Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Många bryter mot mobilförbudet har de gått ut med på nyhetssändningarna idag (6 okt -22) men är det inte lika farligt att sitta och pilla på bilens dator? Oavsett om man ägnar blicken åt sin smartphone eller åt bilens dator så släpper man ju vägen med blicken. Och det måste ju vara lika trafikfarligt i båda fallen.

Använder själv inte smartphone och har inte ens en bil med något som skulle kunna kallas för datorskärm.
Självklart om du blir ouppmärksam på vägen. Men det som man behöver göra under färd hanterar jag med röststyrningen.
All värme/kyla i bilen, säger t.ex. "fryser" eller "svettas" så ökar/minskar värmen, fläkt, stol/rattvärme, radio, Spotify, meddelande i mobilen både lyssna och prata in, mm.
 
Jag skulle tro att det är farligare att pilla på bildatorn då man vid mobilanvändning kan hålla mobilen så man ändå har lite koll på omgivningen. Bildatorn är ju där den är så synfältet blir rätt begränsat. Samma sak gäller ju om man manuellt ska ställa in en frekvens på radion t.ex. Min radio missar t.ex. svaga men ändå fullt lyssningsbara kanaler vid autosök och det är en hel del knapptryckningar för manuell inställning..

Sen har vi ju folk som tvärnitar längs vägkanten och ställer sig mer eller mindre olämpligt när mobilen ringer. Skulle nog oftast vara säkrare ifall de tog sitt samtal under färd. Att bara prata i mobilen (utan handsfree) är väl inte mycket värre än att vara inbegripen i en diskussion med andra i bilen.
 
A AndersS skrev:
Självklart om du blir ouppmärksam på vägen. Men det som man behöver göra under färd hanterar jag med röststyrningen.
Problemet är att många inte använder röststyrning. När jag åkt med personer med bildator så har jag aldrig varit med om att någon använt röststyrning utan de håller på och pillar på displayen under färd.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
hsd
L lbgu skrev:
Jag skulle tro att det är farligare att pilla på bildatorn då man vid mobilanvändning kan hålla mobilen så man ändå har lite koll på omgivningen. Bildatorn är ju där den är så synfältet blir rätt begränsat. Samma sak gäller ju om man manuellt ska ställa in en frekvens på radion t.ex. Min radio missar t.ex. svaga men ändå fullt lyssningsbara kanaler vid autosök och det är en hel del knapptryckningar för manuell inställning..

Sen har vi ju folk som tvärnitar längs vägkanten och ställer sig mer eller mindre olämpligt när mobilen ringer. Skulle nog oftast vara säkrare ifall de tog sitt samtal under färd. Att bara prata i mobilen (utan handsfree) är väl inte mycket värre än att vara inbegripen i en diskussion med andra i bilen.
Där kommer biltillverarnas idioti in, lägger en massa funktioner på skärmen, så man måste klicka sig fram genom menyn innan funktioner hittas, det skulle behövas lagkrav på vanliga knappar till de ordinarie bilfunktionerna
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Det kan jag hålla med om. Hade en "MG", inget gemensamt med gamla klassiker, som hyrbil i somras och det krävdes en maskinist för att köra bilfunktionerna, speciellt om man nu ville lyssna på radio också.
Vissen bil, tyvärr, approachen var rätt men inte färdigkonstruerad, dåliga stolar, dåliga användargränssnitt osv.
Verkade visset konstruerad med avseende på rost också.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det kan jag hålla med om. Hade en "MG", inget gemensamt med gamla klassiker, som hyrbil i somras och det krävdes en maskinist för att köra bilfunktionerna, speciellt om man nu ville lyssna på radio också.
Vissen bil, tyvärr, approachen var rätt men inte färdigkonstruerad, dåliga stolar, dåliga användargränssnitt osv.
Verkade visset konstruerad med avseende på rost också.
Är det inte lite underbart att man väljer varumärket MG för att kränga elbilar, när brittiska bilar från den tiden var kända för kassa elsystem.... :crysmile:
 
  • Haha
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte lite underbart att man väljer varumärket MG för att kränga elbilar, när brittiska bilar från den tiden var kända för kassa elsystem.... :crysmile:
Lucas, mannen som uppfann mörkret.
 
L lbgu skrev:
Problemet är att många inte använder röststyrning. När jag åkt med personer med bildator så har jag aldrig varit med om att någon använt röststyrning utan de håller på och pillar på displayen under färd.
Vi är i en övergångsperiod där det tar viss tid att ändra beteende, många har redan tagit till sig funktionerna i hem, mobiler, mm. Sedan behöver det inte vara en generationsfråga utan att tekniken nu blir mera allmänt tillgänglig. Jag kom i kontakt med dem för dryga tjugotalet år sedan när telefonisystem/datorsystem började implementera sådana lösningar.
 
A AndersS skrev:
Vi är i en övergångsperiod där det tar viss tid att ändra beteende, många har redan tagit till sig funktionerna i hem, mobiler, mm. Sedan behöver det inte vara en generationsfråga utan att tekniken nu blir mera allmänt tillgänglig. Jag kom i kontakt med dem för dryga tjugotalet år sedan när telefonisystem/datorsystem började implementera sådana lösningar.

Men det kommer att ta tid om någonsin tills alla använder röststyrning. Kan ju även bli problem med folk som talar andra språk än bilen förstår, har allvarliga talfel, stumma m.m..
Det man kan undra är ju varför det är olagligt att hålla på med mobilen under färd men det är fullt lagligt att manövrera runt i bilens menysystem under färd. Många verkar ju hålla med om att det antagligen är farligare att pyssla med bildatorn än med mobilen under färd Om nu biltillverkarna är så måna om trafiksäkerhet så kan man ju undra varför de gör att vissa funktioner måste kommas åt på krångliga sätt via menyer istället för att ha lätt åtkomliga reglage. Det handlar givetvis om att det blir billigare och det är det som är det viktiga för biltillverkaren, säkerheten kommer senare i prioriteringen..
 
L lbgu skrev:
Kan ju även bli problem med folk som talar andra språk än bilen förstår, har allvarliga talfel, stumma m.m...
Visst kommer det vara så, men...
- Redan idag är röststyrning vanligt för vissa funktionshinder.
- språk är i de flesta system valbart
- många system kan idag lära sig och med mera AI implementerat kan system lära sig att tolka speciella "läten"

Så det kommer att fungera för nästan alla, men kräver tillvänjning.
Och för de som har funktionshinder att inte alls kunna tala eller skapa ljud kommer det andra lösningar.
De som får mest problem är de som inte vill för de blir frustrerade när alternativen försvinner.

Nu är röststyrning inget nytt men det dyker upp i många nya tekniska system..
 
Man kan ha bilen till mycket.
Kom just hem och det är strömavbrott.
Inte ätit nått på hela dagen, så jag tog fram bröd ur frysen, la det i en påse, som i sin tur lags uppe på bilmotorn.
En kvart senare upptinat varmt bröd och kunde bre några mackor
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Man kan ha bilen till mycket.
Kom just hem och det är strömavbrott.
Inte ätit nått på hela dagen, så jag tog fram bröd ur frysen, la det i en påse, som i sin tur lags uppe på bilmotorn.
En kvart senare upptinat varmt bröd och kunde bre några mackor
Snart är det väl standard med V2G (Vehicle-to-grid) så om man har ström kvar i bilen så kan man "driva" huset
 
Tokslut Tokslut skrev:
Snart är det väl standard med V2G (Vehicle-to-grid) så om man har ström kvar i bilen så kan man "driva" huset
Jo, men den dagen jag kommer hem i en elbil är avlägsen.
Men bekanta driver sin strömlösa sommarstuga med elbilen. De har ett strömintag på husknuten.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
galento
D Dilato skrev:
Lucas, mannen som uppfann mörkret.
Men hade en mc med Lucasmagnet , en mer lättstartad hoj har jag inte haft :cool:
Ljuset och laddning var en helt annan sak.
 
Lånar tråden lite.

Vi har ev. fått lite ändrade jobbförhållande hemma och sambon kommer köra rätt mycket mindre. Sambon kör idag en Mazda 6 2015 full med massa finesser och fyrhjulsdrift. Nu tänker vi att vi inte behöver en så fin bil och har snöat in på förra generationen av Citroen Berlingo Multispace. Vi har hyrt en en gång och blev impade av hur praktiska de var med fem i familjen.

Vi tänker oss då att vi säljer Mazda och köper en Berlingo med motsvarande eller lite mer mil och får en slant över.

Men hur är Berlingo? Driftsäker? Dyr att reparera? Mycket vanliga fel?

Någon som har erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.