Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kissa i badet ist
Nu när du kommer in på äckligheter så varför inte kissa i potta och ha det i stället för vatten, alltså blöta sig med det, sedan tvåla in sih´g och skölja bort tvålen med resterande kiss..
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
P
När vi var små brukade jag och pappa kissa i ett kärl fyllt med natrium.

Det upphörde dock när mamma krävde salladsskålen åter och vi fick frysa igen.
 
M MagicFingers skrev:
har du kollat [länk]

jag har timpris så jag vet hur mkt det värdet har varierat... 30kr för en 5 min dusch....
Vad är Timrås,hur fungerar det?Mvh Monica
 
F
M Marsman80 skrev:
Vad värmeväxlar man emot? Vatten som ska bli nytt varmvatten eller slingor för värme av huset?
Finns ju även detta: https://orbital-systems.com/
 
C Costanza skrev:
Ja, det är ju märkligt om man skulle vara skyldig att lämna ifrån sig vatten som är varmare än vad man får det det till sig.

/C
Evertherm skriver detta om energiåtervinning av avloppsvatten: "Grundregeln är att sänka ner till samma årsmedeltemperatur som inkommande stadsvatten. Det kan finnas lokala regelverk."
 
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Prio 1, om du sparar badvattnet (och, såsom framgår, har småbarn) är att tillse att barnen inte drunknar, i det tysta, i den dödsfälla som det kvarlämnade badvattnet utgör! (Ledsen om synpunkten är "off topic", men hajade till övar en risk som jag vill varna för)..
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Uppvärmningen av huset sker helst längs ytterväggarna och eftersom frånluften oftast sittet i badrummet så försvinner den fuktiga varma luften nästan direkt ändå. Badrummet värms upp av varm luft från rummen intill då luften därifrån passerar badrummet innan den sugs ut.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Och som svar på frågan i tråden.
Nej, det är generellt inte billigare att bada i badkar.
Sedan går det alltid hitta avvikelser, men de är i princip försumbara.
 
Det går ju att duscha snabbt. En snabb dusch (<30sek) för att blöta kropp och hår, stäng av vattnet.
Schamponera och tvåla in, skölj bort med lagom varmt vatten. Detta borde klaras på 2 minuter. De med kort hår, 1 minut.

Den initiala blötningen kan ju vara mycket svalare.
Jag var på en camping i forna Jugoslavien för många år sedan. Varmvattnet i duscharna slut då jag duschade efter 18. Det var iskallt, under 20C. Det blev att snabbt blöta kropp och hår. Tvåla in och duscha snabbt.
Skölja huvudet kändes som om huvudet skulle explodera.
Jag fick in en rutin för det.

En annan sak om man vill njuta av varmt vatten en längre stund efter kall cykeltur eller liknande. Värme kostar om det är el som skall värma.
 
Redigerat:
Jag kollade förut temperaturen i golvbrunnen vid dusch. Minns inte exakta gradtal men kunde konstatera att vattnet hinner tappa åtskilliga grader på sin färd från duschmunstycke till golvbrunn.
Nu är jag rätt sparsam på flödet men vill å andra sidan ha rejält varmt vatten.
Jag tror jag tappade i runda slängar 8-10 grader i alla fall.
Det skulle vara intressant att kolla FTX ventilationen när någon duschar , om man får tillbaks nån ansenig värmemängd där.
Jag får väl återkomma i frågan.
 
M mimblewimble skrev:
Smartast av allt måste vara att göra som man gjorde förr, badade till jul. Pappa började och därefter kom mamman och sedan barnen i kronologisk ordning. Ett riktigt familjeband med andra ord där varenda droppe och all värme tas tillvara. :crysmile:
Fast de va väl mamman som badade sist:rolleyes:
 
H Hullefar skrev:
Ja duscha på gymmet är nice. 150kr/mån som jag betalar lär man lätt komma över med besparingar i vinter, plus då att det är nice att kunna duscha varmt länge.
Det beror ju lite på var gymmet ligger, hur lång extra sträcka man behöver tillryggalägga för att komma dit.
 
C Costanza skrev:
Min främsta åtgärd är att drilla barnen till att börja duscha så fort varmvattnet börjar komma, och inte låta varmvatten flöda utan nytta medan youtube-videon tittas färdigt på…
När jag var i Afrika för ett antal år sedan hade de en knapp på duschhandtaget som man var tvungen att trycka ned för att få vatten. Det var på en ö utan tillgång till eget sötvatten, förutom regnvattnet som de samlade upp under den regniga perioden och sedan värmde mha solfångare.
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Ta också hänsyn till att det är ganska äckligt och ohygieniskt att tvätta sig i upptappat bad. Engelsmännen gör så, men för att de saknar vattentorn som ger lagom tryck. När du tvättar dig kommer skiten lägga sig som en film på vattenytan, som fastnar på din hud när du reser dig, och sedan delvis torkas av med din handduk, som sedan också är äcklig, och behöver tvättas, vilket kostar varmvatten. Engelsmännen är nog ganska medvetna om detta, och det går dåligt att få rent hår, vilket de fixar i köksvasken ..
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.