hsd
Maskinerna är bra, bakaxeln kan de upp men det ska gå relativt enkelt att byta -för den händige med resurser ;)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Maskinerna är bra, bakaxeln kan de upp men det ska gå relativt enkelt att byta -för den händige med resurser ;)
Haha, ohändig är jag inte men jag vet inte om jag skulle vilja byta bakaxel hemma på garageuppfarten.

Hur är motorerna? Främst tänker jag mig en bensinare, 1.6l 120hp, eller ev. att jag kan gå upp lite i pris och få "nya" 1.2 Puretech. Dock är de flest diesel (1.6HDi), är denna något att ha? Jag är allergiskt mot virvelspjällstjafsproblem och partikelfilterbyten så om det skulle bli en diesel vill jag veta att dylikt inte är någon bristkonstruktion som strular.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Haha, ohändig är jag inte men jag vet inte om jag skulle vilja byta bakaxel hemma på garageuppfarten.
Sommar och varmt och ingen tidspress kan det vara rätt hygglig terapi för en själ.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
hsd
Det är Peugeot motorer
 
Fotografen Fotografen skrev:
Sommar och varmt och ingen tidspress kan det vara rätt hygglig terapi för en själ.
Ja så är det ju ofta...
Nä höst regn och panik för bilen måste ihop helst igår
 
En 1,6 liters sugmotor har betydligt mindre saker som kan stöka än en 1,2 turbo, om man nu tänker på problemfrihet.
Kompis köpte en av de första med nya 1,2 motorn, vid 1,200 mil fick han återkallelse, de skulle byta felaktiga vev och ramlager, men motorn var redan för skadad, så han fick en ny motor. Han bytte bil strax efter det, så vi vet inte fortsättningen.
 
Vi pratade glidpinnar tidigare, kom på att jag fick göra ett glidpinnsutskjutarhål för litet Dorn på den senaste Avalanchen. Tätade med en stopskruv (gängade hålet först)

Bromsok med för litet glidpinnsutskjutarhål som tätats med en stopskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beretic och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vi pratade glidpinnar tidigare, kom på att jag fick göra ett glidpinnsutskjutarhål för litet Dorn på den senaste Avalanchen. Tätade med en stopskruv (gängade hålet först)

[bild]
Det har jag oxå gjort några gånger efter erfarenheten när en fastrostad pinne gick av.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Det har jag oxå gjort några gånger efter erfarenheten när en fastrostad pinne gick av.
Har hänt för längesen att man gjorde så för att få ut kolven i bromsok också :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
Appropå få ur saker.
Jag skulle ur med kolvarna ur huvudbromscylindern på en Opel rekord -65.
Hade vid den tiden varken förstånd eller tryckluft i den källarlokal jag mekade i.
Inre kolven ville inte ut.
Men acetylen och syrgas fanns. :p:cool:
Bara att tända på!
Kolven for som en kanonkula genom källaren. Alla överlevde och cylindern höll. :sweat::rolleyes:
 
  • Gilla
  • Wow
Nyblivenhusägare123 och 5 till
  • Laddar…
galento
B Bjober skrev:
Appropå få ur saker.
Jag skulle ur med kolvarna ur huvudbromscylindern på en Opel rekord -65.
Hade vid den tiden varken förstånd eller tryckluft i den källarlokal jag mekade i.
Inre kolven ville inte ut.
Men acetylen och syrgas fanns. :p:cool:
Bara att tända på!
Kolven for som en kanonkula genom källaren. Alla överlevde och cylindern höll. :sweat::rolleyes:
Ibland kan det hända grejer man inte räknat med :cool:;)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ibland kan det hända grejer man inte räknat med :cool:;)
Jodå.

Som ung stoppade jag ner blåsmunstycket i ett hål på en förgasare för att blåsa rent. Gjorde två fel där: 1 flotörhuset/skålen satt var kvar och jag hade inte tömt den ;) = Så fort jag började blåsa kom det en stråle bensin rakt upp i ögat, det sved... Har aldrig gjort den tabben igen :geek:
 
  • Haha
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jodå.

Som ung stoppade jag ner blåsmunstycket i ett hål på en förgasare för att blåsa rent. Gjorde två fel där: 1 flotörhuset/skålen satt var kvar och jag hade inte tömt den ;) = Så fort jag började blåsa kom det en stråle bensin rakt upp i ögat, det sved... Har aldrig gjort den tabben igen :geek:
Lossade bränslepumpen på min första insprutningsbil liggandes under bilen med samma resultat. Försökte resa mig i panik och fick ett hål i pannan oxå.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Men hur är Berlingo? Driftsäker? Dyr att reparera? Mycket vanliga fel?
Hustrun har gjort slut på en, inköpt som ny & gjort 36000mil på 6 år, 1.6 HDI Döden blev det vanliga felet, bakaxeln som blev kobent.

Nu inne på sin andra en 2014 1.5 HDI med elektronisk växellåda. Hade 4000 mil på mätaren vid köp, nu runt 19000. Inga speciella fel annat än att man behövde fylla på nån vätska för avgasreningen vid typ 16000 mil.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Lossade bränslepumpen på min första insprutningsbil liggandes under bilen med samma resultat. Försökte resa mig i panik och fick ett hål i pannan oxå.
Ja fasen , på ett jobb kröp jag under en maskin och skulle kolla om en grej hade lossnat och det hade den , hade inga riktiga nycklar med mej men en skiftnyckel haj så tänkte att jag testar dra fast muttern med den. Skiftnyckeln slant av muttern och fullträff i käften. Så det var att beställa tid hos tandläkaren .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.