Vår badkarsblandare levererar av någon anledning endast varmvatten. När den är ställd maximalt åt blått så blir det lagom att bada i, och vrider man mer åt rött så blir det varmare, varmast, ångtvätt. Efter ett varv kommer man till spärren och drar man den åt sidan så kan man eventuellt få ännu varmare, men går liksom inte att känna efter och se hur varmt det kan bli. Plasma?

Handdusch och slang nära handfat, kromad yta, justeringsratt för temperatur, använd och våt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan detta bero på? Är termostaten trasig eller är det något skållningsskydd som på något sätt felmonterats och begränsar neråt... Först funderade jag på om kall- och varmvatten växlats, men det låter ju heller inte rimligt eftersom det blir varmare ju längre åt rött kan vrider.
 
Säkert termostaten som har kalkat igen. Men har du ingen blandningsventil vid varmvattenberedaren? Om vattnet blir så hett som du beskriver så uppfyller det knappast dagens krav för skydd mot skållning...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det var ju en bra fråga som jag ska kika på. Även om ångtvätt kanske var en dramaturgisk överdrift så blir det iaf betydligt varmare än man vill ha rinnande på sig.

Men då är det byte av hela reglerpaketet som är troliga lösningen, eller är det någon ide att försöka avkalka termostaten?

Ser ut som en utgången ORIGO
https://www.fmmattsson.com/sv/duschblandare/origo/94800000
så reglerpaketet är detta, vad jag kan se
https://www.bauhaus.se/reglerpaket-fm-mattsson
Produktsida för ett reglerpaket FM Mattsson med genomskinlig del och svart handtag, visar femstjärniga kundrecensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan göra en test först.
Du nämnde att när du vred till min då blev det nästan lagom varmt. Gör så någon minut, samtidigt känna på rören som kommer ut från väggen det högra, om det blir kallt då är felet i termostatblandaren men kommer det jummet vatten i stället för kallt så är felet i annan del i huset.
 
Bra tips! Kollade, och vänster rör blir varmt och höger blir kallt. Kan dessutom få kallt vatten ur handfat, tvättställ och duschkabin (och toa...) som alla är i samma rum.
 
J jahallåja skrev:
Bra tips! Kollade, och vänster rör blir varmt och höger blir kallt. Kan dessutom få kallt vatten ur handfat, tvättställ och duschkabin (och toa...) som alla är i samma rum.
Då är det att byta insats i blandaren se tidigare inlägg. Men kolla runt, det är kanske bara några hundralappar dyrare med en helt ny blandare.
Är det i en lägenhet eller villa ? Kommer du åt att stänga för vattnet?
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Ring fmm support dom kan svara.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Då är det att byta insats i blandaren se tidigare inlägg. Men kolla runt, det är kanske bara några hundralappar dyrare med en helt ny blandare.
Är det i en lägenhet eller villa ? Kommer du åt att stänga för vattnet?
Det är i villa och jag kan stänga av vattnet. Termostaten verkar kosta under 500 och en ny blandare lär väl kosta iaf 1500 men även lätt upp mot 2000.
 
Chatten med fm Mattsson svarar att det kan räcka men det rengöra filter i reglerpaket, så jag börjar med det.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Sådär, det löste sig fint! Jag kikade på denna video och plockade ut reglerpaketet:


Det bråkade lite för mig av någon anledning och först fick jag inte ut det innersta, mindre filter, men med en liten tång kunde jag få ut det efter att ha insett att något var kvar inne i blandarhuset.

Filter var ganska geggigt men gick bra att rengöra.

Hand håller en öppnad kapsel med brunt innehåll, ovanför en svart kastrull. Nedsmutsade fingrar, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grinder med kryddor eller växter; bakgrunden är otydlig med svart och silver element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blev blev dock lite nojig eftersom det hade strulat lite och jag funderade på jag kunde ha skadat något, så jag valde att byta ut hela paketet mot det som jag hade köpt. Om jag hade haft separata packningar och filter så kanske jag hade provat dessa först, men nu blev det som det blev.

Allt sattes tillbaka, lagom värme kalibrerades innan spärr-ringen och vredet sattes tillbaka.

Gamla reglerpaketet får ligga i souvenirlådan tills vidare tillsammans med verktyget som behövs till den nya modellen (gamla gick att få ut med skiftnyckel)

Svart plastdel med flera rundade utskärningar på en vit yta med skuggor. Verkar vara mekanisk eller teknisk komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termostatventil för uppvärmningssystem i svart behållare, med guldtonade och silverfärgade metalldelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att byta krankäglan på andra sidan kranen för att slippa efterdropp, och det gick helt smärtfritt:

Hand håller en avkopplad duschslangadapter framför en väggmonterad duschinstallation. Reparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ny! Tack för hjälpen!

Kromad duschblandare och handdusch mot vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vad kostade delen?
 
Typ 470 kronor och 90 spänn till för ett tvåpack krankäglor, varav en användes.
 
Bara nya filter, packningar och verktyg (som dock inte behövdes för att få ut den äldre modellen) hade hamnat mellan 150-200 kronor och hade säkert räckt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.