Status
Tråden går ej att kommentera.
S DanielF skrev:
[länk]
Håll dig till fakta...
Just när det gäller det där så skulle det kunna vara så att istället för att "fira" så skulle det kunna vara "högtidliga hålla minnet av", men jag är inte tillräckligt insatt i detaljerna.
 
L Loxxx skrev:
Att berätta hur det förhåller sig är inte fel.

Sveriges indelning i elområden må vara korkat men det har inte minskat på produktionen av el, det är nedläggningen av kärnkraftsverken som orsakat elbristen.
Vi har inte elbrist, bara brist på nätkapacitet och därför har man avgifter för överföring som ger SKN inkomster som var tänkta att användas till att bygga bort trånga
nätsektioner, dessutom skulle de olika elpriserna uppmuntra till investering i produktion i elområden där priset gick upp, dvs där det var mer lönsamt att investera i produktion. Men...
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
S DanielF skrev:
[länk]
Håll dig till fakta...
Källkritik är viktigt. Här har vi ett sådant fall där man bör hålla sig lite skeptisk. framförallt så är en ledare artikel ofta partisk.
Dock så minns jag detta. Kan dock inte svara för källa. kan vara fria tider. Alltså ta det som det är. Men det kan faktiskt vara sant att det var ett olyckligt formulerat mail. Med tanke på att det var lite väl dumt så förstår jag att man sparkade honom. Men med tanke på vad som kan vara sant så var kanske just detta ett dumt exempel. men ett bra exempel på att man ser till och sparkar de idioter som är medlemmar.
Fria tider är ett exempel på dålig källa
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men är det inte positivt att man kastar ut de som kommer med olämpliga uttryck.? räcker inte den rensningen? Enligt normal logik så skulle de sk rasisterna bli färre.
Dagarna innan valet konstaterades det att över 200 kandidater på valbar plats hade högerextrema kopplingar, Åkesson svarade att de skulle vara borta till på söndag, valdagen, jag har inte sett att han följde upp på det?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
SD:s problem är att deras historia är så nära nutiden. Det var ju bara 2 veckor sedan en SDare bjöd in till fika i riksdagen för att fira andra världskrigets start.
Sedan finns ju fortfarande järnrörsskandalen där, och många andra skandaler till
Eller så kan man sätta sig in i de här händelserna och inte bara läsa skandalpressen (Aftonbladet etc)
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Folk verkar sticka huvudet i sanden. Själv är det det enda jag tänker på! Öppnar Tibber innan jag drar på mig sockarna på morgonen!

Ser vi snittpris på 8-10kr i vinter kommer skiten träffa fläkten stenhårt.

Vi tjänar bra och kan rida ut stormen men någon konsumtion kommer inte på tal.
Vad kallar du tjäna skit bra?? 100k/månad ?

Den som tror att den kanrida ut en storm som denna har fel. Den är kopplad till en politik som underminerat systemet i 20år. Och för att få rätsida på detta är att bygga ny kärnkraft, och det är minst 10-15 år bort. Pga byråkrati och långa led.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
V videopac skrev:
Eller så kan man sätta sig in i de här händelserna och inte bara läsa skandalpressen (Aftonbladet etc)
Håller med sluta läs expressen och aftonbladet .. i detta passar skandalen i centern där man avslöjat 4 pedofiler på kort tid.... gräv i varför fredrik federley tog en paus från politiken som han kallar det så fint. Eller hur många fyllekörningar och misshandels dömda det finns i riksdagen på S sida.. kolla upo så ska ni få se ... men just dessa saker hamnar inte på svt eller expressens löpisar. Nä d är sd som ska kavlas upp. Försvarar inte sd, men man kan väl göra lika och vara en granskande media inte partisk som svt.
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Dagarna innan valet konstaterades det att över 200 kandidater på valbar plats hade högerextrema kopplingar, Åkesson svarade att de skulle vara borta till på söndag, valdagen, jag har inte sett att han följde upp på det?
Vi vet inte heller hur de har gått med de 80st som sossarna och moderaterna hade och slåss om. Sen kommer nog siffrorna att kunna minskas ner en del. källan till mycket av den infon kommer ifrån expo. dessa är så långt ifrån opartiska man kan vara.
Men om du vill gå runt och tro att sd är ett rasistiskt parti så är det upp till dig. Det spelar ingen roll vad jag säger. Du liksom flera andra här har bestämt sig för att sd är.rasister. Man kan konstatera att eftersom 20% av de som röstade ändå tyckte att de är ett vettigt parti.
Kanske är dags att fundera på om sd verkligen är rasister?
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
Varför vill ingen berätta hur mycket de verkligen sparar på timdebitering?

Eller att det inte alls är så lätt att spara pengar.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi vet inte heller hur de har gått med de 80st som sossarna och moderaterna hade och slåss om. Sen kommer nog siffrorna att kunna minskas ner en del. källan till mycket av den infon kommer ifrån expo. dessa är så långt ifrån opartiska man kan vara.
Men om du vill gå runt och tro att sd är ett rasistiskt parti så är det upp till dig. Det spelar ingen roll vad jag säger. Du liksom flera andra här har bestämt sig för att sd är.rasister. Man kan konstatera att eftersom 20% av de som röstade ändå tyckte att de är ett vettigt parti.
Kanske är dags att fundera på om sd verkligen är rasister?
Hahaha

Man börjar alltid flina när man läser om folk som går på detta med sd och rasism, man kan då lätt göra en enkel analys. Om nu sd fått 20% av sveriges befolknings röst... skulle då alla dessa 2 miljoner människor vara rasister nasister osv?? Låter mycket mycket långsökt. Ser media fförbrillt gräver efter halmstrån när det gäller sd... gräv i Socialdemokraternas förflutna och inblandning i nazismen under 1930 - 40 talet... rasibiologi å annat skit som sossarna höll på med .. tysklands adolf hitler s nazisterna såg ju förfase sveriges rasbiologi som föredömlig och använde svensk forskning i deras politiska syfte för att bygga den ariska rasen... vad är då sd i jämförelse... ???
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför vill ingen berätta hur mycket de verkligen sparar på timdebitering?

Eller att det inte alls är så lätt att spara pengar.
Enligt min räkning så hade jag under juli månad en kWh-kostnad på 62 öre mot 94 öre som var rörligt genomsnittspris. Men då laddar jag elbil på natten så det spelar nog in en hel del. Dessutom så badar jag när det är lågt pris samt försöker köra disk- och tvättmaskin på lågpristider.

Får se vad augustiräkningen säger.
 
Magnus E K
Augusti 2022: Förbrukat 247 kWh (nytt rekordlägsta) till genomsnittligt spotpris på 93 öre (rekordstor skillnad mot medel). Ingen elbil men laddar VVB, tvättar m m på natten (sen kväll med min dygnsrytm...) och har anpassat dagaktiviteter efter elpriset (lite överdrivet, som experiment).
 
V videopac skrev:
Enligt min räkning så hade jag under juli månad en kWh-kostnad på 62 öre mot 94 öre som var rörligt genomsnittspris. Men då laddar jag elbil på natten så det spelar nog in en hel del. Dessutom så badar jag när det är lågt pris samt försöker köra disk- och tvättmaskin på lågpristider.

Får se vad augustiräkningen säger.
Ingen jätteskillnad trots att man i min mening får offra lite livskvalitet, leva efter en app som säger när man kan dra ett bad.. nä tack.
 
  • Gilla
mickewest
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ok säg att du har rätt i din ekonomiska gissning om priset på kärnkraftverk, OL3 i Finland tyder ju på att det blir mycket dyrare att bygga än vad man beräknade.

Om vi inte har tillgång till stabil baskraft 24/7 blir kostnaden för oss svenskar
betydligt större än 100x4 dvs 400miljarder för de 4 reaktorer vi bör bygga.
Problemet är att det vore oekonomiskt för elproducenterna, deras incitament ligger i inte i sänkta elpriser mot oss konsumenter. De vill självklart inte investera för att sänka sina intäkter.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har svårt att se hur man kan spara energi på att sänka temperaturen.
Kyl och frys behöver gå mer sällan. Ställer sedan frysen "utomhus" så drar den ännu mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.