Vilken dimension på borr ska man ha om man ska förborra i trall/regel för att fästa stolpsko med fransk träskruv 8 x 40 mm?

6 mm borr?
 
Jag brukar använda 5 mm, dvs en dim ngt mindre än kärnan på skruven.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
K
Skippa franska och kör essves WAF istället. Mycket bättre!
 
  • Gilla
Peter2400 och 5 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Skippa franska och kör essves WAF istället. Mycket bättre!
Fast den verkar ju inte finnas att köpa någonstans
 
Skulle säga att vilken dim du använder också beror på hur hårt trät är och hur långa skruvarna är. Tex i mjukt tryckt virke kan man gå ner en dim
 
T topmount skrev:
Skulle säga att vilken dim du använder också beror på hur hårt trät är och hur långa skruvarna är. Tex i mjukt tryckt virke kan man gå ner en dim
Vanlig tryckimpregnerad trall och på ett par ställen en regel under. Jag vill inte spräcka träet men samtidigt få det stadigt.
 
Waf eller Jettings är klart bättre än gammla frallor. Brukar finnas på tex Bolist, Swedol el bygghandeln. Dock bra att förborra framförallt i hårdare trä.
Har du nu köpt franska så kör med dom, blir att sitta bra. Kan vara bra att lägga en bricka emellan så huvudet inte dras in för mkt då tryckt brukar vara rätt mjukt i ytan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Waf eller Jettings är klart bättre än gammla frallor. Brukar finnas på tex Bolist, Swedol el bygghandeln. Dock bra att förborra framförallt i hårdare trä.
Har du nu köpt franska så kör med dom, blir att sitta bra. Kan vara bra att lägga en bricka emellan så huvudet inte dras in för mkt då tryckt brukar vara rätt mjukt i ytan.
Jag har ju metallen i stolpskon mellan struvhuvud och träet.

Skit att dom inte vet vad som är bäst när man frågar på Bauhaus
 
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
Jag har ju metallen i stolpskon mellan struvhuvud och träet.

Skit att dom inte vet vad som är bäst när man frågar på Bauhaus
Bauhaus har sällan speciellt mycket kunskap om vad de säljer, däremot kan ju priset vara tilltalande pga prisgarantin.
 
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
Jag har ju metallen i stolpskon mellan struvhuvud och träet.

Skit att dom inte vet vad som är bäst när man frågar på Bauhaus
Ja frallor e beprövat, men tiden går framåt och idag finns bättre grejor...
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.