D dalldalldall skrev:
Problemet är att jag har haft 16 sen jag flyttade hit 99, nu har idioten som satt upp nytt elskåp monterat 20 a istället utan min vetskap.
Fast det i sig är ju inget problem…
 
E elmont skrev:
Som sagt ta dit en elfirma och säkra ner till 16 A så är problemet borta, eller så tar du strid med dom om du tycker det är värt besväret.
Varför ska TS betala för att rätta till felet som nätägarens entreprenör har ställt till med?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då låter det ju som felet har gjorts av firman som kopplat in det nya skåpet. Och då blir det intressant att veta hur det jobbet beställdes. Om det helt har skötts av EON, så borde du inte ha något ansvar för felet. Men om du fått beställa arbetet, även om du i praktiken inte fått välja firma, så är troligen du ansvarig inför EON att arbetet var rätt.

Det blir spännande för oss. Vattenfrall kanske skickar ut ett avtal som vi förväntas skriva på om att firma X skall installera nytt mätarskåp på vårt uppdrag, men på Vattenfalls bekostnad, så vi blir ansvariga...
Om du kommer ihåg när det kommit längre så uppdatera gärna hur det går. Det vore kul att se hur det slutar. Som jag ser det är de flesta trådar på TS tema missuppfattningar på olika sätt. Ibland tex att man tror att man kan kontakta nätägaren i även de enkla upp/nedsäkringsfrågorna i intervallet 16-25 A utan någon formellt "behörig" som mellanhand. De hanteras väldigt lätt numera i de allra flesta fall och är i princip direkt godkända att utföra.
 
T Tobbe_C skrev:
Fast det i sig är ju inget problem…
Skall jag betala för nåt jag inte beställt?
 
GK100 GK100 skrev:
Om du kommer ihåg när det kommit längre så uppdatera gärna hur det går. Det vore kul att se hur det slutar. Som jag ser det är de flesta trådar på TS tema missuppfattningar på olika sätt. Ibland tex att man tror att man kan kontakta nätägaren i även de enkla upp/nedsäkringsfrågorna i intervallet 16-25 A utan någon formellt "behörig" som mellanhand. De hanteras väldigt lätt numera i de allra flesta fall och är i princip direkt godkända att utföra.
Uppdaterar när jag vet mer såklart
 
Nu var man tydligen en idiot oxå
 
D dalldalldall skrev:
Skall jag betala för nåt jag inte beställt?
Det handlar kanske lite mer att välja sina strider, är det en rejäl motbacke så kanske det är klokast att svälja förtreten.
 
Principsak detta, varför skall jag gå o betala extra för nåt jag inte behöver eller beställt?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D dalldalldall skrev:
Principsak detta, varför skall jag gå o betala extra för nåt jag inte behöver eller beställt?
Och du tror inte att det ligger på dig att det sitter rätt säkring i skåpet?
 
Det sätt som TS kommer drabbas av är någon form av faktura. Här kommer ett ypperligt tillfälle att emotsäga betalningsansvar. Sen får man låta det spela ut.

Förslagsvis så byter även TS till rätt storlek på säkringen men är tydlig att passkontakten inte är bytt och om det inte räcker för nätbolaget så är de välkomna att själva sätta i rätt.
 
E elmont skrev:
Och du tror inte att det ligger på dig att det sitter rätt säkring i skåpet?
Som du ser av många inlägg både här och i trådar på liknande tema finns en betydande andel som vad det verkar saknar kontakt med de realiteter de flesta har att rätta sig efter. Man vet ju som det heter inte hur det ligger till i de enskilda fallen men många seglar iväg i osannolika riktningar nära fantasier ibland.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och du tror inte att det ligger på dig att det sitter rätt säkring i skåpet?
Så om du på eget bevåg byter till 50A säkringar hos en kund så är det kundens fel och kunden får svälja förtreten och betala flera tusen mer i nätavgift eller bekosta en elektriker som säkrar ner?



Jag börjar tro att det är du som gjort jobbet hos TS...
 
  • Gilla
dalldalldall
  • Laddar…
Och om du byter till 50A så är det bara att skylla på någon annan när du blir påkommen? Det fungerar inte så utan anläggningsinnehavaren har på sitt ansvar att allt är OK och man kan inte vältra över det på någon okänd sabotör.
Det går inte alltid att skylla på andra, man måste ta ansvar själv än hur jobbigt det kan vara.
 
B
När de böt mitt skåp så fick jag plötsligt 25a huvudsäkring istället för 16 (i verkligheten, inte på fakturan). Efter ett antal månader när jag upptäckt det så mailade jag dem, och ett par veckor senare så var de justerat till 16 igen, helt utan kostnad för min del.

Har jag klarat mig på 16 tidigare så finns inget större värde för mig att gå upp till 25.
 
Roligt att se att vissa tycker det är mitt ansvar som lekman att kontrollera att behörig( förhoppningsvis) elektriker gör rätt hemma hos mig, hur tänker ni där? Den som satt upp mätarskåpet har ju gjort fel, antingen har han förutsatt att det ska sitta 20 a, eller så har han fått uppgifter ifrån eon om att det skall vara 20( vilket är felaktigt) stod ju 16 a i mitt avtal tills för några dagar sen. Sen när dom monterade upp nya skåpet kopplade dom samtidigt bort det gamla o flyttade mätaren därifrån till det nya skåpet, i det gamla sitter 16 a, står t.o.m en fin lapp 16 a. Så hur tusan kan detta va mitt fel/ansvar?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.