L lostinsweden skrev:
Har du kollar Purmo's verktyg:
[länk]
[länk]
Men det är ju själva tilloppstemperaturen jag inte är helt hundra på var jag ser i mitt system. T ex är det som jag tror på bilden ovan, dvs 30°C eller är det i någon meny i själva danfoss-enheten jag ser den temperaturen?

För när jag vet den tempen så har jag inga problem med att lista ut vilken radiator jag ska ha. Men det skiljer ju rejält om jag har 30°C eller 60°C tilloppstemp ut i systemet!
 
Grillen Grillen skrev:
Men det är ju själva tilloppstemperaturen jag inte är helt hundra på var jag ser i mitt system. T ex är det som jag tror på bilden ovan, dvs 30°C eller är det i någon meny i själva danfoss-enheten jag ser den temperaturen?

För när jag vet den tempen så har jag inga problem med att lista ut vilken radiator jag ska ha. Men det skiljer ju rejält om jag har 30°C eller 60°C tilloppstemp ut i systemet!
Kolla up DVUT för ditt områd sedan kolla up framlednings temp du skicka ut på din inställd vid DVUT för ditt områd.
 
L lostinsweden skrev:
Kolla up DVUT för ditt områd sedan kolla up framlednings temp du skicka ut på din inställd vid DVUT för ditt områd.
Och var hittar jag dessa uppgifter då? När jag söker t ex fjärrvärme DVUT gävle så får jag inte upp några träffar alls där det står?
 
Och är framledningstemperatur "akt T till 34°C" i danfoss-menyn eller är det någon annanstans?
 
L lostinsweden skrev:
[länk]
DVUT mellan -13.8 till -17.2

Men var ser jag framledningstempen, är det akt T till i danfoss-menyn?
 
Grillen Grillen skrev:
DVUT mellan -13.8 till -17.2

Men var ser jag framledningstempen, är det akt T till i danfoss-menyn?
Grillen Grillen skrev:
DVUT mellan -13.8 till -17.2

Men var ser jag framledningstempen, är det akt T till i danfoss-menyn?
Du har 12 dagars DVUT -13.8 Gävle. Det är i snitt årets kallaste dagar där. Du skrev du har 1.2 kurva på din växlare och tabellen visar framledningstmep är ungefär 65c vid -14 vid kurvan inställt 1.2
 
Kurvan är sänkt till 0.8 nu. Så då är det 55-60°C framledningstemp antar jag?
Jag ska alltså kolla vilken W radiatorn ger vid DT 55-60 för att få rätt W right?
 
Grillen Grillen skrev:
Kurvan är sänkt till 0.8 nu
Och om det är -14 ute är ni nöjde med kurvan på 0.8 så ta framledningstemp som kurvan 0.8 visar vid -14 och där har du framledningstemp du ska dimensionera radiatorn efter.
Det är bättre även att ha lite större radiator än för liten.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.