Har hållt på att renovera vårat hus nu i ett år sedan vi köpte det och vi har investerat kanske runt 200kkr i bl a nya fönster och badrum mm.....
Skulle kunna värdera upp huset för att slippa topplånet, men vad finns det för för och nackdelar med det?Är inte insatt.....
mvh
M
 
Jag gjorde det för ett tag sedan, ser inga nackdelar förutom att det kostade en femhundring eller ngt sådant. Var inga problem med banken heller.
 
  • Gilla
fisksoppa
  • Laddar…
jo men kan man inte drabbas av högre skatt lr nått?..har för mig att någon jag pratat med har haft ngt negativt:D..
/
M
 
Det är taxeringsvärdet som påverkar skatten.

Det är marknadsvärdet som påverkar hur mycket du får låna. Den värderingen gör du genom kontakt med banken. Om banken "vill" så kan de värdera upp ditt hus rakt av, tex med hänsyn till att du faktiskt har lånat pengar av dem för att renovera. En bra handläggare på banken vet hur mycket värdet ändras av renoveringen, beroende på vad som är gjort.

Vi omvärderade vårat hus "rakt av" på grundval av vad grannhuset såldes för. Fick bort topplånet efter ett besök på banken.
 
ok. då ska jag göra det...för då kan man ju slippa den rörliga räntan....så taxeringsvärdet ändras inte
av en ny värdering av huset?
/
M
 
Inte direkt...

Men taxeringsvärdet baseras bland annat på invändig standard. Tex anses helkaklade badrum vara taxeringshöjande. Standarden har ju höjts i huset. Och det åker man ju på oavsett om banken har värderat upp kåken eller inte.

Med jämna mellanrum (kommer inte ihåg om det är typ vart 5:e eller 6:e år) så skickas en taxeringsförfrågan ut där du får ange husets nuvarande status. Har för mig att senaste förfrågan var 2003.
 
it-snubben skrev:
Inte direkt...

Men taxeringsvärdet baseras bland annat på invändig standard. Tex anses helkaklade badrum vara taxeringshöjande. Standarden har ju höjts i huset. Och det åker man ju på oavsett om banken har värderat upp kåken eller inte.

Med jämna mellanrum (kommer inte ihåg om det är typ vart 5:e eller 6:e år) så skickas en taxeringsförfrågan ut där du får ange husets nuvarande status. Har för mig att senaste förfrågan var 2003.
Fast det är väl inte relevant nu när fastighetsskatten är borttagen. Eller är jag ute och cyklar?
 
Nej, det är du nog inte. Jag har för dålig koll på vad som hände med fastighetsskatten efter valet.
 
tokan skrev:
Fast det är väl inte relevant nu när fastighetsskatten är borttagen. Eller är jag ute och cyklar?
Formellt är du faktiskt det...

Det enda beslut som hittills fattats är att begränsa skatten på tomter. Sen finns det en "intention" och lite olika förslag till fullständigt avskaffande som alla fått kritik och just nu är ute på remiss. Med tanke på hur politiken brukar fungera är det nog säkrast att inte sälja skinnet innan björnen är avskaffad - förlåt, skjuten :)
 
De röda partierna har ju dessutm uttalat sig om att när dem åter har tagit makten så ska fastighetsskatten återinföras på nytt.

Så jag räknar med att detta är en tillfällig lättnad för oss villaägare (iallfall för vissa av oss).
 
Ok. Då skall det ju i alla fall finnas där i bakhuvudet.
 
trojlee skrev:
jo men kan man inte drabbas av högre skatt lr nått?..har för mig att någon jag pratat med har haft ngt negativt:D..
/
M
Om du i din deklaration talar om det nya värdet då får man ett högre tax värde. Inte om du talar med banken.
 
loffes skrev:
Om du i din deklaration talar om det nya värdet då får man ett högre tax värde. Inte om du talar med banken.
Men det är du ju skyldig att göra !
Så även om banken bara "tror" att huset är värt 3 milj, så kanske taxeringsvärdet ligger på 4 mkr när du har deklarerat (alltså inte i den vanliga utran i den speciuella fastighetsdeklarationen) - i teorin iaf.

/K
 
Fastighetsdeklarationen är speciell. Om du skickar in den är du självklart skyldig att fylla i den sanningsenligt, och får räkna med att taxeringsvärdet stiger extra om du gjort renoveringar.

Sen justerar skattemyndigheten alla taxeringsvärden vart 3:e år baserat på försäljningspriser i område, med hänsyn taget till standardpoängen i fastighetsdeklarationen.

Däremot kan du låta bli att skicka in den och bara acceptera värdet skattemyndigheten föreslår, där t.ex. renoveringar och andra värdehöjande åtgärder antagligen inte är medräknade - det är fullständigt lagligt. Hur moraliskt det är kan diskuteras, men det är en annan sak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.