B Blåbäret_numero_uno skrev:
Fast är det så smart att dra dit en annan firma? Om jag förstår TS kräver BRF ett intyg om att installationen uppfyller reglerna i ”säkert vatten” (eller vad de heter) och jag undrar om en annan firma är beredda att gå i god för detta om de bara satt dit en vattenfelsbrytare?

Sedan kan jag inget om vare sig vattenfelsbrytare eller säkert vatten men många diskmaskiner har ju redan från början någon form av brytare för vatten på inkommande slang. Är vi helt säkra på att detta inte finns på tvättmaskinen? Jag vill inte skydda någon byggfirma här utan är ute efter att allt skall lösa sig för TS på bästa och smidigaste sätt.
Jag tror lite samma som dig - att samma firma som dragit vattnet behöver göra färdigt för att kunna ge intyget. Men är inte helt säker.

Angående tvättmaskinen så måste ma än ha en vattenfelsbrytare om den ska vara i ett kök och det är besiktningsman och förening som kräver det enligt säkert vatten. Vilket byggfirman borde veta om då de är certifierade för Säkert vatten.
 
P prunila skrev:
Hej!
En byggfirma har renoverat delar av mitt kök samt badrum. För några veckor sedan gjordes slutbesiktning och det blev då en anmärkning på att vattenfelsbrytare till tvättmaskinen (som är i köket) saknas så det behöver installeras innan det blir godkänt.
Att installera tvättmaskin är med i min offert och något som jag har betalat för men när jag informerade byggfirman om vad besiktningsmannen kom fram till så sa de att jag själv behöver stå för kostnaderna för material och rörmokare (även fast detta är något jag dels påmint om under renovering, de är certifierade för säkert vatten och det står med i min offert).
Sedan det mejlet ringde och mejlade jag flera gånger. Till slut fick jag tag på en säljare som sa att de gärna hade varit med på besiktningen - vilket de självklart hade fått vara om jag hade vetat att de ville det - samt att han skulle höra av sig ett par dagar senare för att boka in en tid. Nu har det gått mer än en vecka och jag får inte tag på dom. Känner mig handfallen i hur jag ska göra då jag dels inte har råd att ta den kostnaden själv just nu plus att jag tänker att jag måste använda den firman då det är dom som har gjort allt annat plus att besiktningsmannen kommer behöva komma tillbaka en extra gång vilket de kommer behöva betala för och nu känns det inte som att de varken kommer komma tillbaka eller vilja betala för de extra timmen som besiktningsmannen kommer ta betalt för.

Vad gör jag? Tack på förhand
Vet inte om jag missar något men.. om företaget du anlitat för renoveringen är cert för ”säkert vatten” så ska du ju ha fått undertecknat papper för det när jobbet är klart.. och har du pappret så behöver du ju bara visa det för vem du vill besiktningsman/brf styrelse?

Har du inte fått pappret så finns ”inget säkert vatten”

Vi fick gå tillbaka och kräva pappret när vi skulle sälja huset sist.

Annars blev badrummet inte bedömt att följa de reglerna (oavsett hur rätt det var gjort)

När vi renoverade sist, fick vi det automatiskt när vi fick fakturan (så ska det vara)
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vet inte om jag missar något men.. om företaget du anlitat för renoveringen är cert för ”säkert vatten” så ska du ju ha fått undertecknat papper för det när jobbet är klart.. och har du pappret så behöver du ju bara visa det för vem du vill besiktningsman/brf styrelse?

Har du inte fått pappret så finns ”inget säkert vatten”

Vi fick gå tillbaka och kräva pappret när vi skulle sälja huset sist.

Annars blev badrummet inte bedömt att följa de reglerna (oavsett hur rätt det var gjort)

När vi renoverade sist, fick vi det automatiskt när vi fick fakturan (så ska det vara)
Jag har inte fått intygen ännu då jobbet precis blev färdigt och besiktningsmannen kom precis efter. En besiktningsman ska ju dock inspektera allt på plats så att reglerna efterföljs och inte bara titta på ett papper - om jag inte missförstår dig :)
 
  • Gilla
Pettegroda
  • Laddar…
BirgitS
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Sedan kan jag inget om vare sig vattenfelsbrytare eller säkert vatten men många diskmaskiner har ju redan från början någon form av brytare för vatten på inkommande slang. Är vi helt säkra på att detta inte finns på tvättmaskinen? Jag vill inte skydda någon byggfirma här utan är ute efter att allt skall lösa sig för TS på bästa och smidigaste sätt.
De där Aqua-stopp (eller vad de kallas) räcker ju inte ens som enda skydd för en diskmaskin, det krävs ju både avstängningsventil ovanför diskbänken och vattenskyddat golv under diskmaskinen också.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
P prunila skrev:
Jag har inte fått intygen ännu då jobbet precis blev färdigt och besiktningsmannen kom precis efter. En besiktningsman ska ju dock inspektera allt på plats så att reglerna efterföljs och inte bara titta på ett papper - om jag inte missförstår dig :)
Jo inspektionen/besiktningen är en sak - men den personen har ju godkänt allt utom den saknade vattenfelbrytaren? Så oavsett om du köper den eller någon annan sätter dit den.. behöver de kanske inte ens komma tillbaka? Vi fotograferade alla anslutningar och visade intyget.

Men för att återgå till de som hjälpt dig. Om ni avtalat att de skulle installera en tvättmaskin i köket.. så har de ju vissa kriterier att följa.. för att kunna utfärda intyget ”säkert vatten”.. så det intressanta nu är ju om de KAN utfärda intyget till dig utan att bryta mot reglerna och riskera att bli utkastade ur den certifieringen? Och kan de inte utfärda det till dig, så har de inte gjort jobbet ni kommit överens om?

Men det beror såklart på vad det står i offerten du godkänt.. ibland åker man dit på att man inte tänkt på att vissa saker måste stå med (som man tog för givet ingick..) .. eller det finstilta där det tillkommer kostnader :/

Konkret tips: Ta reda på vad en annan firma skulle kosta att ta dit och montera.. samt ev besiktningsman igen.. och så håller du kvar de pengarna när du bet dina hantverkare.. och bestrider den delen av fakturan. Antingen fixar de det som de åtagit sig.. eller så lejer du ut det på annat håll.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
.. och så håller du kvar de pengarna när du bet dina hantverkare..
Det går ju inte eftersom fakturan redan är betald..se inlägg 43 och 44
 
Snigla Snigla skrev:
Konkret tips: Ta reda på vad en annan firma skulle kosta att ta dit och montera.. samt ev besiktningsman igen.. och så håller du kvar de pengarna när du bet dina hantverkare.. och bestrider den delen av fakturan. Antingen fixar de det som de åtagit sig.. eller så lejer du ut det på annat håll.
Jag tycker jag läst flera ggr att han betalat fakturan redan
 
D Dilato skrev:
Det går ju inte eftersom fakturan redan är betald..se inlägg 43 och 44
K Kurtivan skrev:
Jag tycker jag läst flera ggr att han betalat fakturan redan
Ah, missade det :/
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Så här står det i Säker vatten:

Undantag för placering av tvättmaskin i kök utan golvbrunn
Tvättmaskin kan placeras i ett kök utan golvbrunn. I det
fallet ska den vara placerad på ett vattentätt underlag med
uppvikta kanter runt om. Under tvättmaskinen ska det finnas
en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en
vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett
vattenlarm.
 
P Petter Bygg skrev:
Så här står det i Säker vatten:

Undantag för placering av tvättmaskin i kök utan golvbrunn
Tvättmaskin kan placeras i ett kök utan golvbrunn. I det
fallet ska den vara placerad på ett vattentätt underlag med
uppvikta kanter runt om. Under tvättmaskinen ska det finnas
en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en
vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett
vattenlarm.
Postade samma.. fast med bild.. igår som förtydligande: inlägg #28
(det var nämnt i tråden innan) :)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
❗️Har en spännande update för er. Jag ringde till Säkert Vatten för att höra hur jag borde gå tillväga efter tips från er. Fick då reda på att byggföretaget i fråga har blivit av med sin auktorisering för två veckor sedan! För att de inte levde upp till det som krävs. Vilket jag då håller med om.

Så det här förklarar ju varför de inte har svarat. Eller ja typ. För även om de skulle komma ut till mig och fixa det så hade jag inte kunnat få intyget från dom.

Säkert Vatten gav mig rådet att kontakta konsumentvägledare och att de mest troligt kommer säga att jag ska ta in en annan firma som för fakturera den ursprungliga firman.

Tack också för er stöttning och tips
 
  • Gilla
  • Ledsen
linneac och 5 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så löste jag det.
Dock diskmaskin... om det nu spelar någon roll.

Men inbyggd i underskåp med våtrumsmatta och 10cm uppvik runt om. Sockel täcker så ingenting syns.
Fuktsensor med alarm via siren och via wifi till telefonen.
Intyget är inte värt mer än pappret det är skrivet på. Det intressanta är om de bygger enligt det regelverket eller inte. Har de lovat att göra det så ska de göra det.
 
hsd
D Daniel 109 skrev:
Intyget är inte värt mer än pappret det är skrivet på. Det intressanta är om de bygger enligt det regelverket eller inte. Har de lovat att göra det så ska de göra det.
Läs inlägg 3
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Läs inlägg 3
Läs tråden.
 
D Daniel 109 skrev:
Intyget är inte värt mer än pappret det är skrivet på. Det intressanta är om de bygger enligt det regelverket eller inte. Har de lovat att göra det så ska de göra det.
Nä troligen inte.. men när vi sålde vårt hus var det jätteviktigt att de nya ägarna fick "pappret".. annars var tydligen inte vårt nyrenoverade badrum inte värt så mycket.. :oops:
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.