Ang. Berlingo; Hur är 1.6VTi motorn jämfört med nyare 1.2 Puretec (trepipen)? Skulle nämligen kunna gå upp några tusenlappar och få en sådan, men då behöver ju trepipen ge lite mervärde. Antar att man får lite mer vrid i och med turbon?
 
Patrik440
Klassisk bensindriven bil parkerad utomhus med texten "Spara el, kör bensinbil!" överlagrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 12 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
[bild]
Ansvarsfullt, sparar du varje dag eller bara som hobby då vädret är lämpligt?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
F fribygg skrev:
Ansvarsfullt, sparar du varje dag eller bara som hobby då vädret är lämpligt?

Idag sparar jag även bensin då jag åker en av mina dieselfordon till jobbet.

Annars så spelar inte vädret så stor roll men jag brukar hålla mig till sommarhalvåret när det gäller körning med min Chrysler.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Idag sparar jag även bensin då jag åker en av mina dieselfordon till jobbet.

Annars så spelar inte vädret så stor roll men jag brukar hålla mig till sommarhalvåret när det gäller körning med min Chrysler.
Har du någon extramätare för temp och oljetryck i Chryslern , du har väl "hot" lampa
i din också.
 
galento
galento galento skrev:
Har du någon extramätare för temp och oljetryck i Chryslern , du har väl "hot" lampa
i din också.
Ps , såg på en bild att du inte hade det.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Bytt en handbromsvajer i kväll.
Texten på påsen var lite kul.
Jag fick slipa av nippeln då den blivit tjock på mitten när de pressat den, så den gick inte i.
Vajern är för kort, och jag fick borra upp hålen i båda fästena som var 6 mm isf 8.
Logotyp för LPR Brakes på en plastpåse med texten "CONTROL CABLES".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på påse med texten "COMPANY WITH QUALITY MANAGEMENT SYSTEM CERTIFIED BY DNV UNI EN ISO 9001:2008 TS 16949:2009".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad handbromsvajer med modifierad nippel och uppborrade fästen i fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Kom bara o tänka på en sak när det här på forumet dök upp ännu en fråga om släpvagnsvikter.
Jag körde lite banracing med en BMW E30, bilen var lättad på allt onödigt och vägde 1101 kg med kvarts tank/20 liter och mig i. Det jag körde var för gatbilar, så den var registrerad och besiktad för att köras på väg.
Men i papperna stod det att den vägde 1360.
Dragbilen, släpet och BMWn utan mig i var lagligt, men inte 1360 (bilen fick dra 1.900, släpet vägde 800)
Så jag plockade alltid bort nummerplåtarna på bilen när den var på släpet, då kunde ju inte polisen slå på bilen och se dess vikt.
Givetvis blev jag ändå stoppad en gång, och fick frågan vad bilen vägde. Ca 1040 sa jag, beror på hur mycket bensin det är i.
"Vad skulle du säja om vi beordrade vägning av ekipaget" Det går bra om det går fort, jag har 5 timmars resväg hem och klockan är 6 på kvällen.
Polisen gick till bilen, återkom efter en minut, återlämnade kortet och önskade en trevlig resa.
 
  • Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Eftersom vår nuvarande Mazda såldes inom 2 dagar på blocket så var vi idag och hämtade en Berlingo;
Brun Citroën Berlingo parkerad på grus med hus och grönområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev en 2017 med 1.2 Puretech-motorn. Sist årsmodellen av "gamla" modellen (då brukar ev. barnsjukdomar/typfel m.m. vara ordnade).

Måste säga att jag är imponerad av trepipen. Motorn är ju för bövelen bara lite större än den jag har i bågen, och här drar den runt 1,5 ton skåpbil utan att knota. Snål också. Blev både småvägar, stadskörning och motorväg och efter 22 mil stannade datorn på 0,61l/mil. Det är ju dieselsiffror och då är ju bensinen 6 spänn billigare.

Kan bli bra detta.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fördelen med Ford, de har uppvärmd framruta som standard på vissa modeller...
Och på bakrutan…

…så man slipper frysa om fingrarna när man puttar på.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
hobbs och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
n på 0,61l/mil. Det är ju dieselsiffror och då är ju bensinen 6 spänn billigare.
Nja, inte riktigt diesel siffror, hustruns 2014 Berlingo Multispace 1,6HDI med den konstiga elektroniska växellådan drar 0,54l/m efter drygt 20" mil. Tyvärr är dock dieseln vedervärdigt dyr!
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
L lat skrev:
Nja, inte riktigt diesel siffror, hustruns 2014 Berlingo Multispace 1,6HDI med den konstiga elektroniska växellådan drar 0,54l/m efter drygt 20" mil. Tyvärr är dock dieseln vedervärdigt dyr!
Ja inte riktigt men bra nära. Och som du skriver, med dagens dieselpriser så är det en klar "win" ändå.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
richardtenggren
L lat skrev:
Nja, inte riktigt diesel siffror, hustruns 2014 Berlingo Multispace 1,6HDI med den konstiga elektroniska växellådan drar 0,54l/m efter drygt 20" mil. Tyvärr är dock dieseln vedervärdigt dyr!
Fördelen är väl att man slipper bulan i pannan(huvudet i ratten) som man lätt får av växlingen med dessa lådor? ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fördelen är väl att man slipper bulan i pannan(huvudet i ratten) som man lätt får av växlingen med dessa låd
Inga problem om man bara hanterar gasen rätt.
Däremot är det inte till för körning på Essingeleden!
 
Är det den där lådan som väntar en stund innan den växlar, så farten sjunker 5 km/h mellan växlarna ??
Dottern hade en sån i deras 508sw, otäck låda som man fick nackspärr av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.