Är du sugen på att byta ut badrummet? Här går vi igenom alla de utgifter du behöver ta med i beräkningen och visar ett exempel på vad det kan kosta att renovera ett badrum på delad entreprenad.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att renovera badrummet?
 
Redigerat av moderator:
  • Ledsen
Bjor
  • Laddar…
En fråga man bör ställa sig vid en badrumsrenovering är hur gamla avloppsrören är. Man kan inte byta dessa i efterhand utan att punktera tätskiktet. Avloppsrör håller i allmänhet 40-60 år.
 
Begärde in en offert på att byta våtrumsmatta i vårat 5m2 badrum inkl uppgradering till ny golvbrunn.
Inga maskiner, skåp eller belysning skulle bytas.

’4 veckors arbete’
’150 långsjalar ROTat och klart’

Det vart ett ’Nej tack’ på den offerten
 
  • Haha
  • Wow
Elektra och 3 till
  • Laddar…
Har det blivit krav på våtrumsskivor, istället för vanlig gips i zon 1, igen?
 
A AG A skrev:
Har det blivit krav på våtrumsskivor, istället för vanlig gips i zon 1, igen?
Nä, bara rekommendation.
En skärmdump av en textsektion med rubriken "4.7 Skivor" som beskriver användningen av träbaserade skivor i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sefeldt och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tycker tiden verkar knapp. För drygt 10 år sen lät vi renovera ett badrum på 7 kvm och det var 40 timmar i veckan i 4 veckor. Här är det bara beräknat 3 veckor och 1-2 dagar fast badrummet är större.

I beskrivningen av snickarens jobb så saknar jag att det är normalt att väggar och golv behöver förstärkas med t.ex. tätare regelavstånd. Jag ser inte heller något om konstruktionsplywood.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vill man ha ett korrekt utfört badrum (och det vill man) enligt gällande branschregler så ska det dit 15mm plywood innan gipsen.

Och väljer man en seriös firma med våtrumsbehörighet så är det en given kostnad i kalkylen.

Sammantaget så anser jag att detta är rena glädjekalkylen.
 
  • Gilla
murmelnisse och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker tiden verkar knapp. För drygt 10 år sen lät vi renovera ett badrum på 7 kvm och det var 40 timmar i veckan i 4 veckor. Här är det bara beräknat 3 veckor och 1-2 dagar fast badrummet är större.
Man kan tyvärr inte dra några generella slutsatser utifrån ett enskilt fall.

Den totala kostnaden är iaf i den härad vi räknar med professionellt. Dock har man i nuläget kraftigt stigande kostnader och lägre leveranssäkerhet vilket kan ge anledning till att avrunda ett par snäpp uppåt.
 
Tycker att det här ger en något skev bild av verkligen vad det faktiskt kostar att renovera ett badrum. Skulle lägga på 30 timmar på snickaren. Som det kändes innan ska det monteras 15 mm plywood bakom gipset, väggreglar, bjälklag och isolering behöver nästa alltid kompletteras. Även rätsidan är väl billig. Först ska rörmokaren proppa rören. Komma tillbaka efter rivning och mata fram nya rör för att kunna få till tätskiktet oavsett om det ska vara dold eller synlig dragning för att slutligen komma en tredje gång för komplettering. Oftast behövs även avloppet bytas eller dras om då placeringen av inredningen ändras. Plattsättningen däremot känns väl tilltagen. Flytspackling, tätskikt och plattsättning ska lätt kunna göras på 40 timmar i ett standard badrum. Tillkommer det nischer eller liknande drar det såklart iväg.
 
  • Gilla
insubrf
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan tyvärr inte dra några generella slutsatser utifrån ett enskilt fall.

Den totala kostnaden är iaf i den härad vi räknar med professionellt. Dock har man i nuläget kraftigt stigande kostnader och lägre leveranssäkerhet vilket kan ge anledning till att avrunda ett par snäpp uppåt.
Kan ju då tillägga att det var den firmans standardtid. Det brukar sägas att när firmor lovar att renovera badrum på kortare tid än 4 veckor så är det risk för dåligt jobb.

Nu har vi just låtit renovera ett badrum igen som är ändå mindre (2,5 x 1,6 m) och det tog 4 veckor och 1 dag, varav det flera dagar har varit två personer på plats. Dock betong/lättbetong i golv och väggar så inte riktigt jämförbart.
 
helt sjuka priser har ju fåt ett pris på 3000 euro här för jobbet 1000 euro mattrial
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Är du sugen på att byta ut badrummet? Här går vi igenom alla de utgifter du behöver ta med i beräkningen och visar ett exempel på vad det kan kosta att renovera ett badrum på delad entreprenad.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att renovera badrummet?
Delad entreprenad är en upphandlingsform, den andra formen heter generalentreprenad och inte totalentreprenad. Totalentreprenad gäller själva utförandet och innebär att entreprenören har projekteringsansvaret.
 
  • Gilla
Vennberg
  • Laddar…
Jag har precis gått ut och frågat på att bygga upp vårt badrum på 10 kvm, som idag består av reglade väggar och golv samt gles i tak. El är framdraget till dosa och avloppstam finns i direkt anslutning till badrummet.

De offertsvar (4 st) vi fått inkl. ROT går mellan 186 000 och 280 000 inkl. material på ca 50 000, men exklusive kakel, klinkers och inredning. Då är det ett påslag för att vi kommer använda oss av plattor 60x60 och 30x60.

:surprised: Tyvärr ligger dessa offerter långt ifrån de 80 tusen (exklusive ROT) + 55 tusen i material. Jag önskar att de företag, i Stockholm, som offererat har tänkt fel, om inte så skulle jag gärna få kontaktuppgifterna på de hantverkare som används i artikeln. ;)

När jag fick den första offerten tänkte jag "ja, ja... jag har läst en artikel på byggahus.se som visar på helt andra siffror, så jag behöver inte sätta kaffet i halsen". Men som sagt var, sedan har den ena offerten efter den andra tagit det till nya höjder.

Är det någon av er som har nyligen begärt in offerter som åtminstone närmar sig artikelns kostnader?
 
U
Alltså hela artikeln är ju rätt dålig. De försöker svara på hur långt ett snöre är.

Dessutom missade de kostanden för målaren, eller ska de ha o målat tak, fönster och foder mm.?
Sen känns snickarnas post är grovt underskattad, både i material och timmar.

Vårt badrum gick på 160’ för liknande storlek och då är material ca 130’ och sen har vi lagt ner allt arbete själva förutom flytspackel/tätskickt/plattsättning. Utöver pengarna har vi lagt ned säkert 150-200h själva.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
O Odo skrev:
Är det någon av er som har nyligen begärt in offerter som åtminstone närmar sig artikelns kostnader?
Självklart inte. Kalkylerna du har fått in speglar verkligheten skulle jag säga.

Om de sedan är rimliga eller ej är en annan diskussion…
 
  • Gilla
Odo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.