Jaha, fick bra att veta att nedre spindelleder börjat glappa på RAMen. "C-frame" press / kulkopplingspress man hittar "lokalt" på nätet ser bra små ut.

Nått någon har erfarenhet utav? Jag har alltid använt golvstående press för detta, men känns som det är dags för ett nytt verktyg.

Kikat på denna, känns som den kommer duga även för annat. Men för $400 borde man ju få nått ok även här hemma :thinking:

https://www.summitracing.com/parts/otc-8031
otc-8031_xl.jpg

Annars kan man ju handla stor lös och köpa till ett adapterkitt för ~$200
https://www.summitracing.com/parts/apt-78100
apt-78100_lp_xl.jpg

Adapterkitt
https://www.summitracing.com/parts/apt-7868
apt-7868_xl.jpg

Bild från en likadan framvagn som min
Fordonets framvagn med fokus på spindelled och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det inga smörjnipplar på en sån där nu för tiden ??
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Finns det inga smörjnipplar på en sån där nu för tiden ??
Det va länge sedan original hade smörjnipplar, de var väl ingen som fyllde dom :seenoevil:
 
Jag hade en tämligen väl använd Pontiac Trans Sport -92 för 10-15 år sedan, den hade smörjnipplar på spindellederna. Damaskerna hängde i trasor, men nipplarna fick fett med 2-300 mils mellanrum så de klarade sig.:cool::strong:
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det va länge sedan original hade smörjnipplar, de var väl ingen som fyllde dom :seenoevil:
Dumt. Med håller ju en led hur länge som helst om man smörjer ibland.
Kompis fick nerslag på en Mitsubishi Galant, bärarm med led kostade över 2000:- och han behövde 4st.
Jag borrade hål o gängade i nipplar o smorde. Den gick genom besiktningen flera år efter det, vi smorde före varje gång.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade en tämligen väl använd Pontiac Trans Sport -92 för 10-15 år sedan, den hade smörjnipplar på spindellederna. Damaskerna hängde i trasor, men nipplarna fick fett med 2-300 mils mellanrum så de klarade sig.:cool::strong:
Mitt minne säger att början på 2000-talet var det inte många kvar, min första Avalanche en 2002a hade bara styrlederna nipplar kvar :thinking:
 
Tokslut Tokslut skrev:
Det va länge sedan original hade smörjnipplar, de var väl ingen som fyllde dom :seenoevil:
Saknar fettnipplar, smörjde man regelbundet ägde man en evighetsmaskin!
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dumt. Med håller ju en led hur länge som helst om man smörjer ibland.
Kompis fick nerslag på en Mitsubishi Galant, bärarm med led kostade över 2000:- och han behövde 4st.
Jag borrade hål o gängade i nipplar o smorde. Den gick genom besiktningen flera år efter det, vi smorde före varje gång.
Ja har leden nipple så får den glappa har de sagt på SBP. Om det är sant eller inte vet jag ej.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ja har leden nipple så får den glappa har de sagt på SBP. Om det är sant eller inte vet jag ej.
Av nån äldre än mej har jag hört att ett trick var att pumpa in typ epoxy uppblandat med mässingspån för att fixa glapp i div leder. Kanske ett gammalt bilhandlartriick?
 
K Keld skrev:
Av nån äldre än mej har jag hört att ett trick var att pumpa in typ epoxy uppblandat med mässingspån för att fixa glapp i div leder. Kanske ett gammalt bilhandlartriick?
Jag åker gärna i en säker bil! Är inte ute efter att lura igenom bilen :geek:

Blir så jävla dyrt i slutändan (googla 2 bilder lite fort bara)

Broken-Ball-Joint.jpg
main-qimg-d56c2c70a7394b853ff95a3e6fb0c164
 
The Grand Tour: A Scandi Flick. Kul när de är i våra hemtrakter

 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Jaha, fick bra att veta att nedre spindelleder börjat glappa på RAMen. "C-frame" press / kulkopplingspress man hittar "lokalt" på nätet ser bra små ut.

Nått någon har erfarenhet utav? Jag har alltid använt golvstående press för detta, men känns som det är dags för ett nytt verktyg.

Kikat på denna, känns som den kommer duga även för annat. Men för $400 borde man ju få nått ok även här hemma :thinking:

[länk]
[bild]

Annars kan man ju handla stor lös och köpa till ett adapterkitt för ~$200
[länk]
[bild]

Adapterkitt
[länk]
[bild]

Bild från en likadan framvagn som min
[bild]
Är Gruffe så dyr numera? http://grufmanbil.se/
 
RoTe RoTe skrev:
Är Gruffe så dyr numera? [länk]
Vet ej, gillar göra saker själv. Och verktygen betalar sig själva ;) + verktyget kommer även till användning vid byte till bromsskivor på gamla 66an när det väl är dags då de naven använder en senare generations leder som är kralligare + jag är en snål jävel
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
galento
Idag blev pickupen bes och klar i 2 år till. För 2 år sen var bakbromsarna exakt lika , nu var det lite skillnad men godkänt . :thinking: får spåna vidare på det . Har haft den i 10 år nu så det kanske vore roligt att testa en annan pickup.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
galento
Hur långt flak har du på din -66,a Tokslut ? Stepside ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.