R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
 
Nu har jag inte läst precis varenda inlägg, men varför kollar ni så jäkla långsiktigt?
I SE4 är det högst lönsamt per månad, främst med batteribank. Elkostnad > lånekostnad om elen inte landar på <30-50 öre i snitt.
Jag räknade hem en återbetalningstid på 12 år, med en investering om 230'. Men med i snitt en trevlig månadskostnad.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En fråga dock. Du säger 16 och 32% de senaste två åren. Hur har det sett ut historiskt? Om man antar att ovanstående 17 års avbetalningstid är rimlig så betyder det i runda slängar 4% avkastning per år i snitt. Efter 30 år har man således lite mer än tredubblat sin investering (324%).

Lägger vi till två bra år (16 och 32%) hjälper det till och resulterar i mer än fyrdubbling (459%). Men man behöver några år till för att komma upp i samma snittavkastning (7%), 3-4 år till med avkastning i 15-30% klassen.

Så, frågan är hur det sett ut historiskt med avkastningen på solcellsanläggningar. Är det minimum 4% och ett antal år i stil med 15-30% eller är det i snitt 4%, så att minimum snarare är 2% plus de goda åren med elkris? Ännu mer intressant är hur man tänker sig att det ser ut framöver, men det är ju rena gissningar... Kommer energieffektiviseringar, utbyggnad av produktion, slut på ryssens framfart osv leda till enormt billig el eller kommer ökad förbrukning leda till samma eller stigande priser?
Det blir alltid utmanande när man skall säga ”historiskt” när det varje gång en svart svan uppstår är ny historia som skrivs.

vi hade aldrig haft en pandemi i modern tid. Samtidigt som vi hade internets snabba informationsspridning och on time delivery med låga lagersaldon i hela världen utan inhemsk produktion av daglig- och sällanköpsvaror.

Vinhade inte heller haft ett land som stod emot Ryssland/sovjet så hårt som Ukraina innan 23/2. Och Ryssland hade under 20 år fått Europa att ställa om till rysk gas istället för kärnkraft…osv.

Det är meningslöst att säga ”historiskt” om en del saker då våra liv inte kan styras över så långa tidsperioder. Inget som säger att ett årligt snitt på 7% på börsen inte kan ändras under många års nedgång för att först ett decennium senare accelerera och då visa sig stämma. Ingen vet om energipriserna kommer öka, minska eller förbli höga. Världen kan inte subventionera energipriserna och då det är privata bolag som levererar är sannolikheten liten att det kommer bli billigare snart. Subventionerna brukar vara en piss i nilen (1000:- till alla bilägare. Även elbilsägare innanför tullarna).

En solcellsanläggning, renovering eller ett boende är inte att likaställa med att investera pengar på börsen. Då måste de pengarna finnas från början utan att ta lån (man får inte låna med aktier som säkerhet till
Samma räntor som ett boende) och inte påverka övrig konsumtion (renovering). En hävstångsinvestering som en renovering ofta innebär kan resultera i att huset blir mer attraktivt än grannhuset och således är slutpriset högre än de investerade 134K.

Viktigt att hålla flera tankar i huvudet samtidigt och inte döma ut en värdehöjande renovering som sparar pengar varje månad för att samma summa investerad efter 30år hade blivit X kronor. Få investerar på det sättet, även om de säger det :)
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
B Broker skrev:
Låna och avbetala solcellerna blir klart lönsamt. Efter 5-8 år är allt betalt och tickar sedan bara vinst. och satsa dina egna pengar på börsen så har du win.win.
Va !? Mina egna pengar? 5-8 år för avbetalning förlåt jag fattar ingenting vad du skriver om.
 
Tänker att du kan slappna av. Det lönar sig från dag ett. Jag gjorde samma sak för sju år sen. Tror tillochmed att jag inte amorterar, men vad betyder ett lån på 120 tkr om tio år? Ingenting. Och elräkningarna är skönt låga. Kör på bara.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Ha!! Exakt samma fråga jag satt med oxå. Hur fasen räknar man för att få en solpanelinstallering att bli lönsam? Jag har bett om offert 2 gånger och så returnerat min kalkyl till dom som levererar. Får alltid svar att jag räknat riktigt.

Panelerna måste blir rejält mer effektiva eller mycket billigare innan jag räknar på detta igen.

Önskar dig oavsett lycka till givetvis.

Mvh Peter
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Vi gav 12' per kW
Ditt pris låter helt fel
 
Jag tycker det är hysteriskt roligt med människor som räknar på börsens genomsnittliga utveckling och räknar på att om man investerat "på börsen" så hade det lönat sig bättre än att sätta upp solceller. Hahahaha! Ja, för ALLA går ju minst lika bra som börsens genomsnitt. Eller hur? Nej, anekdotisk bevisföring är inte giltig. Solceller levererar garanterat den avkastning i form av elektrisk effekt som de är specade med. Variabeln väder är inte så varierande som det är lätt att tro (läs lite historisk meteorologiska data så ser du tydligt att variationerna inte är så stora). Fixa en sådan fond "på börsen" så kan vi alla bli ekonomiskt oberoende ganska snart ;)
Det många missar med att bli självförsörjande med el under 6-8 månader om året är att även nätavgiften, moms, energiskatt, osv försvinner, och det förstår jag är en enormt skön känsla. Både för själen och för plånboken.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Fråga 1 Är verkningsgraden bara ca 80% ?
Fråga 2 Kommer elpriset vara 1,50kr/KWh utan ev höjning i 15år ? (Elpriset för villa 2007 var ca 0,35kr/KWh. Vid liknande utveckling betyder det på ett elpris på ca 6,40kr/KWh 2037).
Din kalkyl verkar halta med att tro på oförändrat elpris i 15år, eller hur ?
 
  • Gilla
Anders D och 1 till
  • Laddar…
Marmar77 Marmar77 skrev:
Va !? Mina egna pengar? 5-8 år för avbetalning förlåt jag fattar ingenting vad du skriver om.
Enkelt räknat. Du köper solceller för 150.000 kr vilka du lånar på huset till 3% ränta och amorterar av på 7,5 år. Ger dig en genomsnittlig kostnad på ränta 2.250 kr/år (räknas på halva beloppet för det sjunker ju) samt amortering på 20.000 kr = 22.250 kr/år (-30% på skatten på räntan också) Solcellerna ger 10.000 kwh x 3 kr per år = 30.000 kr i inbesparad elkostnad så du har varje år 7.750 kr över och har betalt dina solceller på 7,5 år utan att ha satsat en enda krona själv.

Tanken med börsen var ju att om du satsar lika mycket egna pengar på börsen istället för solceller så ger de en bättre avkastning i snitt men med risk att det även kan sjunka men på sikt har ju börsen alltid gått upp.
Så har du egna pengar satsa dom på börsen på lång sikt och köp solceller för lånade pengar så har du båda vinsterna. Win-win.
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Kalkylen kan man också göra på annat sätt.

Tar men solcellslånet på Swedbank med 3,9% ränta så betalar 5226kr i ränta per år på 134k. Minus 30% ränteavdrag blir det (3658kr)

Ger solcellerna 6000kwh och elpriser plus nätavgifterna ligger på 3kr/kWh så generas ström för 18000kr år.

Håller solcellerna i 20 år är kostnaden 134000/20=6700kr år plus ränta.

Med ett pris på 3kr/KWh borde besparingen vara 18000kr - 3658kr-6700 = 7642kr

Tänker jag fel?
 
R Rolle85 skrev:
Absolut, men jag måste ställa det i relation till anläggningens livslängd, reparationer, och andra investeringar som ger bättre besparing. I detta fall blir de tydligt att solceller med ett väldigt högt inköpspris inte bär sig i relation till andra klimatnyttiga alternativ.
Krasst får ni som skaffar solpaneler betala ett högt pris för en regering som lägger ner kärnkraften, ni får betala priset för detta med solpaneler som inte lönar sig.
Nu har du väll en regering som ska bygga ut kärnkraften
Att jämföra investeringen i solenergi mot att köpa en bättre klyv för att elda ved från egen skog kommer aldrig att visa sej lönsam om du inte för in kostnad för bortfallen produktion av skogsmarken och kostnad för ditt arbete, argument som att "det växer bara skitved där"eller "jag tycker om att vara ute i skogen och jobba" håller inte.
 
  • Haha
DataJonny
  • Laddar…
Alew Alew skrev:
Kalkylen kan man också göra på annat sätt.

Tar men solcellslånet på Swedbank med 3,9% ränta så betalar 5226kr i ränta per år på 134k. Minus 30% ränteavdrag blir det (3658kr)

Ger solcellerna 6000kwh och elpriser plus nätavgifterna ligger på 3kr/kWh så generas ström för 18000kr år.

Håller solcellerna i 20 år är kostnaden 134000/20=6700kr år plus ränta.

Med ett pris på 3kr/KWh borde besparingen vara 18000kr - 3658kr-6700 = 7642kr

Tänker jag fel?
Ja du räknar fel för räntan sjunker ju vart efter du amorterar lånet så du skall räkna räntan på snittet dvs. halva lånebeloppet.
Sedan skall du aldrig köpa solceller för denna svindyra offert.
 
sunnis
R Rolle85 skrev:
Jag ville verkligen att detta skulle vara ett bra alternativ men jag är rädd att jag kommer gå back med denna investering då besparingen är så liten. Och sätter jag in 134k i en lugn fond så verkar det generera mer pengar tillbaka än detta.
Trist…
Solceller ger direktavkastning, sätt av istället det du sparar varje månad med en solcellsanläggning i en fond.

Solceller påverkar sannolikt värdet på bostaden. Ser man balansräkningen så har du bara flyttat kapitalet från ett bankkonto till bostaden, pengarna försvinner inte som en kostnad. Fråga din lokala mäklare vad han/hon tror.

Elbil och solceller är även en bra mix, en anläggning som producerar 6000 kWh per år räcker till ca 3000 mil transport, omräknat till dagens dieselpris med en snål dieselbil så kostar 3000 mil ca 50 000kr.

Långa loppet är solceller sannolikt en bra investering, rent generellt har det alltid varit bra att investera i sin bostad så den håller sig konkurrenskraftig och relevant. Men skulle prioritera en bra VP före solceller dock.
 
  • Gilla
CrazyAnt4 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sunt förnuft och känsla. Och likt börsen är det en kalkylerad risk, om än mindre. Börsen kan gå med minus under perioder, som vi tydligt ser i år. Det kan solcellerna inte göra.
Med solcellerna börjar man med att låsa in sig på minus vad anläggningen kostat. Med värdepapper börjar man i princip på +-0 eftersom du kan plocka ut pengarna närsomhelst.
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.