sunnis
Tomture61 Tomture61 skrev:
600 kg täljstenskamin är ju leksaker i jämförelse med en täljstensugn .
Har betongplatta på 150 mm , tror inte den tål 2-2,5 ton eldstad .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Var platsar denna då ? Den är vell snygg , eller .
[bild]
En sådan har jag hemma med extra sten + fläkt, det är väl i princip den tyngsta fristående kaminen på marknaden man kan köpa? Ska man ha tyngre så är det täljstensugn eller liknade.
 
Tomture61
sunnis sunnis skrev:
En sådan har jag hemma med extra sten + fläkt, det är väl i princip den tyngsta fristående kaminen på marknaden man kan köpa? Ska man ha tyngre så är det täljstensugn eller liknade.
Ingen fläkt i min men värmemagasin .
Bra eftervärme på kaminen (y)
 
F fribygg skrev:
Får man gissa på att du först gjorde en 10km enkelresa med fosildriven bil innan du kom till "tippen"?
I bland är det inte nån vinst i att försöka vara duktig och följa reglerna...
Nästan rätt, det gjordes i samband med andra ärenden men omvägen förbi tippen är nog ca 10 km. Jag hade lite spillolja och annat jox som hamnade på rätt ställe i alla fall.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Läste ett inlägg på FB där en herre informerar (med bild) att det ska eldas med OSB .

Inget miljöbrott. Finns villaägare som eldar möblemang och snickerier efter renovering.

Exempel 1: köksrenoverande jeppe sparar allt i trä och ska elda som fan i vinter.

Exempel 2: filantrop som i alla år skänkt barnkläder och övriga textilier till second hand, använder nu tyger till att starta brasan.

Är detta ett sätt att spara in på ved-utgifterna i vinter? Att använda målade köksluckor, parkettgolv, köksstolar i trä etc…?
 
Tomture61
M Matyaz skrev:
Inget miljöbrott. Finns villaägare som eldar möblemang och snickerier efter renovering.

Exempel 1: köksrenoverande jeppe sparar allt i trä och ska elda som fan i vinter.

Exempel 2: filantrop som i alla år skänkt barnkläder och övriga textilier till second hand, använder nu tyger till att starta brasan.

Är detta ett sätt att spara in på ved-utgifterna i vinter? Att använda målade köksluckor, parkettgolv, köksstolar i trä etc…?
Knepigt du , vart jag än Googlar så är det ett miljöbrott att elda i sin eldstad hemma med allt annat än ved (man måste kanske tända med ngt lämplig också)
Har du en bra sidhänvisning på motsatsen?
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Tomture61
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
Håller med svensk el är t 90% fossilfri
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Här är motsatsen du [länk]

[länk]

[länk]


Vill du ha fler sidor , tog den första jag hittade ;)
Kan hålla på ett tag till .......
Hej. Du är en sådan Google-boy som inte är källkritisk. Jag inhämtar min information från statliga myndigheter som ansvarar för berörda regelverk, i detta fall Naturvårdsverket.

Du har fel. Jag har rätt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå kakelugnar. Jag vet vad som sägs om hur man ska elda... men.
När jag eldar, vilket tidigare inte varit så ofta, men det kommer att ändra sig i år, så gör jag så här:
- Eldar som kombination av myseldning och värmetillförsel (i vinter lär det bli som värmetillförsel)
- Lägger in ett fullt lass ved i kakelugnen, tänder på och lämnar luckan öppen
- När det närmar sig nedbrunnet lägger jag på ett nytt lass, hela tiden med öppen lucka
- Upprepar det hela tills jag/vi fått nog eller kakelugnen blivit så het att man inte kan hålla handen på den
- När det sista inte har lågor drar jag igen spjället halvvägs
- När glöden är utbrunnen stänger jag spjället

Jag har luckan öppen dels för att jag gillar att se elden, men också för den enorma strålningsvärmen elden ger ifrån sig, upplever det som betydligt mer än själva kakelugnskroppen ger ifrån sig. Dvs till den är het, då är det skillnad.
Kakelugn får aldrig eldas för hårt vid start , den ska värmas sakta upp tills den är varm Allting rör sig när det blir varmt, speciellt en murad värmekälla kan spricka och bli otät. Säg nu inte att det här har jag gjort länge och inget har hänt. Har du rökbombat skorstenen ? kan finnas små sprickor.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
M Matyaz skrev:
Hej. Du är en sådan Google-boy som inte är källkritisk. Jag inhämtar min information från statliga myndigheter som ansvarar för berörda regelverk, i detta fall Naturvårdsverket.

Du har fel. Jag har rätt.
Tror det är dax för dig att lägga ned nu .
Tidningsartikeln var säker förfalskad ;)
Troligtvis även Polisens hemsida :D
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
J
A Argastesnickaren skrev:
Om ingen köper nya bilar blir det heller inga begagnade till salu.
Det är väl lysande att till exempel säljare som kör långt köper ett alternativ som är så lite skadligt som möjligt för miljön och vi andra som inte kör så långt kan ta över dom bilarna som skitar ner lite mer men blir ett bra val ändå pga en liten körsträcka.
Det lär ju ta ett tag eftersom det finns 1,3 milj avställda bilar ‍♀️ så om fler körde bilen längre och köpte begagnade så skulle vi säkert kunna stå oss rätt länge på de bilar som redan finns.. det finns ca 5 milj personbilar i Sverige. Drygt 5 miljoner människor i Sverige är mellan 20-64 år. Ca 70% av dessa har körkort. Ser du vart det leder än? Vi har för mkt bilar redan….
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Snailman
F fribygg skrev:
Det är väl ovanligt att vi importerar el från Polen? Om vi nu gör det lär den vara tillverkad med fossilt kol och vara väsentligt skitigare än vår svenska elmix.

I braskaminer och andra lokaleldstäder har vi svenskar förmånen att företrädesvis kunna elda koldioxidneutral lokalodlad ved även om en och annan behandlad bräda eller listbit säkert slinker med ibland medan polackerna stundtals kanske behöver ta till rester från fosilgas tillverkningen och elda koks.
Rysk fossilgas ska vi inte använda mer såvitt jag vet.
Nä det är säkert jättebra för miljön att vi inte eldar rysk gas längre i Europa, Aftonbladet verkar skriva vad Ryssarna gör med den i stället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MLxm60/satellitbild-avslojar-gigantiska-ryska-gassloseriet

Så man har väl återgått till den gamla metoden där man inte tar tillvara på gasen utan att man eldar upp den direkt vid borrhålet utan att ta energin tillvara.

Men jag är faktiskt så dum att jag inte fattar hur detta kan vara bättre för miljön och klimatet. Man verkar ju annars skriva väldigt mycket om klimatet, men detta är tydligen inget som helst problem med?

Jag får det ju till att ryssarna eldar upp gasen som skulle gått till Europa och i Karlshamn eldar man olja och i Tyskland och Polen eldar man kol för att ersätta gasen, så jag gissar att man nu har fördubblat utsläppen mot tidigare?
 
  • Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan inte påstå att jag är expert på kakelugnar , men låter som du eldar för hårt .
En kakelugn kan spricka sönder vid för stora värmeväxlingar .
Vet du vad det är för årsmodell på kakelugnen (modern eller antik)
Det är en gammal kakelugn. Fast nyuppsatt igen ca 1995 eller så. Vet om det där med sprickrisk. Den har lite sprickor men ingen anmärkning vid brandinspektionen eller vid sotningar.
 
Tomture61
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är en gammal kakelugn. Fast nyuppsatt igen ca 1995 eller så. Vet om det där med sprickrisk. Den har lite sprickor men ingen anmärkning vid brandinspektionen eller vid sotningar.
Tror du får djupdyka efter info om eldning i kakelugn .
Dom är effektiva och dyra , synd att elda sönder den .
Men jag kan ha fel i mina antaganden .
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.