Går just nu i tankarna att bygga 6mx10m garage och har
bland annat följd diskussionen ang. prefab eller lösvirke
här på forumet bra länge.

Nu är det så här att t. ex. Lövångers bygg säljer ju prefab
garage i olika storlek och det går att läsa sig smart på deras
sida hur väggmodulen är konstruerade.

Lövånger Bygg

Vad alltså ligger närmare till hands än att kolla leveransvillkoren (vad ingår och
vad ingår ej) och kolla vad materialet kostar hos Byggmax eller K-Rauta.
Sen matar man in detta och några roliga beräkningar i typ MS-Excel
och kan därmed (med en viss häpnad) konstatera att en 7,2mx9,6m
prefab-garage med en inv. höjd på 2,7m hamnar runt 72.000 (inkl. moms, port och
3stk. fönster) bygget i lösvirke däremot bara kring 35.000.
Och då har vi beställt takstolarna hos takstolfabriken.

Tillkommer :
60 x 1.200kr = 72.000 kr för plattan
dessutom :
Isolering / Takpannor m.m

Det är iaf vad jag kommit underfund med än så länge och det verkar inte helt
som om jag är ute o cycklar.
Men 125.000 för 60m² isolerad garage på platta är mitt budget.
Skulle kanske påpeka att jag har tillgång till grävmaskinist, grus osv.

Men skillnad mellan prefab o lösvirke är förbryllande
Eller ligger jag fel här ???


Undrande....
Hobbit
 
Snailman
Intressant, har inte riktigt kommit så långt i paneringen ännu, tänker rita upp allt i 3D först.

Du skulle inte kunna lägga ut ditt excelark här?, om inte är jag intresserad av vad takstolarna kostar (funderar på att göra dem själv (de till garaget alltså:rolleyes: ))
 
Snailman skrev:
Intressant, har inte riktigt kommit så långt i paneringen ännu, tänker rita upp allt i 3D först. ))
Gör det du - jag är inne att ha den här modifierad till 60kvm :
ByggTeknikCentrum
Kan gärna höra av mig när jag vet vad modifiering av ritningar
kostar - men 495 spänn för omodifierade ritningar är inte farlig
tycker jag.

Snailman skrev:
Du skulle inte kunna lägga ut ditt excelark här?, om inte är jag intresserad av vad takstolarna kostar
Takstolar ligger mellan 100 och 150 spänn per lpm spännvidd.
Mest beroende på typ (fackverk, ramverk, pulpet) och sist men
inte minst fabrikatör. Om du tar 60cc får du golbjälklaget på köpet
Så räkna med drygt 15.000 för 16 stk ramverks-takstolar på 6m.
 
Snailman
Snickrar jag ihop takstolarna själv, så räknar jag med att hitta någon som passar till garaget i takstolsboken, så när jag räknat på det, så ser jag om det lönar sig att göra takstolarna själv eller inte.

(Har hjälpt farsan att snickra ihop takstolar för ett dubbelgarage, med ritningar från takstolsboken, en gång i tiden)
 
Kostar betongplatta 1200 :-/m2 ??
 
Sen kommer ju ett lösvirkesbygge ta 3 ggr så lång tid.
Man får som alltid värdera tid vs pengar.

Jag byggde mitt fritidshus prefab. Nu fick jag iof inte fram riktigt så stora skillnader, det handlade väl om 20-30% dyrare. Men i gengäld slapp jag leta upp, köpa in och transportera allt material.
Dessutom gick stomresningen på 2 dagar av ett 45 kvm hus. Hade jag byggt lösvirke så hade jag nog inte ens fått upp panelen på 2 dagar med 5 man.

/K
 
Snailman
Om man jämför de hus som kommer med färdiga väggar, och de hus som kommer som lösvirkes, så är skillnaden den att i första fallet brukar det ta 1-2 dagara innan det kommer under tak, och vid lösvirkes (typ fiskarheden) så tar det ca två veckor.

Så totaltiden för ett bygge, ligger väl för Eksjöhus på ca 4 månader, borde då bli för Fiskarheden bli max 2 veckor längre, så för att få det att ta 3 ggr längre tid, förstår jag inte hur man räknar?
 
Snailman skrev:
Om man jämför de hus som kommer med färdiga väggar, och de hus som kommer som lösvirkes, så är skillnaden den att i första fallet brukar det ta 1-2 dagara innan det kommer under tak, och vid lösvirkes (typ fiskarheden) så tar det ca två veckor.

Så totaltiden för ett bygge, ligger väl för Eksjöhus på ca 4 månader, borde då bli för Fiskarheden bli max 2 veckor längre, så för att få det att ta 3 ggr längre tid, förstår jag inte hur man räknar?
Hur räknar du nu ?

1-2 dagar för pre-fab, och 14 dagar för lösvirkes. Det är ju tom 7 ggr längre :)

Sedan är det förstås så att inredningen i mångt och mycket kanske tar lika lång tid. Men om du har ett prefab hus med färdiga väggmoduler så är ju el, innergips, och ibland tom tapet redan uppsatta - och då har du nog en ganska stor skillnad i tid !


I det här fallet är det ett garage, och då föreställer jag mig ganska spartans inredning. Så säg 1-2 dgr pre-fab + 2 veckor inne. = 16 dgr
mot 2 veckort + 2 v inne. = 28 dgr
Då har du i sådana fall dubbla tiden. MEN sen beror det på om du köper en byggsats eller lösvirke inuti. Köper du helt lösvirke så är det ju jagande,transporter etc av detta också. Köper du byggsats medföljer detta, ibland tom tillkapat...

Är det bara ytterväggar/grund/tak som är pre-fab kanske skillnaden i slutet är lite mindre. Jag personligen bygger ju fritidshus, och gör det själv. Så "under tak tiden" är det absolut viktigaste för mig.

Resten tar mellan 3-månader och 3 år...

/K
 
Snailman
Ja har man prefabelement är det ju viktigt att taket åker på genast, men bygger man lösvirkes, så gör det ju inte så mycket om reglarna skulle bli lite blöta, man har ju inte satt dit isoleringen ännu, det bör man nog vänta med tills taket är på och det är torrt.
 
MaSus skrev:
Kostar betongplatta 1200 :-/m2 ??
Nope det gör den då inte utan snarare 1200:-/m3 vilket enligt mig borde bli att 60m2= 7m3 med kantbalk och räknat lite i överkant.. så det blir en kostnad på 8400:- men räkna på 1500:- med transport och allt så blir det ju ca 10500:- och det är ju lite rimligare än 72000:- för en platta
 
190Ecosworth skrev:
Nope det gör den då inte utan snarare 1200:-/m3 vilket enligt mig borde bli att 60m2= 7m3 med kantbalk och räknat lite i överkant.. så det blir en kostnad på 8400:- men räkna på 1500:- med transport och allt så blir det ju ca 10500:- och det är ju lite rimligare än 72000:- för en platta
Nu menas nog inte betong till en platta utan allt som krävs till plattan, tex grävning, singel, armering och ev avlopp golvvärme och isolering.
Det finns många saker som går att räkna in i kostnad för plattan 10500:- är defenitivt i underkant om man gör en kalkyl för en budget 72000:- är kanske i överkant men det beror på vad som skall finnas i plattan.

/Patrik
 
Jag gav 1100:- / m2 för allt. Men det var utan golvvärme.
 
Våran platta till garaget gick på ca 55000:- med allt matrial, men gjorde allt jobb själv.
storlek 9.2m x 12.2m
Kantblock+isolering+armering 21000:-
Betong 28000:-
Grus/ fyllnad 6500:-
 
Jag gav ca 30000:- för min platta på utbyggnaden 32m2 .
Det är ju inte ens 1000:-/m2.
Då ingår mur av leca istället för kantblock.
Betong+armering
isolering+ golvvärme slangen
och grus.

Har gjort allt jobb själv utom själva gjutningen då min svärfar fick rycka in..
 
Jag bygger i lösvirke. Stomme (Stående 95or, liggande 45or) takstolar och undertak tog 8 dagar. Och då har jag bara snickrat på kvällarna efter jobbet. Fick hjälp av en kompis två kvällar á 4 timmar. Annars helt själv.

Ang. Takstolar. Jag räknade på mina med en stännvidd på 7,5m underram ut. Totalbredd 8,3m 27grader.

Takstol per styck
Byggmax = ca 650 kr (inget spill)
Beijer = 790 kr (inget spill)
Takstolsfabriken 1050 ink moms och transport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.