L Lakritsianen skrev:
Ingångslön för undersköterskor är 17500 kr och efter 6 år har de en medellön på 23800 kr. Men många har timanställningar med stora vsriationer från månad till månad.
[länk]
Vad håller du på med? Försöker påpeka detta om och om igen allt för att få bort fokus på det verkliga problemet, Inkomstskillnaderna!
Idag skiljer sig inte månadslöner med några tusenlappar utan med tiotusenlappar.
Har du missat att det är bostadsbrist så folk måste flytta in i dyra nybyggda lägenheter och hela miljonprogrammet renoveras med hyreshöjningar på 20-40% ( och då installeras både mätare på vattenmängd och hur mycket varmvatten som används med separat faktura)och senast i veckan var det på nyheterna att fjärrvärmen stiger och fastighetsägarna vill höja hyrorna med 10%.
Tvättstugan!! Den vill många fastighetsägare avveckla, om du arbetar till kl 17 kan du glömma tvätta, den sista tvättiden är kl 17 som du inte hinner hem till och de tiderna är fullbokade.
Och när man hyr betalar du inte till dig själv, ingen investering som hus eller bostadsrätt.

Om man kommer på ekonomisk obestånd (som att välja rörligt elavtal istället för fast ;) skoja bara) och söker bidrag som försörjningsstöd/ socialbidrag måste man först sälja allt av värde innan man får bidrag!
Vilken skillnad är det nu?
Kom inte och påstå att alla som någon gång har haft försörjningsstöd har sig själv att skylla.

Jag med många andra tycker det är viktigare att inte välfärden går under än att höginkomsttagare med lön över 50000kr/ mån och miljonvilla får sälja typ sin motorcykel!
Men jösses... Du har så många konstiga påståenden i dina inlägg så man blir lätt förvirrad. "Medellön" på de med lägst inkomst? Då är det väl knappast något medel alls om man bara räknar de med minst inkomst?
"Då får de väl sälja sin motorcykel" Men vem ska köpa den då? Om ingen tillåts ha pengar kvar efter elen är betald så finns det ju ingen köpare på de kapitalvaror som du anser att alla "rika" ska sälja. Om ingen får pengar över så kommer alla som inte arbetar med basvaror bli arbetslösa.
Att fastighetsvärdar vill höja hyrorna är ju självklart, de har ju ökade kostnader av räntor, elpriser etc. har det skötts rätt och riktigt innan så finns ingen jättemarginal att äta av här utan de tvingas till detta för att inte gå back och slutligen omkull. Går en hyresvärd omkull kan fastigheten säljas på exekutiv auktion och då kanske hyresgästerna blir av med sin bostad. Du anger även en hyra på 10000kr för en 3:a på 80m2 som ockerhyra, jag har en 3:a på 83m2 som jag köpt, den kostar runt 12000kr/månad utan amorteringar, just nu sjunker den dessutom i värde så reell kostnad är nog 22000kr/månad. Du anser även att villaägare med hus dyrare än (hör och häpna) det monstruösa talet 4 MKR. Runt storstäder hittar du inga villor för 4Mkr, testa 10Mkr så är du mer i närheten. Din förespråkade planekonomi verkar inte ha fungerat särskilt bra, de länder som använder sig av den har de allra största skillnaderna mellan rika och fattiga (Kina, Ryssland, Kuba) Där skillnaden ligger i att den som har kontakter med landets styre blir rika och alla andra fattiga. Kommunism är starkt kopplat till korruption och svågerpolitik.
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 9 till
  • Laddar…
A Ants skrev:
Ni tycker att ni är så fantastiskt smarta och upplysta men alla kommentarer i hela tråden missar hela poängen och grundproblemen. Ni tjafsar om bidrag, klasser, skatter och annat helt irrelevant istället för att fokusera på grundproblemen. Suck, är folk verkligen såhär obildade och lättlurade? Kom igen nu, snäpp upp ett par snäpp och tänk lite mer utanför boxen. Man förstår uttrycket divide and conquer när man läser denna tråd.
Och du kör det klassiska greppet "framställer mig själv som smart genom att kritisera alla andra för att de inte bidrar, men gör inget som helst bidrag själv". Tröttsamt.
 
Tråden är ett bra exempel på varför dagens Sverige är en skugga av det Sverige som fanns på 80 talet. Ni får nog nöja er med status quo eller fortsatta försämringar där i Sverige, ni verkar vilja ha det så.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tråden är ett bra exempel på varför dagens Sverige är en skugga av det Sverige som fanns på 80 talet. Ni får nog nöja er med status quo eller fortsatta försämringar där i Sverige, ni verkar vilja ha det så.
Har du ett rum eller hus att hyra ut, jag vill emigrera till det blåvita landet! ;)
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tråden är ett bra exempel på varför dagens Sverige är en skugga av det Sverige som fanns på 80 talet. Ni får nog nöja er med status quo eller fortsatta försämringar där i Sverige, ni verkar vilja ha det så.
Sverige tar numera platsen som Europas mest ojämlika land med den mest skeva inkomstfördelningen. Tidigare var man tvåa efter Ryssland men på grund av kriget då ryska oligarker fått sina pengar frysta så är Sverige numera ny etta. Inkomstskillnaderna är även större i Sverige än i USA numera. Man tävlar med oljesheiksdiktaturer på arabhalvön om vem som ska kunna skjuta över mest pengar till en liten elit.

Det som skiljer svensk demokrati ifrån övriga västvärlden är ju att socialdemokraterna suttit i regering typ 90% av tiden efter andra världskriget, medan man i andra länder haft ett jämnare politiskt utbyte i maktkorridorerna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...likt-an-ryssland-siffrorna-som-s-blundade-for
 
  • Gilla
Selma 80 och 2 till
  • Laddar…
Och det började hända på 90 talet. Då hela det politiska spektrumet i Sverige förskjöts. Dagens sossar skulle inte kännas igen som sossar av en tidsresenär från 1985 t.ex.
 
  • Gilla
Selma 80 och 4 till
  • Laddar…
Alla politiker anser ju sig själva tillhöra en "elit". Demokratin ska förhindra dom att riva åt sig för mycket då dom riskerar att tappa makten då. Varför skulle svenska socialdemokrater arbeta för att eget folk ska få det bättre när dom kan förbättra för sig själva? Sveriges röstberättigade går ju och röstar på dom oberoende vilken politik dom för.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Hela den här diskussionen är deprimerande. Den drar fram det värsta hos folk. :(

Men det är väl bara väntat. Stress gör att människor visar vilka de egentligen är när man skrapar lite på ytan, och för många är det stressfyllda tider nu. Och ändå har vi bara sett en försmak av vad som väntar i vinter...
Mjo det börjar gå upp för folk att det jag sagt är rätt & sant vilket är:

"Håll i hatten för nu kommer vinterstormen" ;)
 
DennisCA DennisCA skrev:
Och det började hända på 90 talet. Då hela det politiska spektrumet i Sverige förskjöts. Dagens sossar skulle inte kännas igen som sossar av en tidsresenär från 1985 t.ex.
Jag tror det startade efter Palme mördades, har för mig att valutareglering och förmögenhetsskatter osv togs bort efter det, en slump? Tveksamt om någon fördelningspolitik eller välfärd etablerats efter det för Svenskar, det jag däremot vet är att konkurrensen om allting ökat. Om man t ex vill ha hjälp en timme på bilverkstad så är bara arbetskostnaden ungefär en dags arbete för en undersköterska, ett nytt hus om man betänker att man bör ha buffert och vara redo för räntehöjningar och så vidare är väl typ en livsinkomst. Skulle kunna tänka mig att ett hus i Båstad ökar mer i värde än personen som städar det tjänar, så varje dag personen arbetar så kommer den längre ifrån att kunna köpa huset, jag bara gissar nu dock men skulle inte bli förvånad. Det enda jag anser att man kan göra är att försöka spara varenda krona som kommer in och kolla alternativ världen över, lite trist dock om man vill bo i Sverige men globalisterna styr, danskar, andra utlänningar eller Svenska investerare köper våra hus/vår mark och vi försöker köpa nån annans hus/land där de inte heller skyddar sitt lands tillgångar/medborgare ekonomiskt och till slut blir nån utan hus/mark förevigt nånstans oavsett vad de gör.
 
Redigerat:
I Izvek skrev:
Ja vi i norrland har fått stå ut med höga bensinpriser länge betydligt längre än se3 och se4. Utan bil ja då tar man sig inte jobbet. Å nog fasen kostar det. Så nog kan d i södra få lite högre elpris ett tag. Typ 10år lär det pågå innan bättring. Så varför ska vissa för grädddil ??? Nä ..
Vad kostar bensinen/liter i norrland?
Därför det kommer inte finnas några aktiva industrier kvar söder om dalarna om elpriserna landar kring 10kr/kwh. Skulle det finnas kommer det inte finnas någon och köpa produkterna. All djuruppfödning kommer stanna och vi kommer köpa utländskt istället vilket leder till att djuruppfödningen stänger ner och tillslut har vi inga kvar.
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
oskar8889 oskar8889 skrev:
På tal om att riva hus. Klimatsmart är större än att bara tänka på miljöpåverkan vid rivning och byggnation. Ett kort exempel.

Betänk att vi idag lärt oss, kanske, vikten av t.ex. inhemsk matproduktion. Nybyggnation ger möjlighet till förtätning, vilket i sin tur sparar plats åt åkermarken... det är klimatsmart med lokalproducerat och minskad import.

(Det är också rätt trevligt att ha mat och foder till både folk och kreatur när galningar är på krigsstigen.)
Nej nu är du ju för smart. Man ska ju ha sånt här istället för att kunna odla.

Satellitbild över ett stadsområde med butiker, lekplatser och grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satellitbild över ett stadsområde med butiker, lekplatser och grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är den nya socialgrupp 4. Stora lån och rörligt elpris.
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Vad kostar bensinen/liter i norrland?
Därför det kommer inte finnas några aktiva industrier kvar söder om dalarna om elpriserna landar kring 10kr/kwh. Skulle det finnas kommer det inte finnas någon och köpa produkterna. All djuruppfödning kommer stanna och vi kommer köpa utländskt istället vilket leder till att djuruppfödningen stänger ner och tillslut har vi inga kvar.
Den kostar exakt lika mycket i luleå som den kostar i Hässleholm.
jag kunde inte hitta något snabbt på historik om bränslet.

Hittills i år är snittpriset 116 öre dyrare i 4 än i 1.

Men norrbaggarna vill nog gärna att södra sverige försvinner =) Verkar lite så.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man få ihop en brunblå regering (japp, de får kallas brunblå numer, eftersom SD blev störst i deras sandlåda) så måste ju borgarna acceptera SDs sossepolitik...
Du läser för mycket Aftonblades! Att brunsmeta regeringen är sozzarnas paradgren. Faktum är att de enda som samarbetat med nazisterna är just sossarna, som också stoppade flyende judar vid gränsen och skickade tillbaka dem till Hitlers gaskammare!
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
T tslabot skrev:
- - - Det enda jag anser att man kan göra är att försöka spara varenda krona som kommer in och kolla alternativ världen över, lite trist dock om man vill bo i Sverige men globalisterna styr.
Tyvärr är det rätt dumt att spara när inflationen är 10% och börsen gått back med 30% på ett år…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.