Nu har jag inhandlat vitt/beige sjösten/tumlad marmor till väggarna i gästtoaletten som är ca 3,5 m2 stort.
Behöver lite smakråd och synpunkter ! Sjösten tycks vara helt ute för närvarande så jag har sett väldigt lite bilder på hur det kan bli.

Frågor:
Är det snyggt med sjösten på hela väggarna eller skall man lämna en bit högst upp för att det inte skall bli
"för mycket" ?
Jag funderar på röd sjösten på golvet, blir det för mycket sjösten ? Förslag på annat ?
Vi har även lite sjöstensmosaik 5 x 5 cm, någon som har tips om hur det kunde bli snyggt ?

Stilen i övrigt i huset blir åt klassisk-sekelskifteshållet.
 
Är sjöstenen 10x10? På golvet kanske en "fris"/ram som omgärdar schackrutigt på diagonalen kan kännas klassiskt. Kan bli för plottrigt om färgerna är för skarpa.

På väggen skulle jag överväga att halvkakla ca 140 cm upp och avsluta med en board; sätta sista eller näst sista skiftet diagonalt/romber.

Eller överväga att lämna tillbaka sjöstenen (för väggen) och i stället sätta en bröstpanel i pärlspont med en krönlist.
 
Hm... skall jag tolka det som att det blir snyggare om man inte sätter sjöstenen ända upp till tak ... ?
Stenen är alltså ljus vitbeige, 10x10. Vi har även dusch i toan så pärlspont går ju åtminstone inte i hela utrymmet.
Men alternativet sjösten upp till 140 cm låter bra, målar man ovanför ... ?
 
Aha! Jag uppfattade inte att det även var ett duschutrymme. Nej såklart ingen pärlspont!

Generellt kan det bli lite för mycket med plattor och i synnerhet sjösten upp till tak i ett litet utrymme. En idé skulle kunna vara att då upp med sjöstenen (nästan) upp till tak endast i duschörnan och runt 120-140 i övriga delen av rummet., och måla ovanför.

Har du nån bild på utrymmet?
 
Ett förtydligande; tanken med en bård med diagonalt satta plattor var att sätta sådana i anna färg...samma som används till golvet. Kanterna på dom trekantiga bitarna kan rundas för hand med vanligt slippapper.
 
Smidifix: Snyggt, men det är just så där som jag inte vill ha, därför jag tror att vi kommer att tröttna ... ;-)

Finns det ingen som har VIT sjösten på väggarna utan en massa bårder ?
Vad tror ni om rutigt (inte på snedden) i vit och röd sjösten på golvet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.