E elmont skrev:
Och om du byter till 50A så är det bara att skylla på någon annan när du blir påkommen? Det fungerar inte så utan anläggningsinnehavaren har på sitt ansvar att allt är OK och man kan inte vältra över det på någon okänd sabotör.
Det går inte alltid att skylla på andra, man måste ta ansvar själv än hur jobbigt det kan vara.
Jag har bott här sen 99 med 16 a, om jag hade velat fuska o bytt till 20 a hade jag gjort det för länge sen, inte nu. 20 har jag ingen nytta av alls.
 
Klisterlappen som sitter i vissa skåp KAN stämma men lika ofta är det en klisterlapp som är helt inaktuell, dessutom har den ingen bindande verkan utan det är passkontakterna som sitter i skåpet som avgör.
det är lika med det här som med lagar och bestämmelser, alla är skyldiga att veta vad som gäller. Man kan inte skylla på att man inte visste när farbror blå kommer och hälsar på.
 
E elmont skrev:
Klisterlappen som sitter i vissa skåp KAN stämma men lika ofta är det en klisterlapp som är helt inaktuell, dessutom har den ingen bindande verkan utan det är passkontakterna som sitter i skåpet som avgör.
det är lika med det här som med lagar och bestämmelser, alla är skyldiga att veta vad som gäller. Man kan inte skylla på att man inte visste när farbror blå kommer och hälsar på.
Sitter 16 a pass i gamla skåpet. Om jag tex får gjort en installation i huset av behörig elektriker som senare visat sig orsaka en brand pga felaktikt utfört, är det jag som åker på det oxå eftersom jag inte kontrollerade att han gjorde rätt?
E elmont skrev:
Klisterlappen som sitter i vissa skåp KAN stämma men lika ofta är det en klisterlapp som är helt inaktuell, dessutom har den ingen bindande verkan utan det är passkontakterna som sitter i skåpet som avgör.
det är lika med det här som med lagar och bestämmelser, alla är skyldiga att veta vad som gäller. Man kan inte skylla på att man inte visste när farbror blå kommer och hälsar på.
Sitter 16 a passkontakter i gamla skåpet. Så
 
D dalldalldall skrev:
Roligt att se att vissa tycker det är mitt ansvar som lekman att kontrollera att behörig( förhoppningsvis) elektriker gör rätt hemma hos mig, hur tänker ni där? Den som satt upp mätarskåpet har ju gjort fel, antingen har han förutsatt att det ska sitta 20 a, eller så har han fått uppgifter ifrån eon om att det skall vara 20( vilket är felaktigt) stod ju 16 a i mitt avtal tills för några dagar sen. Sen när dom monterade upp nya skåpet kopplade dom samtidigt bort det gamla o flyttade mätaren därifrån till det nya skåpet, i det gamla sitter 16 a, står t.o.m en fin lapp 16 a. Så hur tusan kan detta va mitt fel/ansvar?
Som anläggningsinnehavare så har du hela ansvaret att den som gör ändringar i din anläggning gör rätt. Detta även när du inte har kunskap, auktorisation etc.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Och den enda rimliga chansen att uppfylla denna skyldighet är att anlita fackpersoner. Jag har svårt att se framför mig ett domstolsutslag som fäller innehavaren för att elfirman gjort fel. Nu handlar det mer om en tvist. Jag hejar på TS, ge inte upp. Det är inte rimligt att behöva kontrollera säkringsstorleken efter att nätägaren bytt skåp.
 
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att veta hela gången i det TS beskriver. Jag vill och behöver inte misstro det men delar är som sagt osannolika och om det trots allt är som skrivs borde det vara lätt att få det rättat och utan kostnad.

Frågan är om TS ansvarar för sitt utbytta skåp nu när det tydligen är vanligt att man får dem fritt av "någon". Så hoppas hempularen med liknande jobb på gång kommer ihåg uppdatera hur det hanteras av Vattenfall där.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Så hoppas hempularen med liknande jobb på gång kommer ihåg uppdatera hur det hanteras av Vattenfall där.
Jag får hoppas de inte säkrar upp från 20 till 25 hos mig. Vår servisledning till fritidshuset är bara 4 kvmm.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D dalldalldall skrev:
Alla här omkring har fått sina luftledningar nedgrävda, jag fick frågan om dom fick sätta nytt mätarskåp på utsidan på huset, det underlättade för dom, i det gamla sitter 16 a säkringar och en lapp inne i skåpet som säger just 16 ampere. Det roliga är att ett företag gräver, ett annat sätter upp skåp o kopplar in, ett tredje byter mätare. Tänkte mest höra vad man kan vänta sig, försöker ringa eon men kö utan att det går o stå i kön
Vill du stå i kön till eon så är det väll bara att du ställer dig upp
 
D dalldalldall skrev:
Dom har sett att det sitter 20 i nya skåpet nu, punkt slut, att jag har 16 i det gamla har ingen betydelse. Vad kan jag göra?
Byt till 16 A passdelar och upplys Eon om att de sett fel! :cool: Vad ska de göra? :thinking:
 
E elmont skrev:
Och du tror inte att det ligger på dig att det sitter rätt säkring i skåpet?
Det finns nog inget självklart svar här. Huvudansvaret måste rimligen ligga på den som bytte skåpet på ett felaktigt sätt.

Sen är väl frågan hur ingående anläggningsägaren ska behöva kontrollera arbetet. Jag skulle nog gå på linjen att anläggningsägaren med fog kan förvänta sig att den som byter elskåpet, gör det på ett korrekt sätt, och därför inte behöver utföra några direkta kontroller, om det inte finns omständigheter som tyder på att det kan förekomma felaktigheter.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns nog inget självklart svar här. Huvudansvaret måste rimligen ligga på den som bytte skåpet på ett felaktigt sätt.
I slutänden måste det ju vara så. Men frågan är hur ansvarskedjan ser ut. Om du har beställt arbtetet av en elfirma, och det innebär att du får för stor mätarsäkring. Nätbolaget har rätt att få betalt för den större säkringen. Och nätbolaget har inget med ditt beställda elarbete att göra. Då är det ju rimligt att du får betala. Men firman som gjort fel bör ju vara ansvarig inför dig, och därmed i slutänden få betala för felet.

Men om det är nätbolaget som har beställt bytet av elskåp, så borde du inte ha något ansvar för de fel som ev. görs, i förhållande till nätbolaget.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Fick mail ifrån eon i förra veckan, dom hade varit i kontakt med företaget som monterat nya skåpet, och se på fan, fel har begåtts. Montör på väg för att ändra säkringar/passkontakter till 16 a igen. Blev även uppringd av montören som bad om ursäkt, mailade eon igen o ville ha nån form av kompensation eller en ursäkt för det urusla bemötandet jag fått hela tiden genom detta ärende, har dom hört av sig? Nope. Kommer iallafall byta elleverantör.
 
  • Gilla
Räknenisse och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.