S
Sitter och kollar reglerna för att förvara gasol hemma då jag tänkte preppa lite.
Som jag förstår det får jag förvara 2st 30 liters behållare i köket, men ingen i källaren, hur kommer det sig?
Hur gör ni andra?

Jag tänkte ju förvara en behållare på 15 liter i källaren men det verkar jag ju inte få göra, men ställa 60 liter i köket är OK...

Jag vill inte ha behållaren stå i köket :O

Saxat från MSB:
"Förvaring i villa, radhus eller fritidshus
I en villa, radhus eller fritidshus får endast gasol för det egna behovet förvaras. Det normala behovet i ett hushåll anses vara en gasolbehållare för förbrukning och en i reserv. Endast behållare som är mindre än 30 liter är tillåtna. En behållare av typen P11 är 26 liter. Lämplig förvaringsplats är ett utrymme med ventilation direkt till det fria.

Utöver detta får annan brandfarlig gas (till exempel acetylen) förvaras i ett utrymme som är brandtekniskt avskilt från bostaden. Är behovet större än 60 liter gasol eller 5 liter annan brandfarlig gas måste tillstånd sökas hos kommunen
."

"Checklista för att förvara gasol hemma
  • Det är förbjudet att förvara gasolflaskor i källare, på vindar och i flerbilsgarage.
  • Gasolbehållare måste förvaras i ett ventilerat utrymme, exempelvis i förråd skilt från bostaden, i eget garage eller på icke inglasad balkong.
  • I en bostad får endast gasol som täcker det egna behovet förvaras, en gasolbehållare för förbrukning och en i reserv.
  • Flaskorna ska alltid förvaras stående. Säkerhetsventilen fungerar inte som den ska om den ligger ner."
 
  • Skärmbild av en checklista för säker förvaring av gasol hemma med markerade riktlinjer.
Jag kan tänka mig att det beror på att gasol är tungt och "rinner" och lägger sig på golv och i hålor, tänk som vatten ungefär.
Det är inte bara brandfarligt, risk även för syrebrist som kan leda till dödsfall i något extremfall.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Fotografen Fotografen skrev:
Jag kan tänka mig att det beror på att gasol är tungt och "rinner" och lägger sig på golv och i hålor, tänk som vatten ungefär.
Det är inte bara brandfarligt, risk även för syrebrist som kan leda till dödsfall i något extremfall.
OK, men vad skulle vara bättre ur den synvinkeln att ha den i köket? Jag försöker bara förstå, ifrågasätter inte vad du säger :)

I köket vistas vi ju dagligen, är det inte högre risk för oss att ha den i bostadsutrymmet då?
 
Om den står i källaren och läcker känner du inte lukten av den bomb du skapat. I köket märker du direkt ett läckage och chansen att gasen även ventileras utomhus är större
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ungefär så.
Har du en flaska fast i köket till en spis tex finns det krav på "avlopp" där den står.
 
S
Det var inte så bara det här…

jag har ett vidliggande kallgarage, om jag vill köpa en 15 liters gasolflaska och ha utifall att, inte användas till dagligt bruk. Skulle ni förvarat den i köket eller garaget då? Är temperaturdifferansen i garaget inga problem? Det kan ju vara allt mellan -25 till +45 där inne.
 
Temperaturen i de intervall du beskriver är inget problem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Där jag köper gasol så står de i ett plåtskåp utomhus året runt.
 
Totte_S
Problemet med temperaturen är inte förvaringen utan när man skall använda gasen. När du tar ut gas sänks trycket och det blir kallt i flaskan, vilket i extremfallen kan leda till lägre effekt. Kompositflaskor isolerar bra och det tar därför längre tid för gasen att komma upp i temperatur. Vill man ha ut mesta möjliga effekt ur en flaska som förvaras kallt bör det vara en flaska i stål eller aluminium eftersom de leder värme bättre än komposit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.