIGT och TIMPRIS på ett enkelt och pedagogiskt så att en 15-åring skulle förstå det".

Nu är du igång igen med att försöka låtsas att du vet något. Du är inte ens ett roligt troll längre.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Du lär ju inte tjäna på det när det blir minus 15 grader och du ska ha värme, defroster och stereon igång. Då måste du ladda 2 ggr per dag. En gång när det är billigt men andra kommer ske mitt på dagen med skyhögt pris för timavtals-kunder.
Jag har 38 mil med 4 grader fullladdad. Laddar ca var 3-4 dag. De dagar jag laddar och kabeln sitter i så ställer jag in förvärme, du vet typ som en kupevärmare fast med värmepump (värmen kommer inom 10 sekunder)
Övriga dagar så står den i garage och slipper defroster. På jobbet lägger jag likväl ändå över framrutan.
Stereon drar minimalt då jag lyssnar ganska lågt och inte högt, är ändå halvdöv och bryr mig inte om vad de säger.
Så räknar med laddning var 3e dag vid den veckan vi har vinter i januari-februari något.

Sen är det så att jag även har en skåpbil. Som också används lite.

Så hur menar du att jag inte tjänar på timpris även om jag skulle ladda 2 ggr om dagen? Det blir ju dyrare med rörligt x2.

Och min smartstyrning styr ju värmen i huset och värmer när det är billigt, och den värmer ganska lite för vi eldar i kaminen med billig ved.

Så ge mig förklaringen hur det skulle bli billigare med rörligt vs timpris om jag skulle göra som du säger?

Prova elbil nån gång så du slipper framstå som dum en gång till.
 
JanneJanne123
M Matte Bygg skrev:
Att elförbrukningen minskar gör det extra förmånligt med RÖRLIGT elavtal blir än mer fördelaktigt!
Timpris är ett rörligt elavtal, så där håller jag med Dagens Industri. Nu fick vi ju väldigt lite kontext, så svårt att veta vad de avsåg.
 
Detta måste vara den konstigaste tråd som någonsin funnits på detta forum.
Idel lögner och konstiga, rent av dumma påståenden. Vad är detta för lågstadiefasoner? Påståenden som inte ens stämmer och rent ut sagt idioti.
Är vanligt folk så okunniga om elproduktion samt elanvändning?
"Jag får inte byta tillbaka om jag väljer timpris" öhh.. jag blir bara trött.

Sen massa dravel om huruvida timpris är billigare.
Snälla!

Matematiken är enkel.

Har du elbil = timpris 100% PUNKT.

Att köra hushållsmaskiner nattetid räcker INTE såvida uppvärmningen inte sker med ved.

FN vad trött jag blir
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
A aswespeak skrev:
Detta måste vara den konstigaste tråd som någonsin funnits på detta forum.
Idel lögner och konstiga, rent av dumma påståenden. Vad är detta för lågstadiefasoner? Påståenden som inte ens stämmer och rent ut sagt idioti.
Är vanligt folk så okunniga om elproduktion samt elanvändning?
"Jag får inte byta tillbaka om jag väljer timpris" öhh.. jag blir bara trött.

Sen massa dravel om huruvida timpris är billigare.
Snälla!

Matematiken är enkel.

Har du elbil = timpris 100% PUNKT.

Att köra hushållsmaskiner nattetid räcker INTE såvida uppvärmningen inte sker med ved.

FN vad trött jag blir
Har man värme med ved, fjärrvärme eller annat eloberoende kvittar det i princip, du har ändå så ofördelaktig profil. Då är det svårt att få timpris att bli billigare. I alla fall än så länge.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Har man värme med ved, fjärrvärme eller annat eloberoende kvittar det i princip, du har ändå så ofördelaktig profil. Då är det svårt att få timpris att bli billigare. I alla fall än så länge.
Jag har timpris sedan 3 dagar och det ska bli spännande att se vid nästa månadsskifte om det blir nån skillnad. Jag kör VV-beredaren nattetid och en legionellakörning en timme innan folk kommer hem från jobb. Kör diskapparaten efter kl.20 då det generellt verkar sjunka i pris. Håller en extra koll på vindutsikterna med en veckas framförhållning för att tajma in tvättapparaten. Laddar min elhoj på natten. Slänger in några pinnar i kamin dagar då det inte blåser.

Innan har jag sketet totalt fullständigt i när/hur och hur mycket el det gått åt. Men dessa små grejor är inget som påverkar vårt leverne öht. så varför inte testa om det blir nån skillnad. Imorgon ska elen vara relativt sett billig så då blir det 3-4 maskiner tvätt.
 
R RoAd skrev:
Lägg av nu. Det är två dagar sedan du bad någon "förklara skillnaden mellan RÖRLIGT och TIMPRIS på ett enkelt och pedagogiskt så att en 15-åring skulle förstå det".

Nu är du igång igen med att försöka låtsas att du vet något. Du är inte ens ett roligt troll längre.
När jag av kloka personer fått lära mig skillnaden på timpris och rörligt så har jag ännu bättre underlag att avråda timpris.
 
A aswespeak skrev:
Detta måste vara den konstigaste tråd som någonsin funnits på detta forum.
Idel lögner och konstiga, rent av dumma påståenden. Vad är detta för lågstadiefasoner? Påståenden som inte ens stämmer och rent ut sagt idioti.
Är vanligt folk så okunniga om elproduktion samt elanvändning?
"Jag får inte byta tillbaka om jag väljer timpris" öhh.. jag blir bara trött.

Sen massa dravel om huruvida timpris är billigare.
Snälla!

Matematiken är enkel.

Har du elbil = timpris 100% PUNKT.

Att köra hushållsmaskiner nattetid räcker INTE såvida uppvärmningen inte sker med ved.

FN vad trött jag blir
Tjena kompis.

Jag försöker få stackarna med timpris att inse nackdelarna med den förrädiska avtalsformen.

Har man 1 st bamsestor kilowattslukare (typ elbil) då kan man tjäna några kronor på timpris. Allt annat blir en jakt på kWh som slår försämrar husfriden, slår kil i relationen till fru/barn samt får en störd nattsömn och magont.

Rörligt är bäst nu när elförbrukningen minskar (-4%) samt att staten ger subventioner.
 
Det här var ett dygn "mitt i sommaren" den 25 augusti 2022.
Sakerna man har på dygnet runt är ju kyl, frys och lite andra saker som klockan på ugnen/Micron & lite andra "stand by" saker, laddare, laptop....& Kanske FTX aggregat.

Jag tror minst sådana priser kommer i vinter, och dom "billiga" timmarna blir nog kanske ännu färre.
Tjänar man som familj verkligen på timpris om man inte har elbil?

Blir ju många dyra timmar på saker som ändå drar ström, och laga mat gör man ju knappast på natten


Histogram visar timpriser för el, 25 augusti 2022, med genomsnittspris markerat i orange linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ifall du kan styra om bara en liten del så kommer du spara ja, förutsatt att du var en "medelförbrukare" innan.

Saken är ju den att ju fler som byter till timpris och lämnar kvar de som inte vill byta för att de har mycket förbrukning på dyra timmar gör ju bara att priserna på "rörligt" blir ännu högre då de som subventionerar det med att använda det när det är billigt blir färre.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.