D Daniel 109 skrev:
Inte i syfte att hindra tillträde.
Nä, men för att stänga ute eller inne vilt kan man mycket väl ha viltstängsel.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Inne vetekatten, och ute måste du nog ha en bra anledning till.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Bara för att inflika. Jag hade blivit jätteglad om någon granne byggde något på min tomt. Vad skulle vara de negativa i de
Driver du?
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inne vetekatten, och ute måste du nog ha en bra anledning till.
Att man vill stänga inne sitt vilt, eller stänga ute är fullgoda anledningar, man kan lämpligen göra passage för människor var 100meter eller där det finns stig eller väg.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Fan vad schysst. Grannen har byggt ett gratis växthus till dig. Fasen vad snällt.
Precis min tanke!

Jag tycker TS ska börja bruka växthuset. Sätt egna grönsaker. Spendera mycket tid med att sköta om alla dina odlingar. Förstör allt grannen sår i växthuset.
Du får som sagt inte göra åverkan på själva växthuset. Men behandla växthuset precis som om det vore ditt.
Då har du flyttat problemet och "magknipen" till grannen istället. Han kan ju inte anmäla dig för något, och han kan inte göra något som du förlorar på.
 
  • Gilla
oliva och 11 till
  • Laddar…
H
Fyll upp växthuset med lite bra å ha saker som ett extra föråd som du har fått på din mark.
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om vi antar att grannens tomtgräns mot TS mark där växthuset står är inom grannens hemfridszon så får man väl sätta staket i den gränsen?
Grannen får, men inte TS. Det är en av poängerna med att skillnaden mellan tomt och fastighet är viktig att poängtera. Det kan finnas andra skäl för TS att stängsla än att markera hemfridszon, men grannens hemfridszon ger inte i sig TS rätt att sätta upp staket.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
vet du om kronofogden kommer ut på plats och tittar också?
Normalt sett skulle jag säga nej. Det är (i synnerhet vid särskild handräckning) din uppgift som sökande att komma med bevisning om intrånget.

Finns det exempelvis gränspinnar som du kan spänna upp ett snöre mellan och med foton visa att bygget är på din sida är det klokt att göra. Fysiska bevis är bra helt enkelt, kanske kommer du som kan sakläget lite bättre på flera goda exempel.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
EGG01
Jag funderar på det med 4,5m.

Nu har grannen byggt en byggnad under 15m2 helt på er fastighet. Om jag har förstått rätt är byggnaden mindre än 4,5m från fastighetsgränsen, dvs. hans fastighetsgräns, vem då ska ge grannmedgivande? Ja, han själv! Är han så slug som han har det som plan när byggnadsinspektören börjar sin utredning? ”Visst finns grannmedgivande, varsågod”.

Moment 22?
 
  • Haha
  • Gilla
Simno och 2 till
  • Laddar…
EGG01 EGG01 skrev:
Jag funderar på det med 4,5m.

Nu har grannen byggt en byggnad under 15m2 helt på er fastighet. Om jag har förstått rätt är byggnaden mindre än 4,5m från fastighetsgränsen, dvs. hans fastighetsgräns, vem då ska ge grannmedgivande? Ja, han själv! Är han så slug som han har det som plan när byggnadsinspektören börjar sin utredning? ”Visst finns grannmedgivande, varsågod”.

Moment 22?
Tror du på riktigt att det funkar så?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Din egendom är din egendom. Du äger den biten och ingen jävla granne ska anektera det som är ditt. Bästa vore att ta dit en grävmaskin och bara gräva av hela växthuset på den delen som tillhör dig och tippa över det på resterande del av växthuset. Det finns inget som gör mig så förbannad på folk som när de tar sig friheter. Bästa vore om du prickar in grävandet med att grannen befinner sig i växthuset, så kan du passa på att begrava skithögen en gång för alla.
 
  • Gilla
  • Haha
Villaväg och 17 till
  • Laddar…
Nu stod ju hela växthuset på TS fastighet. Men det ger ändå inte TS rätt att förstöra det. Om man gör det så ska man vara beredd på att betala för den förstörda egendomen, även om den är där olovligen.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
EGG01
Lulaua Lulaua skrev:
Tror du på riktigt att det funkar så?
Ingen aning Lulaua, hoppas verkligen TS får hjälp av byggnadsnämnden. Situationen verkar helt absurt!
 
D Daniel 109 skrev:
Nu stod ju hela växthuset på TS fastighet. Men det ger ändå inte TS rätt att förstöra det. Om man gör det så ska man vara beredd på att betala för den förstörda egendomen, även om den är där olovligen.
Den smällen tog jag direkt om det handlade om min heder. Typ 12 papp? Inga problem med det. Bara för att få se grannen stå där som en skrämd hare. Han är välkommen att höra av sig.
 
  • Gilla
Cykelola och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.