Ulltand Ulltand skrev:
Apropå "värme på rätt ställe" är det inte självklart att en het yta (element) under ett fönster är bättre än många mindre varma ytor utspridda i rummet.

Elementet förhindrar visserligen kallras bättre om man har fönster med lite sämre u-värde men temperaturgradienten i rummet blir större.
Hur ser du på föreställningarna om tex glödlampor där man ofta ser att det anses vara till nytta 1:1? Jag har fått uppfattningen att du mäter i lokaler osv därför intressant att höra vad du anser.

Rimligt som jag ser det är att i stort inte se små okontrollerade förlustkällor som nyttiga. Särskilt inte om man ser till att verkan som är liten dessutom väldigt lokal och ofta malplacerad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hur ser du på föreställningarna om tex glödlampor där man ofta ser att det anses vara till nytta 1:1? Jag har fått uppfattningen att du mäter i lokaler osv därför intressant att höra vad du anser.

Rimligt som jag ser det är att i stort inte se små okontrollerade förlustkällor som nyttiga. Särskilt inte om man ser till att verkan som är liten dessutom väldigt lokal och ofta malplacerad.
De är nog inte så malplacerade som många tycks tro. En inte oväsentlig del av värmen avges i form av strålning som ger stor spridning.

Många små är ingen skillnad mot en större förutom att det ger en jämnare temperatur i rummet.

Tänk ett mycket stort rum men en värmekälla alternativt 10 st mindre slumpvist utplacerade. Med fler värmekällor behöver du inte en så stor övertemperstur för att hålla tex 20 C som kallast och då spara man energi.
 
  • Gilla
Mellansvedis och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
De är nog inte så malplacerade som många tycks tro. En inte oväsentlig del av värmen avges i form av strålning som ger stor spridning.

Många små är ingen skillnad mot en större förutom att det ger en jämnare temperatur i rummet.

Tänk ett mycket stort rum men en värmekälla alternativt 10 st mindre slumpvist utplacerade. Med fler värmekällor behöver du inte en så stor övertemperstur för att hålla tex 20 C som kallast och då spara man energi.
Om du inte redan gjort det föreslår jag att du noga mäter effekten på ordinarie värmekälla dvs den reglerade och sen inför diverse små som spiller. Du kan välja sånt som ligger i häradet 10-tals W till upp mot 100 W.

Har du tillräckligt bra upoställning och möjlighet att mäta noga ser du vad jag menar. Förr brukade jag vara med i många övningar i en stor förvaltning i dåtida landsting alltså numera regioner där sparade vi inte på krutet både mättekniskt och i hur personal upplevde innemiljö/ klimat. Från de erfarenheterna är jag ganska trygg i hur detta fungerar både tekniskt och psykologiskt/upplevt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du inte redan gjort det föreslår jag att du noga mäter effekten på ordinarie värmekälla dvs den reglerade och sen inför diverse små som spiller. Du kan välja sånt som ligger i häradet 10-tals W till upp mot 100 W.

Har du tillräckligt bra upoställning och möjlighet att mäta noga ser du vad jag menar. Förr brukade jag vara med i många övningar i en stor förvaltning i dåtida landsting alltså numera regioner där sparade vi inte på krutet både mättekniskt och i hur personal upplevde innemiljö/ klimat. Från de erfarenheterna är jag ganska trygg i hur detta fungerar både tekniskt och psykologiskt/upplevt.
Du tänker lite fel. När man dimensionerar ett värmesystem för att få säg 20 C inne så gör man det egentligen mot (iaf tidigare med glödlampr etc) 17 C. Detta för att alla andra små värmekällor och personer ger tillskottsvärme så att resultatet blir 20 C

Det är bara så det fungerar och den riktade operativa temperaturen i rummet blir mer fördelaktig med många små värmekällor jämfört med enstaka större.

Tänk en kvadratcentimeter av golvet med golvvärme. Kanske bara någon enstaka watt där men golvvärme blir inte sämre för det.

Det finns även system med vattenburen takvärme. Den bygger på att värmen strålar ut i rummet mot golvet. Det fungerar också.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker lite fel. När man dimensionerar ett värmesystem för att få säg 20 C inne så gör man det egentligen mot (iaf tidigare med glödlampr etc) 17 C. Detta för att alla andra små värmekällor och personer ger tillskottsvärme så att resultatet blir 20 C

Det är bara så det fungerar och den riktade operativa temperaturen i rummet blir mer fördelaktig med många små värmekällor jämfört med enstaka större.

Tänk en kvadratcentimeter av golvet med golvvärme. Kanske bara någon enstaka watt där men golvvärme blir inte sämre för det.

Det finns även system med vattenburen takvärme. Den bygger på att värmen strålar ut i rummet mot golvet. Det fungerar också.
nja takvärme kanske fungerar för medeltemperatur i rummet. Men det blir svinkallt om fötterna under bord. Så rent praktiskt för bostäder är takvärme en dålig ide
 
M MrDizzy skrev:
nja takvärme kanske fungerar för medeltemperatur i rummet. Men det blir svinkallt om fötterna under bord. Så rent praktiskt för bostäder är takvärme en dålig ide

Då borde det bli lika kallt under bordet med radiatorvärme som inte heller strålar ut värme under bordet.

En problemställning jag aldrig råkat ut för.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Då borde det bli lika kallt under bordet med radiatorvärme som inte heller strålar ut värme under bordet.

En problemställning jag aldrig råkat ut för.
Håller med. Borde bli.
Jag vet bara att i det enda rum jag suttit i med takvärme kändes det kallt om fötterna under bordet men inte annars. Och att alla upplevde det lika dant.
 
Magnus E K
Har nämnt det i någon tråd tidigare men på min källartoa bytte jag till LED, men upplevde en klar försämring att ingen värme kom ovanifrån (lågt i tak dessutom) så bytte illa kvickt tillbaka till glödlampan (och senare halogen när glödlampan gick sönder). Även på sommaren är det ofta bara 15 grader där så skönt med lite tillfällig strålningsvärme även om termometern inte synligt påverkas.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Sätt en glödlampa (inget led-trams utan en vanlig 60-wattare) i handen på de oförstående och tänd den sedan.

När de hållt i lampan en stund kommer de förstå att den elektriska energin lampan förbrukar övergår till värme

Du kan ju även visa tråden där de kommer känna sig ganska förnedrade av alla "obegåvade praktiker" som uppenbarligen är smartare
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
TS får väl försöka förklara att precis alla elektriska apparater är hundraprocentigt effektiva element. Det enda som skiljer dem åt är utseendet, och prislappen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
sunqan och 6 till
  • Laddar…
Klipp från en rapport om hushållsel från Lunds universitet.
 
  • Omslag till forskningsrapport om hushållsel med titeln "Energieffektivisering i vardagen" från Lunds universitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en diagram från rapport om livscykeln av hushållsprodukter med textunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
TS får väl försöka förklara att precis alla elektriska apparater är hundraprocentigt effektiva element. Det enda som skiljer dem åt är utseendet, och prislappen.
Glöm inte bullernivån. När jag bodde i hyresrätt och hade en sur granne var det inte så populärt att värma genom att höja volymen på stereon.
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
GK100 GK100 skrev:
Hur ser du på föreställningarna om tex glödlampor där man ofta ser att det anses vara till nytta 1:1? Jag har fått uppfattningen att du mäter i lokaler osv därför intressant att höra vad du anser.

Rimligt som jag ser det är att i stort inte se små okontrollerade förlustkällor som nyttiga. Särskilt inte om man ser till att verkan som är liten dessutom väldigt lokal och ofta malplacerad.
Placeringen av t ex en glödlampa har ingen betydelse därför att det redan är en luftcirkulation i bostaden där luften stiger upp från elementena, når taket och sjunker ner till elementena igen. (I verkligheten med div avstickare.) I den cirkulationen dras värmen från glödlampan med vare sig den vill eller inte. Alltså kommer glödlampans värme till lika stor nytta som elementenas.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hur ser du på föreställningarna om tex glödlampor där man ofta ser att det anses vara till nytta 1:1? Jag har fått uppfattningen att du mäter i lokaler osv därför intressant att höra vad du anser.
Om jag har glödlampa i läslampan vid sängen värmer den gott när jag sitter och läser, elementet är ju långt bort. Så visst kan en välplacerad glödlampa värma på ett bättre ställe än elementet. Rent av så att jag slipper sätta på elementet om jag tänder lampan, det är ju bara lokal värme på axlarna som behövs, resten av kroppen har ju täcke. Därmed kan välplacerade glödlampor som bara tänds när man är frusen och vill läsa en energibesparande åtgärd, då de är på 40-60 watt och bara går vid behov istället för flera hundra watt som värmer upp mycket större volym än som behövs.

Har dock inga glödlampor, det var ett exempel.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
I teorin har du väl rätt, men i praktiken avger dina elektriska komponenter så lite värme att det inte har någon som helst påverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.