R RoAd skrev:
Ja jag förstår förstås allt detta, jag ville bara lite pedagogiskt försöka få @Jens33 att tänka till och förstå att det han utan tvekan spred vidare som någon slags sanning kanske inte var så värst underbyggt.
Lycka till, sprider man sån dynga så brukar man inte vara mottaglig. Men bra om du lyckas (y)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
Nu har det kommit fram att fisken tar stor skada av gasen och , enligt Aftonbladet, att läckan är vid den ev. enda platsen som torsken leker.
Varför passar ingen på att spränga av ledningarna längst in i Finska viken så kan gasen puttra ut bäst den vill där tills någon ids dra åt kranen.
 
J Jens33 skrev:
Varför tackar han USA för det då?!
Tack, USA", twittrar den tidigare polska utrikesministern Radek Sikorski och postar en bild på gasläckorna i Östersjön.
För att provocera? Det är sju år sedan som Radek hade en ministerpost i Polen, han har ungefär lika mycket tyngd som att Carl Bildt skulle twittra något liknande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu kan man andas ut. Svensk polis utreder saken.

""Polisen utreder brott i samband med läckagen vid Nord Stream 1 och 2. Rubriceringen är grovt sabotage och polisen samarbetar med andra berörda myndigheter, rapporterar Sveriges Radio Ekot.""

Nu är man igång och skriver i Aftonbladet:

Polisen redo att utreda sprängning av Nord Stream 1: ”Misstänkta ska lagföras”

Jag vet en som är misstänkt....
 
  • Haha
  • Gilla
Jens33 och 4 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
För att provocera? Det är sju år sedan som Radek hade en ministerpost i Polen, han har ungefär lika mycket tyngd som att Carl Bildt skulle twittra något liknande.
Carl Bildt har ändå varit med i Politiken ett par decennier och varit statsminister. Snarare som att Karin Enström skulle skriva det (vem är det ? Jo förra Försvarsministern :))
 
Sprängningen av Nord Stream måste vara som högsta vinsten för konspirationsteoretiker :worried:

Vi kanske aldrig får veta sanningen och historierna får evigt liv, den ena historien värre än den andra. Viktigt att ha i minne att splittring skadar och då har den eller de som utfört dådet varit framgångsrik, låt det inte hända.

En del budbärare är aningslösa men inte alla.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är man igång och skriver i Aftonbladet:

Polisen redo att utreda sprängning av Nord Stream 1: ”Misstänkta ska lagföras”

Jag vet en som är misstänkt....
PKK? Christer Pettersson?
 
  • Haha
  • Gilla
fiskbuggaren och 5 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
PKK? Christer Pettersson?
Lutar mer mot 37-åringen eller Scandiamannen Götblad tycks dock ha lämnat vidare till Säpo.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
För mig är det självklart att det är Ryssland och helt i linje med Putins narrativ och tidigare sätt att agera.

Tyvärr tror jag att det blir mycket, mycket värre, innan något blir bättre och det skrev jag om redan i somras. Väldigt många saker som ligger på rad för att samverka till den perfekta stormen.

Är dock väldigt förvånad över att någon enda (utom ryska troll) tror att någon annan nation ligger bakom.
Jag finner det ganska märkligt att så många i den här tråden skyller på Ryssland och bjuder på det vanliga Putinhatet. Men det är väl ett resultat av mediernas propaganda och döljande av fakta.
Den ende som tjänar på detta sabotage, har både motiv och förmåga är USA. Den som förlorar är i första hand Tyskland och tyskarna. Den tyska industrin får packa ihop, tyskarna blir arbetslösa och fattiga och får frysa mycket framöver. Den som hela tiden har motarbetat NS2 och stoppat Tyskarna från att ta den i bruk är USA. De vill stoppa Europa från samarbete med Ryssland och Kina och alla däremellan. Ryssland och Tyskland äger NS2 gemensamt och man spränger inte sin egen ledning som kostat åtskilliga miljarder att lägga ut. Enklare att stänga kranen i någondera änden som tyskarna hittills gjort med EU:s idiotiska sanktionspolitik som lett till våra elpriser och allt eldande med sur ved, som en tråd här handlar om.
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Foxpaint och 10 till
  • Laddar…
Idioterna till Tyska politiker får man väl iaf hoppas ha lärt sig en läxa. Handla inte med aggressiva diktaturer.

 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu noterat hur Tucker Carlson vrider det och är nu helt säker på att det var ryssarna.
Antagligen för att piska upp lite vi mot dom stämning på hemmafronten eller för att motivera konflikt med nato?
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Jag finner det ganska märkligt att så många i den här tråden skyller på Ryssland och bjuder på det vanliga Putinhatet. Men det är väl ett resultat av mediernas propaganda och döljande av fakta.
Den ende som tjänar på detta sabotage, har både motiv och förmåga är USA. Den som förlorar är i första hand Tyskland och tyskarna. Den tyska industrin får packa ihop, tyskarna blir arbetslösa och fattiga och får frysa mycket framöver. Den som hela tiden har motarbetat NS2 och stoppat Tyskarna från att ta den i bruk är USA. De vill stoppa Europa från samarbete med Ryssland och Kina och alla däremellan. Ryssland och Tyskland äger NS2 gemensamt och man spränger inte sin egen ledning som kostat åtskilliga miljarder att lägga ut. Enklare att stänga kranen i någondera änden som tyskarna hittills gjort med EU:s idiotiska sanktionspolitik som lett till våra elpriser och allt eldande med sur ved, som en tråd här handlar om.
Hade jag kunnat, haft förmågan så hade jag sprängt gasledningen från Ryssland för länge sedan.
Varför tycker du att det är en bra idé att köpa av/handla av Ryssland när de i år har startat ett krig mot ett europeisk land med hittills över 100000 döda?
Håller du på Ryssland?
Har de rätt att invadera Ukraina?
Har de rätt att stjäla deras land från de?
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Jag finner det ganska märkligt att så många i den här tråden skyller på Ryssland och bjuder på det vanliga Putinhatet. Men det är väl ett resultat av mediernas propaganda och döljande av fakta.
Den ende som tjänar på detta sabotage, har både motiv och förmåga är USA. Den som förlorar är i första hand Tyskland och tyskarna. Den tyska industrin får packa ihop, tyskarna blir arbetslösa och fattiga och får frysa mycket framöver. Den som hela tiden har motarbetat NS2 och stoppat Tyskarna från att ta den i bruk är USA. De vill stoppa Europa från samarbete med Ryssland och Kina och alla däremellan. Ryssland och Tyskland äger NS2 gemensamt och man spränger inte sin egen ledning som kostat åtskilliga miljarder att lägga ut. Enklare att stänga kranen i någondera änden som tyskarna hittills gjort med EU:s idiotiska sanktionspolitik som lett till våra elpriser och allt eldande med sur ved, som en tråd här handlar om.
Det är inte märkligt att hata en diktator som bär ansvar för tiotusentals döda människor. Som satt systematik i att bomba civila, tortera och våldta medmänniskor. Du är väl samma person som 1944 hade anklagat de allierade för ”hitlerhat”. Putin behöver ingen ”media” som för någon annans talan, allt sker för öppen ridå. Du pratar om fakta, det finns inte en fri tidning eller fri mediakanal som inte skildrar resultatet av Putins styre och inte ett enda fritt land som står på Rysslands sida. Så vilken fakta pratar du om?

Sedan kommer förtäckta hot om Europas kollaps pga gasen och att USA alltid varit emot NS. I princip alla länder i norra Europa har varit det, men delar av Tyskland har inte lyssnat. Ingen kommer handla med Ryssland på decennier och ingen kommer köpa gas från dom. Så Ryssland insåg väl att deras energivapen var kaput och passade på att skrämmas lite för att få ut en nytta en sista gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 14 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Mitt påpekande var att du använde ordet ”lite” för konflikten är inte liten.
Jag skrev så här om vårt kära elhandelssystem:
---
Tycker det visar sig rätt tydligt att det är ett system som inte fungerar bra ifall det händer lite oväntade saker.
---

På vilket sätt får du det till att säga något om storleken på konflikten? Läs om läs rätt ;) Det som var lite oväntat för systemet var att det blev en konflikt.
 
JanneJanne123
R Rolfan skrev:
Jag finner det ganska märkligt att så många i den här tråden skyller på Ryssland och bjuder på det vanliga Putinhatet. Men det är väl ett resultat av mediernas propaganda och döljande av fakta.
Den ende som tjänar på detta sabotage, har både motiv och förmåga är USA. Den som förlorar är i första hand Tyskland och tyskarna. Den tyska industrin får packa ihop, tyskarna blir arbetslösa och fattiga och får frysa mycket framöver. Den som hela tiden har motarbetat NS2 och stoppat Tyskarna från att ta den i bruk är USA. De vill stoppa Europa från samarbete med Ryssland och Kina och alla däremellan. Ryssland och Tyskland äger NS2 gemensamt och man spränger inte sin egen ledning som kostat åtskilliga miljarder att lägga ut. Enklare att stänga kranen i någondera änden som tyskarna hittills gjort med EU:s idiotiska sanktionspolitik som lett till våra elpriser och allt eldande med sur ved, som en tråd här handlar om.
Animerad karaktär liknande Homer Simpson med pratbubbla "Hey, if you don't like it, go to Russia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.