H
Har precis tackat ja till en offert och tänkte dela lite info under processen. Kan vara intressant för andra som funderar på att skaffa nu när man är glad om firmorna ens svarar i telefonen. Jag kommer köra på en liten lokal firma istället för någon av de stora. Inte bara, men delvis för att se om jag kan få dem redan i år.

Om det visar sig smart eller korkat återstår att se :)

Uppdaterar vartefter det händer något. Bor mitt i Sörmland.

TL;DR

5/8 Togs beslutet att skaffa solceller.
9/8 Efter research av leverantörer anmälde jag intresse hos tre firmor, Sesol, Nepab och Sveasolar.
9/8 Autoreply från Sveasolar som sa att det kommer ta tid innan de svarar.
10/8 Sesol ringde och kunde komma samma vecka. Vi bestämde träff den 22/8.
12/8 Visade sig att min granne väntade på svar från en lokal elektriker. Liten firma som installerat hos en bekant till grannen.
12/8 Samma dag dök grannens kontakt upp så han kollade och mätte även hos mig.
13/8 Besök i ETC solparken i Katrineholm för att kolla på växelriktare, lyssna på fläktar m.m. Intressant, rekommenderar tomatsalladen.
17/8 Fick Offert 1, från lokale elektrikern (se nedan för detaljer)
22/8 Hembesök av Sesol som även kollade åt två grannar.
23/8 Offert 2, från Sesol .
25/8 Nepab meddelade att de tackar nej, de är fullbokade.
26/8 Tackade ja till Offert 1
26/8 Återkoppling från Sveasolar, de ville ha svar på samma frågor som jag svarar på vid intresse anmälan. Hoppar det av förklarliga skäl.
Fortsättning följer..


Offert 1, lokal elektriker
24 st Trina Solar 385W
Huawei Sun 2000 9kW
Prell installation: Så fort han hittar fästkrokar..
Pris: 144 tkr

Offert 2
29 st Longi Solar 400W Full black
Huawei Sun 2000 9kW
Huawei Bateri 10kW
Prell installation: Tidigast februari-mars
Pris: 204 tkr


Behov
Vi har en enplansvilla i Sörmland med en takyta på ca 120 m2. Huset är byggt 2022 och är således välisolerat. Frånluftsvärmepump med golvvärme. Samt vedkamin om det skulle bli riktigt kallt.

Huset står med taksidorna i Syd/väst och Nord/ost, dvs riktigt bra. Har ett stort träd på grannens tomt på södra sidan som skuggar nån timme om dagen. Men jag kan med 99.9% säkerhet säga att han kommer vilja ta ner dett för att få plats med sitt hus (nytt område).


Målet med solcellerna är i turordning:
  1. Producera billig och miljövänlig el för egen förbrukning
  2. Efter komplettering (nästa år) fungera i händelse av strömavbrott
  3. För att det är roligt

(Sälja el ses som ren bonus.)


Val av firmor
Läste mängder av trådar här och på tex FB. Guider och artiklar. Kollade upp bolagens ekonomi osv.
Hörde också runt om vilka firmor det troligen inte ens var lönt att försöka hos.

Landade på två stora företag ett lite mindre och ett småföretag. Sesol, Sveasolar, Nepab och en lokal elektriker.

Sveasolar och Sesol kräver nog ingen närmare presentation.

Nepab utgår från Odensbacken och har installerat hos många här i krokarna. Ser ofta deras bilar ute och rullar.

Den lokale elektrikern (väntar med namn tills jag vet hur det gick) har installerat åt en bekant till min granne med gott resultat. Får intrycket av att han ändå hållit på med det ett tag. Även om det inte på något sätt är hans huvudsyssla.

Mötet med lokal elektriker
Det hela gick snabbt och smidigt. Han var och kikade hos grannen och ville såklart ha två kunder bredvid varandra. Kändes bra att prata med säljaren, projektören, installatören och supporten på en och samma gång. När jag haft frågor är det ingen telefonkö eller telefonist utan jag ringer direkt till honom och han svarar!

Vi kollade väderstreck, skuggor, placering av VR osv. Han föreslog att sätta några paneler på nord/öst sidan också. Själv hade jag bara tänkt syd/väst. I efterhand tror jag att han har helt rätt. Många timmar sol även på den sidan.

Han tyckte 6st i norr och 18st i söder och att placera dem runt ventilation och skorsten på taket.

Uppskattad installation i september om han fick tag på krokar.. vilket tydligen är väldigt svårt just nu. Så i realiteten kan det vara om 1-6 månader, eller kanske längre.

Flaskhalsen för mig kommer ändå vara Vattenfall (väntat 3 månader på elmätare så vi kan koppla ur byggströmmen).

Betalning efter installation med klausul om att han ska driftsätta.

Mötet med Sesol
Väldigt bra möte. Han hade inga problem att ta med två grannar när vi ändå var igång. Erbjöd mig rabatt för värvningen, om vi tackar ja dvs. Han sa rakt ut att de varken var billigast eller dyrast.

Proffsigt intryck, förklarade bra. Mätte noggrant och tyckte vi skulle sätta 30st paneler på syd/väst sidan. Var själv skeptisk till så många då det täcker ventilationer. Men han menade att det funkar.

Han visade även en presentation av företaget. Tryckte hårt på att de inte jobbar med underleverantörer trots storleken.

Uppehöll sig länge med att förklara fästena som skruvas direkt i taket istället för att klämma åt kring takpannan. Verkade vettigt även om det riskerar att krångla till det med garantin på huset (min spekulation).

Uppskattad installation i februari-mars. Betalning 70% vid leverans, 30% vid drift.


Beslut
Har tackat ja till lokale elektrikern. Priset är ungefär samma som tex Sesol om man tar bort batteri och de extra 5st panelerna. Vi har bestämt oss för att skaffa batteri på sikt. Och även om det är mer ekonomiskt att göra det samtidigt som växelriktaren så har vi beslutat att det får vänta. Med nybyggt hus finns massor av utgifter och ”budget stretching” slutar sällan bra enligt mina tidigare erfarenheter. Hela vårt husbygge har genomsyrats av den mentaliteten, så vi fortsätter på samma spår.

Om det inte slumpat sig med grannen så hade jag tagit Sesol. Fick bra intryck, sett i princip bara bra omdömen och flera nöjda kunder här på orten. Så definitivt ett alternativ för dig som vill anlita en stor firma men har svårt att få offert.

Där står vi nu. Om vi bortser från riskerna med en liten firma så finns fördelar.
1. Kan gå snabbare.
2. Lättare att få kontakt.
3. Flexibel om vi vill ändra grejer vartefter.
4. Om allt går bra kan han få göra andra eljobb på tomten.

Time will tell..
 
  • Gilla
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
H
En liten uppdatering av läget.

17/8 Fick offert från lokale elektrikern
26/8 Tackade ja till offert
10/9 Grannen tackade ja
29/9 Delleverans, paneler och skenor, krokar fortsatt restade.

10/9 Det dröjde ytterligare ett par veckor innan det började röra på sig då grannen som har flera tak behövde några vändor fram och tillbaka. Men eftersom takkrokarna är restade har vi i praktiken inte förlorat någon tid.

Kommer ändå vara Vattenfall som är flaskhals.
Räknar med minst tre månader innan de kommer dyka upp..

29/9 För att vara säker på att grejer finns och att det är en planerad prishöjning på gång så så fick vi leverans av övrigt materiell. Känns kul att man ser lite fysiskt resultat.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Bild:geek:
 
H
Solpaneler på ett tak, närbild på de monterade panelernas textur och linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
26/8 Tackade ja till offert
10/9 Grannen tackade ja till sin
29/9 Delleverans, paneler och skenor,
26/10 Montering påbörjad

Nu är panelerna på väg upp. Då det är två fastigheter och ca 80 paneler tot så kommer det är a några dagar. Men vi måste ändå vänta på nätägaren så vad gör det.

Krokarna är lokalt producerade och lär hålla längre än huset. Bra hantverk.
 
H
26/8 Tackade ja till offert
10/9 Grannen tackade ja till sin
29/9 Delleverans, paneler och skenor,
26/10 Montering påbörjad
28/10 30 paneler uppe (ca hälften)

28/10
Två av fyra taksidor är klara med 30 paneler på plats efter två dagars arbete. På fredagen var de tvungna att jobba på ett annat objekt. Arbetet fortsätter på måndag alt tisdag.

Växelriktaren fortsatt restad men har fått besked om leverans i november. Gott om tid innan Vattenfall kommer tillbaka från fikarummet :p
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
H
26/8 Tackade ja till offert
10/9 Grannen tackade ja till sin
29/9 Delleverans, paneler och skenor,
26/10 Montering påbörjad
28/10 30 paneler uppe (ca hälften)
31/10 Ytterligare 20 paneler uppe

31/10
Idag började de på mitt tak. Det rullade på hela dagen. Ett tips, jobba inte hemma samma dag som installationen. Det är ett jäkla oväsen.

De 6 paneler som skulle sitta i nordost fick plats på sydväst. Det blir 24st tot på en sida. Vilket är bra då vi nästa år tänkte komplettera med fler + batteri. Då kan vi köra en större slinga i nordost.
 
H
26/10 Montering påbörjad
28/10 30 paneler uppe (ca hälften)
31/10 Ytterligare 20 paneler uppe

1/11 Ytterligare 15 paneler upp hos grannen och 1 hos mig. Nödbrytare, skyltar m.m är också på plats. Det som nu återstår är växelriktaren och 3 st paneler som saknade krokar (de ska monteras liggande vilket inte var planerat).

Den slingan som är komplett på taket levererar spänning ner till brytaren. Roligt att nästan vara i mål.
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
26/10 Montering påbörjad
28/10 30 paneler uppe (ca hälften)
31/10 Ytterligare 20 paneler uppe

1/11 Ytterligare 15 paneler upp hos grannen och 1 hos mig. Nödbrytare, skyltar m.m är också på plats. Det som nu återstår är växelriktaren och 3 st paneler som saknade krokar (de ska monteras liggande vilket inte var planerat).

Den slingan som är komplett på taket levererar spänning ner till brytaren. Roligt att nästan vara i mål.
OJ, spännande, väldigt få företag som mixar liggandes och stående paneler.. gärna bild på det...
 
H
M MagicFingers skrev:
OJ, spännande, väldigt få företag som mixar liggandes och stående paneler.. gärna bild på det...
Kommer tyvärr bli ganska fult. Hade vi tänkt så från början hade vi köpt ett par extra så det blir en hel liggande rad. Kan ju komplettera vid senare tillfälle. Men men, paneler är ju i ärlighetens namn ganska fult oavsett :D
 
Tänkte på ditt mål att det ska fungera vid händelse av strömavbrott. Har du säkerställt att inverteraren är av typen som fungerar vid ödrift? Normala inverterare fungerar inte om de inte känner av frekvensen från elnätet så går strömmen så spelar det ingen roll att man har fulladdade batterier.

Efter snabb googling så verkar Huawei klara enfas ödrift. Jag antar att man får se till att det viktigaste som man vill ska fungera ligger på samma fas.
 
H
A Anaii skrev:
Tänkte på ditt mål att det ska fungera vid händelse av strömavbrott. Har du säkerställt att inverteraren är av typen som fungerar vid ödrift? Normala inverterare fungerar inte om de inte känner av frekvensen från elnätet så går strömmen så spelar det ingen roll att man har fulladdade batterier.

Efter snabb googling så verkar Huawei klara enfas ödrift. Jag antar att man får se till att det viktigaste som man vill ska fungera ligger på samma fas.
Som sagt, funkar med enfas. Räcker gott i ”nöd”.
 
H
26/10 Montering påbörjad
28/10 30 paneler uppe (ca hälften)
31/10 Ytterligare 20 paneler uppe
1/11 Ytterligare 15 paneler upp hos grannen och 1 hos mig.

10/11
Efter lite stiltje kom krokarna för liggande montage och de sista 3 panelerna åkte upp på taket. Nu kan man äntligen bli av med byggställningen (y)
 
H
M MagicFingers skrev:
OJ, spännande, väldigt få företag som mixar liggandes och stående paneler.. gärna bild på det...
Bilden visar ett svart plåttak med skorsten, anslutet till rött tegeltak under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
[bild]
är det verkligen samma sort på liggande och stående paneler?,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.