Hej.

Detta blir första tråden för mig på forumet. Har ägnat fruktansvärt mycket tid här under flera år. Framförallt när vi byggde nytt hus för 3år sedan och det är svårt att hitta en förklaring till att det dröjt till nu med registrering...

Iallafall så står jag inför ett beslut med solceller som jag skulle vilja ha lite åsikter om.

Har beslutat att bygga en anläggning på mark.
Huset är olämpligt för solceller och har aldrig haft avsikt att ha det (hade byggt annan husform då) och garage har jag inte byggt ännu.

Jag har alla bra förutsättningar för markanläggning och utseende på en välgjord sådan stör oss inte.
Tycker om att bygga och fixar stativ själv.

Bor i elområde 2.
Gillade inte vart världsläget var på väg och band priset på 42öre inkl moms trots att rörligt alltid "ska" vara billigare.
Har drygt 2år kvar på detta pris. Med Ellevios tillkommande betalar vi allt som allt 112öre/kwh. Lägger vi till fasta kostnader på 16A månadsavgift är vi på ca 22500kr/år med exakt allt inräknat med bibehållen förbrukning på 16500 kwh.

Vi skulle kunna kapa minst 2000kwh, har väldigt mycket belysning på under alla mörka timmar och växtlampor, server mm. Kör 2st LLVP med kyla på sommaren.
Maj och September som varken drar kyla eller värme har vi 950kwh i förbrukning. Värme och kyla är således ca 5000kwh per år.

Kommer skaffa elbil framöver och siktar på en solcellsanläggning runt 20.000kwh och är sugen på en batterilösning (trots att ekonomin på den är svår att motivera så skulle det vara kul att ha)

Det som hindrar mig idag från att köpa en komplett anläggning som skulle kunna driftsättas runt årsskiftet är nuvarande elpris som jag förhoppningsvis har i 2+år och detta skulle jag få riva upp och anpassa till ett spotpris då.

Samtidigt vet man ju inte hur tillgången och priser på materialet är efter vintern. Eller hur avdrag och bidrag är.
Så länge vi är i uppdelade elområden så tror jag inte på extrema priser här uppe i SE2. Men att säga upp 42öre nu är ändå ett stort minus och produktion från anläggningen blir ju till våren.

Ett alternativ är ju att göra 95% klart och koppla in i mars-april.

Hur skulle ni resonera?
 
K
Är det verkligen så att man inte kan sälja sin el om man tidigare har bundit sitt elpris.
 
Du behöver inte säga upp något avtal, du kopplar bara på ett inmatningsavtal med ditt gamla.
 
P Pligg85 skrev:
Hur skulle ni resonera?
Nu. Med den inflationstakt vi har så kan du räkna med att de pengar du behöver lägga på en solpanelsanläggning idag kommer vara ännu fler i framtiden.

Energipriserna kommer inte gå ner inom nära framtid så all energi du kan producera själv och därmed slippa köpa, kommer över tid vara en besparing/investering.

Fastprisavtalet kommer förmodligen inte att gå att förlänga när det väl löper ut och då vill du minska mängden el du måste köpa.

Även om det skulle bli subventioner och pristak så kommer det göra situationen än värre på sikt. Pristak kommer signalera att det är olönsamt att investera i energiproduktion för försäljning vilket kommer leda till ännu större brist.

De pengar du har över idag gör du bäst i att investera i besparingar för morgondagen.
 
Jo det gäller ju att hitta bäst avkastning över tid. Som utvecklingen varit sista åren så har ju börsen varit överlägsen solceller alla dagar i veckan. Avkastningen har ju med råge "betalt elräkningen" och tekniken har kommit långt under tiden. Panelerna har gått från 250-280w till 400+ så att avvakta har ju hittills varit bra med facit i hand.

Men nu är det ju andra tider och just nu ligger jag -2% på kapitalet sedan årsskiftet. Börsen är ner över 30% så jag är trots allt nöjd med omständigheterna.
Dock är vi fortfarande 25-30% kvar att falla till Corona-dippens nivåer och sedan dess har vi krig, elkris, räntor, inflation och jag ser ingen botten i sikte än.

Det är nog bara början på något riktigt tråkigt.
Tror att peaken för att skaffa var i våras.

Jag ska prata med E.on igen och höra mig för men hon jag pratade med var helt inne på att riva upp avtalet till varje pris om jag skulle ha solceller
 
K
Hon är nog bara (som privatperson) avundsjuk för att hon inte själv har solceller och kan göra en bra affär. ☺️
 
Jag har vattenfall och där fick jag ett separat avtal för inmatning. Så jag har bundet elpris när jag förbrukar men får spotpris när jag säljer solel.
 
P Pligg85 skrev:
Jag ska prata med E.on igen och höra mig för men hon jag pratade med var helt inne på att riva upp avtalet till varje pris om jag skulle ha solceller
Du kan inte byta elnätsleverantör (då de har koncessionsrätt/monopol inom sina områden) men väl elleverantör. Jag har inte hittat någon elleverantör som köper din el om du inte också köper från dem, förhoppningsvis dyker det upp konkurrens på den marknaden allteftersom elpriserna sticker iväg.

Du behöver (och ska för allt i världens skull) inte säga upp ditt fastprisavatal. Det kommer förmodligen inte gå att förlänga när det väl löper ut. Det är bara att teckna ett mikroprodcentavtal med spot-pris (och ev litet påslag om 2-5 öre).

Jag kommer även installera en separat producentsäkring på 25A för att kunna putta ut mer överskottsel, utan att behöva säkra upp från min konsumentsäkring på 16A, då jag gissar att elnätsbolagen kommer höja sina fastpriser i takt med inflationen.

Ytterligare ett mål jag har är att komma under 8000 kWh/år i köpt el då elnätsabonnemaget är på 463.50 kr/mån >8000 kWh/år med 16A säkring jämfört med 166.25 kr/mån ≤8000 kWh/år.
 
taxationistheft taxationistheft skrev:
Du kan inte byta elnätsleverantör (då de har koncessionsrätt/monopol inom sina områden) men väl elleverantör. Jag har inte hittat någon elleverantör som köper din el om du inte också köper från dem, förhoppningsvis dyker det upp konkurrens på den marknaden allteftersom elpriserna sticker iväg.

Du behöver (och ska för allt i världens skull) inte säga upp ditt fastprisavatal. Det kommer förmodligen inte gå att förlänga när det väl löper ut. Det är bara att teckna ett mikroprodcentavtal med spot-pris (och ev litet påslag om 2-5 öre).

Jag kommer även installera en separat producentsäkring på 25A för att kunna putta ut mer överskottsel, utan att behöva säkra upp från min konsumentsäkring på 16A, då jag gissar att elnätsbolagen kommer höja sina fastpriser i takt med inflationen.

Ytterligare ett mål jag har är att komma under 8000 kWh/år i köpt el då elnätsabonnemaget är på 463.50 kr/mån >8000 kWh/år med 16A säkring jämfört med 166.25 kr/mån ≤8000 kWh/år.
Jag har 16 amp under 8000kwh.
Att tänka på är ju att överföringsavgiften ökar så ju längre ner under 8000 kwh du är ju mer sparar du på det.
Min elektriker stoppade in 25 amp säkringar när jag byggde nytt då den fasta kostnaden ligger på nästan 800 kr bara för abbonemanget så sparar jag över 600 kr i månaden på att jag säkrade ner utan att en enda säkring löst ut.
 
  • Gilla
taxationistheft
  • Laddar…
taxationistheft taxationistheft skrev:
Du kan inte byta elnätsleverantör (då de har koncessionsrätt/monopol inom sina områden) men väl elleverantör. Jag har inte hittat någon elleverantör som köper din el om du inte också köper från dem, förhoppningsvis dyker det upp konkurrens på den marknaden allteftersom elpriserna sticker iväg.

Du behöver (och ska för allt i världens skull) inte säga upp ditt fastprisavatal. Det kommer förmodligen inte gå att förlänga när det väl löper ut. Det är bara att teckna ett mikroprodcentavtal med spot-pris (och ev litet påslag om 2-5 öre).

Jag kommer även installera en separat producentsäkring på 25A för att kunna putta ut mer överskottsel, utan att behöva säkra upp från min konsumentsäkring på 16A, då jag gissar att elnätsbolagen kommer höja sina fastpriser i takt med inflationen.

Ytterligare ett mål jag har är att komma under 8000 kWh/år i köpt el då elnätsabonnemaget är på 463.50 kr/mån >8000 kWh/år med 16A säkring jämfört med 166.25 kr/mån ≤8000 kWh/år.
Intressant det där med att ha högre säkrat för utgående. Vi har funderat på att gå upp till 20A på inkommande ändå men å andra sidan har huvudsäkring bara gått 2ggr på 3år och då är det Ugn och Tvättmaskin som olyckligt startats samtidigt av frugan. Ugnen drar ju 12-13A ensam på full värmning. Det gör förövrigt boosterfunktion på induktion också på övriga två faser.

Jag har Ellevio som innehar nätet här och har e.on på elhandeln för att förtydliga bara
 
P Pligg85 skrev:
å andra sidan har huvudsäkring bara gått 2ggr på 3år och då är det Ugn och Tvättmaskin som olyckligt startats samtidigt av frugan
Det kan vara värt att sätta ugnen och tvättmaskinen på olika faser. Hade samma problem innan jag bytte ut mina gamla elcentraler. Det visade sig att det satt många tåtar på en och samma säkring. Det var lite förvånande när jag skulle byta vägguttag i vardagsrummet och taklampan i dotterns sovrum slocknade när jag drog ur säkringen. Efter byte av elcentraler är allt särskiljt och uppmärkt samt de tyngre lasterna (t.ex spishäll, tvättmaskin och torktumlare) är fördelade på olika faser.
 
taxationistheft taxationistheft skrev:
Det kan vara värt att sätta ugnen och tvättmaskinen på olika faser. Hade samma problem innan jag bytte ut mina gamla elcentraler. Det visade sig att det satt många tåtar på en och samma säkring. Det var lite förvånande när jag skulle byta vägguttag i vardagsrummet och taklampan i dotterns sovrum slocknade när jag drog ur säkringen. Efter byte av elcentraler är allt särskiljt och uppmärkt samt de tyngre lasterna (t.ex spishäll, tvättmaskin och torktumlare) är fördelade på olika faser.
Jo man skulle haft lite fler faser helt enkelt men man får förhålla sig till de tre så bra det går

Vi tog i rejält med elen när vi byggde huset och det är mycket bra avsäkrat med små grupper och allt i köket har egen säkring. Alla förbrukare som drar nåt i huset har egna mm så att det ska bli överbelastat inne är minimal risk.
Däremot kräver ju det lite eftertanke om man inte ska blåsa huvudsäkringarna när moderna prylar har så hög peak.

Det som används mest och är prio är ju FLVP som jag inte vill att ska gå ner pga effektvakten på kompressorn och då fick det bli ugnen och tvättmaskin på samma fas där. Ugnen används en gång i veckan och när den används så blir det mest spillvärme i huset också.
Tvättmaskin kan gå tillsammans med pumpen utan kräva för mycket. Det var L1 det.

Sen fick spisen L2 och L3 som används dagligen. Kör man boost på båda zoner (gör sällan det) så drar det uppåt 12-13A på båda faser. Kör man “normalt“ med 3st kärl då drar det exempelvis 5A på L2 och 10A på L3.

Då samsas diskmaskin på L2 också samt Espressomaskin. Även där vi normalt kört brödrost och Airfryer är också L2.

Tumlare på L3 tillsammans med Micro

Sen har vi ju 2 LLVP som ligger på L2 respektive L3

Motor och kupevärmare till bägge bilarna ligger på L2 och L3 och när de kopplas på så förbjuds FLVP att köra elspets samt att LLVP på respektive fas begränsas om det finns risk att blåsa huvudsäkring.

Jag skulle inte säga att det begränsar så mycket i vardagen. Man vet att det blir för mycket att köra igång en Espresso när Disk+Brödrost+LLVP i vardagsrummet går. Man kör inte Boost på induktion om något annat på tilltänkta L2 eller L3 Körs.
Vi kanske är nördiga som vet vad alla grejor nyttjar för fas. Spisens zoner är en ypperlig utjämnare då man kokar upp vatten på den "lediga" fasen

Sen för kul har vi en 27“ touch som styr hela huset och med belysning kopplad till realtidsförbrukningen på faserna, så ligger vi nära eller överskrider så tar hemmet även över och påpekar att det är nära med röd belysning och skiftar tillbaka när det är lugnt.

Sen klarar ju en 16A diazed 25A en kort stund och 20A rätt länge.

Kablarna in klarar ju minst 25A uppgradering så det är aldrig någon fara någonstans.

Bild av skärmen. Ugnen på max

Interaktiv skärm som visar hemautomationssystem med energianvändning och strömförbrukning, omgiven av smarta hemkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.