Fick nytt elskåp för nåt år sen, för nån dag sen kom en kille o bytte elmätare, idag fick jag brev ifrån eon om att dom upptäckt det sitter 20 amp säkringar i skåpet, jag har haft 16 a sen jag flyttade hit 99, är det mitt ansvar att kolla vad dom monterar?
 
D dalldalldall skrev:
Fick nytt elskåp för nåt år sen, för nån dag sen kom en kille o bytte elmätare, idag fick jag brev ifrån eon om att dom upptäckt det sitter 20 amp säkringar i skåpet, jag har haft 16 a sen jag flyttade hit 99, är det mitt ansvar att kolla vad dom monterar?
Skåpet där elmätaren sitter tillhör väl fastigheten? Dvs det är fastighetsägarens egendom och ansvar. Vem bytte elskåp? Var det på uppdrag av dig?

Och ja - oavsett vem som satt dit 20A-säkringar, är det ditt ansvar. Möjligen kan du kräva ersättning av den som gjort fel
 
Jag tolkar frågan som att dte är EON som bytt skåpet, sådant kan ex. bero på att man ändrar från luftledningar till nedgrävda kablar i gatan. Har man då tidigare haft ett skåp monterat på stolpen, så byter elbolaget till ex. ett markskåp.

OM så är fallet så borde ansvaret för felet ligga på EON. Men samtidigt så tror jag att montören i sådana lägen oftast bara sätter samma säkringsstorlek som det var i det gamla skåpet. Så det är väl tänkbart att TS har haft 20A i många år utan att veta om det?
 
Det är ytterst osannolikt att EON eller andra nätägare byter kundens mätarskåp. Och skulle det mot all förmodan skett kommer inte fel storlek på passdelarna monteras. Och ännu mindre så åt det för kunden gynnsamma hållet.
 
  • Gilla
AUSW
  • Laddar…
Jag råkade ut för samma sak för ca 20 år sedan. När man bytte skåp och mätare satte man in 20A säkringar trots att jag hade 16 innan och när jag ifrågasatte varför så fick jag svaret att "det skulle vara 20A enligt schablon för mitt hus".
Det borde vara enkelt att titta vad som satt där innan och göra likadant, men det ingick tydligen inte i arbetsbeskrivningen...

Till en början ville dessutom E.on att jag skulle betala en elektriker för att säkra ner och anmäla "nya" storleken till dom, men efter lite gnäll gick dom med på att det var deras fel.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är ytterst osannolikt att EON eller andra nätägare byter kundens mätarskåp.
Vi får nedgrävd el vid vårt fritidshus just nu. Det är visserligen inte EON utan Vattenfall som är nätägare. De kommer att installera markskåp. Just i nuläget är det bara en ny kabel som sticker upp ur marken. Nuvarande mätarskåp sitter på en av stolparna som skall tas bort.

Sedan är det lite komiskt, för de var just och bytte mätare i stolpskåpet. Markskåpen har de börjat montera, men vi är en av 450 som skall få nytt skåp. Blir spännande att se om de flyttar den nya mätaren till det nya skåpet, eller om det blir en ny mätare igen om ett par månader.
 
  • Gilla
M.Bergman
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi får nedgrävd el vid vårt fritidshus just nu. Det är visserligen inte EON utan Vattenfall som är nätägare. De kommer att installera markskåp. Just i nuläget är det bara en ny kabel som sticker upp ur marken. Nuvarande mätarskåp sitter på en av stolparna som skall tas bort.

Sedan är det lite komiskt, för de var just och bytte mätare i stolpskåpet. Markskåpen har de börjat montera, men vi är en av 450 som skall få nytt skåp. Blir spännande att se om de flyttar den nya mätaren till det nya skåpet, eller om det blir en ny mätare igen om ett par månader.
Du som brukar vara intresserad av olika gräns- och avtalsfrågor hur kommer det lösas med placering och övergång till kundens ägo mm i ditt fall? Att man kan få byte mätarplats bekostat och jobb med servisen fritt i en del fall ex där stolpskåp eller servislådor på vindar osv tas bort är en sak men då med av kunden anlitad firma.
 
  • Gilla
happy_sloth
  • Laddar…
Det finns noll information från Vattenfall. Det bara utförs. De har sprutat röd markeringsfärg på marken där skåpet skall stå, precis utanför tomtgräns (tror jag). Nuvarande stolpskåp är gemensamt för 3 fastigeheter (granne i sidled och andra sidan gatan). Nu får vi varsitt skåp. Jag tycker det är jättebra. I det gamla skåpet var det fullt, nu hoppas jag att det skall gå att koppla ut en matning till laddstolpe direkt från skåpet.

Jag antar att eftersom hela arbetet kommer att kunna utföras utanför vår fastighet, så behöver inte vattenfall egentligen blanda in oss. De kommer troligen inte att behöva gräva överhuvudtaget innanför tomtgränsen. Nu är det samtidigt arbete med att installera kommunalt VA, och de har sprängt ca 2m in på tomten, för kommunen vill inte att fastighetsägarna skall spränga närmare kommunens ledningar än så, senare när allt är klart för anslutning. Så det är redan rätt stor synlig påverkan. Men för den delen finns det avtal om "frischakt". De gör inget ingrepp inom fastigheten utan det avtalet. Även alla ledningsdragningar under vägen är tydligen detaljstyrda av förrättning hos lantmäteriet. Fastigheten som vägen går på ägs av samfälligheten (över 20 km vägar). Så i de fall man valt att flytta en planerad anslutningspunkt för vissa fastigheter (ex. vår flyttades 10m) så krävdes ny lantmäteriförrättning. Men vattenfalls del i projektet kör bara på med noll information.
 
Alla här omkring har fått sina luftledningar nedgrävda, jag fick frågan om dom fick sätta nytt mätarskåp på utsidan på huset, det underlättade för dom, i det gamla sitter 16 a säkringar och en lapp inne i skåpet som säger just 16 ampere. Det roliga är att ett företag gräver, ett annat sätter upp skåp o kopplar in, ett tredje byter mätare. Tänkte mest höra vad man kan vänta sig, försöker ringa eon men kö utan att det går o stå i kön
 
D dalldalldall skrev:
Alla här omkring har fått sina luftledningar nedgrävda, jag fick frågan om dom fick sätta nytt mätarskåp på utsidan på huset, det underlättade för dom, i det gamla sitter 16 a säkringar och en lapp inne i skåpet som säger just 16 ampere. Det roliga är att ett företag gräver, ett annat sätter upp skåp o kopplar in, ett tredje byter mätare. Tänkte mest höra vad man kan vänta sig, försöker ringa eon men kö utan att det går o stå i kön
Då låter det ju som felet har gjorts av firman som kopplat in det nya skåpet. Och då blir det intressant att veta hur det jobbet beställdes. Om det helt har skötts av EON, så borde du inte ha något ansvar för felet. Men om du fått beställa arbetet, även om du i praktiken inte fått välja firma, så är troligen du ansvarig inför EON att arbetet var rätt.

Det blir spännande för oss. Vattenfrall kanske skickar ut ett avtal som vi förväntas skriva på om att firma X skall installera nytt mätarskåp på vårt uppdrag, men på Vattenfalls bekostnad, så vi blir ansvariga...
 
H hempularen skrev:
Då låter det ju som felet har gjorts av firman som kopplat in det nya skåpet. Och då blir det intressant att veta hur det jobbet beställdes. Om det helt har skötts av EON, så borde du inte ha något ansvar för felet. Men om du fått beställa arbetet, även om du i praktiken inte fått välja firma, så är troligen du ansvarig inför EON att arbetet var rätt.

Det blir spännande för oss. Vattenfrall kanske skickar ut ett avtal som vi förväntas skriva på om att firma X skall installera nytt mätarskåp på vårt uppdrag, men på Vattenfalls bekostnad, så vi blir ansvariga...
Får se när jag får tag på dom, det är väl eon som lagt ut jobbet på det företaget som var här( har försökt få tag på dom oxå)
 
Så, försökt prata med eon utan resultat, slutade med att knasten slängde på luren i örat på mig. Dom har sett att det sitter 20 i nya skåpet nu, punkt slut, att jag har 16 i det gamla har ingen betydelse. Vad kan jag göra?
 
D dalldalldall skrev:
Så, försökt prata med eon utan resultat, slutade med att knasten slängde på luren i örat på mig. Dom har sett att det sitter 20 i nya skåpet nu, punkt slut, att jag har 16 i det gamla har ingen betydelse. Vad kan jag göra?
Men vad är problemet? Vill dem lägga saktionsavgift för att du ”tjuvat” upp till 20A? Annars är det ju bara att gradera ner till 16A igen. Det är ett jobb på 15min.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D dalldalldall skrev:
Så, försökt prata med eon utan resultat, slutade med att knasten slängde på luren i örat på mig. Dom har sett att det sitter 20 i nya skåpet nu, punkt slut, att jag har 16 i det gamla har ingen betydelse. Vad kan jag göra?
Som sagt ta dit en elfirma och säkra ner till 16 A så är problemet borta, eller så tar du strid med dom om du tycker det är värt besväret.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Problemet är att jag har haft 16 sen jag flyttade hit 99, nu har idioten som satt upp nytt elskåp monterat 20 a istället utan min vetskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.